Verschenen in 2021
- Logica in de tweede graad, loep geschreven samen met Hilde Eggermont, Alexander Holvoet & Els Vanlommel, juli 2021d
- Redactioneel: Wordt Vlaanderen minder laaggecijferd door de basisgeletterdheid wiskunde?, Uitwiskeling, juli 2021
- Is het rekenmodel achter de verkiezingen een eerlijk model?, tv-interview n.a.v. het zetelverdelingssyteem van Belgische origine op Atlas/NPO2, 17 maart 2021
- TerZake-debat met de heer Lieven Boeven (Katholiek Onderwijs Vlaanderen), Canvas, 11 februari 2021
- Nieuwe eindtermen in secundair onderwijs zijn goedgekeurd: wat zijn ze en wat betekenen ze voor uw kind?, artikel over de nieuwe eindtermen, VRT NWS, 10 februrari 2021
Verschenen in 2020
- Digitale Roadshow: Eindtermen Wiskunde 2e & 3e graad, VVWL, 3 tot 15 december 2020
- Interview: Waarom scoren leerling slechter op wiskunde en wetenschappen? Radio 1 & VRT NWS, 8 december 2020
- Waarom we de strenge regels voor kerst niet begrijpen: we kennen te weinig van statistiek, De Morgen, 2 december 2020
- Wiskunde rond besmettingsziekten, Uitwiskeling, herfst 2020
- De Beucker M., Moons. F, Rosius H., & Van Asssche L. Wiskundige vaardigheden in de arbeidsmarktfinaliteit, Handboek vakdidactiek PAV, september 2020
- Wiskundeonderwijs in tijden van COVID-19, onderzoek naar afstandsonderwijs in de wiskundeles samen met prof. dr. Ellen Vandervieren, W&O, oktober 2020
- Opinie: 'Lost de coronacrisis het lerarentekort op?', De Standaard, 1 september 2020
- Interview over de dominante positie van Smartschool in het onderwijs, De Standaard, 26 augustus 2020
- Mysterie van de dag: Waarom zijn er oneinding veel priemetallen?, Knack, 21 juli 2020
- 'Eindtermen: Nooit meer afstuderen zonder kennis van financiën of genocide', artikel over de nieuwe eindtermen, De Standaard, 1 juli 2020
- Corona: geen effectieve teststrategieën zonder kanstheorie, Vector (Die Keure), mei 2020
- Opinie: 'Wiskunde & Corona: waarom we best een pact sluiten met onze 4 vertrouwelingen', opiniestuk, Knack, 11 mei 2020
- Redactioneel: "Hoe schools mag onze wiskunde zijn?", Uitwiskeling, april 2020
- Opinie: 'Wiskunde & Corona: waarom de hele bevolking testen geen goed idee is', opiniestuk samen met prof. dr. Ellen Vandervieren, Knack, 28 maart 2020
Verschenen in 2019
- Het verbeten gevecht van de wiskundeleraar, De Tijd, 7 december 2019
- Opinie: 'Vergeet de kopgroep niet', De Tijd, 7 december 2019
- Opinie: 'Klasgemiddeldes op het rapport: minder betrouwbaar dan je denkt', opiniestuk samen met prof. dr. Ellen Vandervieren, Knack, 13 november 2019
- Mysterie van de dag: Waarom mag je niet delen door 0?, Knack, 7 augustus 2019
- Knack onderzoekt: welk advies geven leerkrachten aan de volgende minister van Onderwijs? "De indeling in aso, tso en bso is achterhaald", Knack, 12 juni 2019
- Radio-interview over het tekort aan leerkrachten wiskunde, Radio 1, De Ochtend, 3 mei 2019
- 8 out of 10 maths teachers in Flanders do not have the right diploma, The Brussels Times, 3 May 2019
- 8 op de 10 nieuwe leraars wiskunde zonder juist diploma: “Zelfs turnleraar geeft wiskunde”, Het Laatste Nieuws, 3 mei 2019
- Moons F., De Winne I., Eindtermen wiskunde 1e graad. In: Vector 4/2019. (Die Keure), januari 2019
Verschenen in 2018
- "Zijn deze verkiezingen rechtvaardig?", opiniestuk over het zetelverdelingssysteem bij de gemeenteraadsverkiezingen, VRTNieuws, 13 oktober 2018
- De Wiskunde 3u gewikt & gewogen, Uitwiskeling, herfst 2018
- Activerend aan de slag met radialen, Vector (Die Keure), september 2018
- De nieuwe eindtermen wiskunde 1e graad , Johan Deprez (KU Leuven) & Filip Moons (VVWL), voordracht op de Infonamiddag Eindtermen Wiskunde (VVWL), 19 september 2018
- Vlaamse wiskundeleraren: "De nieuwe eindtermen voor wiskunde zijn revolutionair", VRTNieuws, 24 mei 2018
- Niveau van onderwijs omlaag? Wiskundeleraren maken zich niet druk: “Nieuwe eindtermen zijn revolutionair”, Het Nieuwsblad, 24 mei 2018
- Welkom op onze nieuwe digitaal platform, Uitwiskeling, mei 2018
Verschenen in 2017
- Haal 'De Mol' in je wiskundeles, Uitwiskeling, april 2017, samen geschreven met Hanne Lens
- Moet programmeren in het leerplichtonderwijs?, Mediawijs, maart 2017
- Activerend aan de slag met hoekgroottes, Uitwiskeling, februari 2017
- Debat 7e dag over de lerarenloopbaan, De Zevende Dag - Eén (VRT), 28 januari 2017
- Opinie: 'De lerarenloopbaan? Beetje oldskool nuance, alsjeblieft', De Morgen, 27 januari 2017
- Opinie: 'Eén uur extra lesgeven? Niet per definitie een slecht idee', Het Laatste Nieuws, 27 januari 2017
Verschenen in 2016
- 4 redenen om te programmeren met jongeren, Mediawijs, december 2016
- Hobbyclubs voor kinderen rond programmeren, Mediawijs, december 2016
- Het CodeUur: een uurtje programmeren voor iedereen, Mediawijs, december 2016
- Maak kennis met de leraars van de toekomst: vier jonge wolven getuigen, Humo, 23 mei 2016
- Opinie: 'Wie goed is in wiskunde, kan niet alleen beter tellen, maar past ook beter op zijn tellen', Knack, 29 maart 2016, samen geschreven met VVWL-collega Isabel Goffa