Onderzoeksgroep

Expertise

Ik ben een Marie Skłodowska-Curie Postdoctoraal Onderzoeker, gespecialiseerd in duurzame alternatieve wegmaterialen. Mijn primaire focus ligt op het ontwikkelen en voorstellen van innovatieve en duurzame materiaaloplossingen voor verschillende toepassingen, voornamelijk binnen de civiele en transportinfrastructuur, met een specifieke nadruk op het bevorderen van afval- en biomassa-valorisatie voor duurzame en veilige stedelijke omgevingen en gebieden. In 2018 ben ik afgestudeerd aan de Sorbonne Université in Frankrijk met een masterdiploma in Materiaalchemie. In datzelfde jaar werd ik toegekend met een Marie Skłodowska-Curie Actions PhD-beurs aan de Universiteit van Bologna, Italië, als onderdeel van het SAFERUP-project (Sustainable, Accessible, Safe, Resilient, and Smart Urban Pavement). In 2022 heb ik succesvol mijn proefschrift verdedigd met de titel “Bescherming van kwetsbare gebruikers met geavanceerde recycling van verhardingsmaterialen: Ontwerp en karakterisering van rubbergebaseerde impactabsorberende verhardingsmaterialen voor fietspaden en trottoirs”. Mijn onderzoeksprojecten richten zich op tal van Duurzame Ontwikkelingsdoelen (voornamelijk 3, 9, 11 en 12) en zijn gericht op het ontwikkelen en karakteriseren van geavanceerde materialen om de duurzaamheid en veiligheid van stedelijke wegen te verbeteren. Dit omvat het gebruik van gerecyclede en/of biomassa- en bijproducten zoals afgedankte banden, groene/afvaloliën of lignine. Daarnaast onderzoek ik verschillende methoden om slip- en valgerelateerde verwondingen in stedelijke gebieden te beoordelen en te voorkomen. Bovendien strekt mijn expertise zich uit tot oppervlakte-/interfacechemie en technieken voor productie en modificatie van coatings, inclusief natte coating en plasma, evenals methoden voor karakterisering van materiaalchemie, die ik heb toegepast op verschillende projecten.

Biogebaseerde en Gerecycleerde bestratingsmaterialen met Geoptimaliseerde en Geavanceerde Duurzaamheid voor weginfrastructuren 01/01/2025 - 31/12/2026

Abstract

Wegen zijn onmisbaar in ons dagelijks leven, bevorderen mobiliteit en ondersteunen sociaaleconomische interacties. Echter, de impact die tijdens hun aanleg ontstaat (bijv. de winning en het transport van grondstoffen en productie) mag niet worden genegeerd. Bovendien zal asfalt de komende decennia worden gebruikt in weginfrastructuren vanwege de pragmatische toepasbaarheid; het is daarom van cruciaal belang manieren te identificeren om hun milieu-impact te beperken en ze duurzamer te maken. Het BioROAD2-project wil bijdragen aan lopend onderzoek door circulaire economieprincipes toe te passen en het hergebruik/ recycleren van asfalt en bio-afval en bio-nevenproducten – vaak beperkt door regelgeving, prestatiebelemmeringen en technologische uitdagingen – in nieuwe bestratingsmaterialen te bevorderen om het gebruik van nieuwe en fossiele grondstoffen te verminderen. Het project wil ook de voordelen benadrukken van processen met een laag energieverbruik, wat bijdraagt aan de vermindering van broeikasgasemissies en daarmee samenhangende problemen. BioROAD2 zal de algemene voordelen benadrukken van alle fasen van de ontwikkeling van wegen, inclusief de circulariteit ervan, die vaak wordt verwaarloosd tijdens de R&D-fase. Daarom zal BioROAD2 een geïntegreerde aanpak hanteren, verzekerd door een driepijlerstrategie voor onderzoek en innovatie, waaronder (1) Eisenbepaling, (2) Experimentele studies door middel van ontwerp en karakterisering, gecombineerd met (3) Duurzaamheidsbeoordelingen die de technische, milieukundige en sociaaleconomische compatibiliteit aanpakken. De doelstellingen zijn om (i) de criteria voor de materialen te specificeren en te documenteren en een unieke, flexibele en verifieerbare zelfontwikkelde methode voor te stellen, ondersteund door literatuur; (ii) monsters te produceren, hun recycleerbaarheid te verifiëren en de beste mengsels te identificeren; en (iii) grondige duurzaamheidsbeoordelingen uit te voeren voor de geselecteerde mengsels en de resultaten te vertalen naar kennis die kan worden toegepast als een algemene aanpak voor biogebaseerde en gerecycleerde bestratingsmaterialen met geoptimaliseerde en geavanceerde duurzaamheid voor weginfrastructuren.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Ontwikkeling en levenscyclus van Asfalt met recycling en biomaterialen voor een verhoogde duurzaamheid van stedelijke verhardingen - AsSuRe Bio 01/01/2024 - 31/12/2026

Abstract

Hoewel wegen onmisbaar zijn voor ons dagelijks leven en mensen kunnen profiteren van hun sociale en economische rol door beweging mogelijk te maken, hebben ze een aanzienlijke impact op het milieu. Daarom is het cruciaal om manieren te identificeren om hun milieu-invloed te beperken en ze duurzamer te maken. Met behulp van kennis en methoden van wegtechniek, milieubewuste en duurzaamheidsconcepten en indicatoren, streeft het AsSuRe Bio-project ernaar om geïntegreerd te worden in het lopende onderzoeksecosysteem voor duurzame en veerkrachtige wegen en zich te richten op de recycleerbaarheid, circulariteit en - vaak verwaarloosd tijdens de creatiefase - milieucompatibiliteit van stedelijke verhardingen die zowel een aanzienlijke hoeveelheid gerecycleerd asfalt als biomassa of bio-bijproducten van andere industrieën bevatten (tot 100%), mogelijk afkomstig van regionale waardeketenactoren. Het project, gezamenlijk uitgevoerd bij de Onderzoeksgroep Duurzame Wegen en Asfalt (SuPAR) aan de Universiteit Antwerpen en de Onderzoeksgroep Duurzaamheid van Chemische Stoffen en Materialen aan het Aachen-Maastricht Instituut voor Biobased Materialen (AMIBM-SCM) aan de Universiteit Maastricht, heeft tot doel technische, milieugerelateerde en sociaal-economische aspecten aan te pakken volgens een holistische en geïntegreerde aanpak. Het beoogt obstakels en uitdagingen te overwinnen met betrekking tot het gebruik van dergelijke innovatieve materialen in stedelijke systemen. Een ander doel is om de voordelen te benadrukken van minder en energiezuinige processen, de vermindering van broeikasgasemissies en gerelateerde problemen in steden, door de algehele welzijnsvoordelen en het gebruik van secundaire bronnen en circulariteit te benadrukken. Het presenteert de noodzakelijke stappen die moeten worden genomen om de volledige implementatie van circulaire economieprincipes in de stedelijke weg te overwegen om de milieu-impact van de weg te verbeteren en veilige, veerkrachtige en duurzame infrastructuur en meer leefbare steden te waarborgen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject