Onderzoeksgroep

Expertise

• School- en onderwijsbeleid • Schoolorganisatie en management • Educatie voor duurzame ontwikkeling (EDO) • School- en onderwijseffectiviteit • Internationaal vergelijkend onderzoek Projecten: VALIES TIMSS-r

Wereldwijde perspectieven op ESD-scholen: evaluatie van de validiteit van de ESD-SOQ in diverse educatieve contexten. 01/04/2024 - 31/03/2025

Abstract

Educatie voor Duurzame Ontwikkeling wordt door beleidsmakers en wetenschappers, zowel internationaal als in Vlaanderen, gezien als een van de belangrijkste hefbomen naar een duurzame toekomst. De implementatie van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in scholen is daarom de focus van onderzoek, praktijk en beleid (UNESCO 2020). Toch zijn internationaal gevalideerde instrumenten om Educatie voor Duurzame Ontwikkeling binnen schoolorganisaties in kaart te brengen niet wijdverspreid. In dit project wilden we de Education for Sustainable Development School Organization Questionnaire (ESD-SOQ) in verschillende culturele en geografische contexten toepassen en valideren. Door na te gaan in hoeverre de ESD-SOQ ook buiten Vlaanderen valide en betrouwbaar is voor het meten van de kenmerken van het kader voor de EDO-effectieve schoolorganisatie zal dit onderzoeksproject bijdragen aan meer empirisch onderbouwd EDO-onderzoek. De centrale doelstelling van dit project is dan ook het door ontwikkelen van de ESD-SOQ tot een internationaal bruikbaar en gevalideerd instrument dat ingezet kan worden voor vergelijkend EDO-onderzoek.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject