Abstract
Het doel van dit project is het samenspel beter te begrijpen tussen het zoeken naar partners, gezinsvorming en economische beslissingen. Een investering in het vermogen om te zoeken naar een betere partner beïnvloedt niet alleen de kenmerken van de match, maar ook heeft een effect op de onderhandelingspositie binnen de relatie door de kwaliteit van de externe opties in de analyse mee te nemen in geval van een echtscheiding.
We introduceren zoekfricties in de huwelijksmarkt aan de hand van een 'search and matching' model waarbij zoekfricties worden vastgelegd door een matching-functie of door het zoeken naar een partner via sociale netwerken.
Dit alles impliceert een betere beschrijving voor het modelleren van het zoekgedrag over het besluitvormingsproces binnen het huishouden. Op zijn beurt levert dit een krachtiger analyse op van het keuzegedrag van de huishoudens en de gevolgen voor het welzijn van de echtgenoten en hun kinderen.
In dit project, dat een deel van een grotere onderzoeksagenda is, zullen we niet-parametrisch de modellen schatten via een "revealed preference" analyse om een structurele beschrijving te geven van toewijzingen binnen het huishouden, dat mee bepaald wordt door het zoekgedrag van de huidige en toekomstige externe mogelijkheden op huwelijksmarkten.
Onderzoeker(s)
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)