Onderzoeksgroep

Expertise

Emma-Louise Silva is een senior postdoctorale onderzoeker die werkt aan het FWO-project "The Paper Traces of Reimagined Memories in Children’s Literature" aan de Universiteit Antwerpen, België. Dit project bestudeert het schrijfmateriaal van auteurs zoals Roald Dahl, Jamila Gavin, David Almond en Jacqueline Woodson om inzicht te krijgen in life writing en de overlap tussen herinneringen en verbeelding. Haar onderzoek over cognitieve narratologie, genetic criticism, philosophy of mind, en leeftijdsstudies is gepubliceerd in het European Journal of Life Writing en in Age, Culture, Humanities, alsook in Age in David Almond’s Oeuvre: A Multi-Method Approach to Studying Age and the Life Course in Children’s Literature. Ze werkte als postdoctorale onderzoeker bij het ERC-project "Constructing Age for Young Readers", geleid door Vanessa Joosen, en ze combineerde deze rol met een docentschap aan de Universiteit Antwerpen, waar ze het "Joyce Seminar" doceerde en waar ze assisteerde bij de BA cursussen "Introduction to the Study of Literature in English", "Nineteenth-century Literature in English", en "Twentieth-century Literature in English", en bij de MA cursussen "Writers at Work" en "Constructing Age in Modern Literature". Als lid van het Centre for Manuscript Genetics verdedigde Emma-Louise in 2019 haar doctoraat over James Joyce en cognitie. Haar doctoraat kaderde in het Top Bof project "Literature and the Extended Mind: A Reassessment of Modernism", geleid door Dirk Van Hulle. Ze heeft artikelen gepubliceerd over uiteenlopende Joyce-gerelateerde onderwerpen, ze was co-redacteur van twee volumes over Joyce en het modernisme, en haar monografie, Modernist Minds: Materialities of the Mental in the Works of James Joyce is onlangs gepubliceerd door Brill. Emma-Louise is mede-organisator van de "Children’s Literature Summer School" aan de Universiteit Antwerpen en ze is lid van de redactie van Jeunesse: Young People, Texts, Cultures. Ze heeft ook gewerkt als digitale redacteur voor het ERC-project "Mind-Bending Grammars", geleid door Peter Petré, en als postdoctorale coördinator van de "Pillar 1 Science and Technology Roadmap" onder leiding van Mike Kestemont voor Time Machine Europe.

ORCID iD icon https://orcid.org/0000-0003-3255-6081

De papieren sporen van herverzonnen herinneringen in jeugdliteratuur. 01/11/2023 - 31/10/2026

Abstract

Herinneringen spelen een prominente rol in het creatieve proces van jeugdauteurs die over hun jeugd schrijven. "Herverzonnen herinneringen" onderzoekt de onderbelichte relatie tussen herinneringen en verbeelding in benaderingen die het episodische herinneren, of de bundeling van persoonlijke ervaringen, beschouwen als verbeelding van het verleden. Het project benadert dit fenomeen vanuit drie invalshoeken. Ten eerste wordt onderzocht hoe volwassen schrijvers – met name, Roald Dahl, Jamila Gavin, David Almond, en Jacqueline Woodson – jeugdherinneringen gebruiken om fictie voor jonge lezers te creëren, daarbij balancerend op het snijvlak van herinneringen en verbeelding. Ten tweede breidt het project de studie van het schrijfproces, de genetische kritiek, uit tot het veld van de jeugdliteratuur. Door uiteenlopend geschreven materiaal te bestuderen, gaat het project na hoe auteurs via hun verbeelding jeugdherinneringen verwerken in hun verhalen. Ten derde vult dit project een leemte op het vlak van auteursstudies in de cognitieve narratologie: in tegenstelling tot de gedachten van auteurs tijdens het schrijfproces, zijn de papieren sporen van creatieve processen wél toegankelijk. Door te tonen hoe herverzonnen herinneringen op papier tevoorschijn komen, levert dit project een belangrijke bijdrage aan de studie van tekstgenese in de jeugdliteratuur. Omgekeerd gebruikt het literaire creativiteit om kennis rond het geheugen en de verbeelding te verbreden.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject