Onderzoeksgroep

Expertise

Mijn onderzoek situeert zich in het domein van mediatoegankelijkheid en heeft meer bepaald betrekking op audiobeschrijving of audiodescriptie (AD) van film en televisieprogramma's. In mijn onderzoek kijk ik onder meer naar de vraag hoe narratologische principes kunnen worden gebruikt om te bepalen welke narratieve elementen uit de film of het televisieprogramma prioriteit moeten krijgen in de beschrijving. Dit zowel vanuit het standpunt van de beschrijver (hoe bepaal je wat die beschrijft?) als vanuit het standpunt van het doelpubliek (welke elementen heeft het publiek nodig om de film of het programma te kunnen begrijpen?). Aanvankelijk keek ik in mijn onderzoek naar de visuele informatie, maar recent focust mijn onderzoek meer op de rol van het geluid in AD, en dit gestuurd door twee vragen: - welke rol speelt geluid in AD? In dit deel van mijn onderzoek kijk ik naar het narratieve belang van geluid in de oorspronkelijke film of programma en kijk ik wat er met die geluiden gebeurt in de AD: welke geluiden worden beschreven en hoe? Welk effect heeft dit op het verhaal van het origineel? Wat gebeurt er met de geluiden die niet worden beschreven? - welk effect heeft de AD (als verhaal dat zuiver auditief wordt verteld via de dialogen, geluidseffecten en muziek uit het origineel in combinatie met de achteraf toegevoegde AD) op de cognitieve belasting van het doelpubliek en hoe kan die belasting worden geoptimaliseerd door specifieke elementen in de AD aan te passen?

Focus op toegankelijkheid: naar een consolidatie van toegankelijkheidsstudies over disciplinegrenzen heen. 01/12/2023 - 30/11/2025

Abstract

De voorbije decennia is toegankelijkheid zich steeds duidelijker gaan manifesteren als een cruciale drijfveer die een breed spectrum van menselijke activiteiten heeft veranderd, gaande van innovatieve praktijken via sociaal discours tot regelgevende kaders. Deze transformatie heeft er ook voor gezorgd dat toegankelijkheid naar de voorgrond is getreden in verschillende onderzoeksdomeinen, wat heeft geresulteerd in diverse nieuwe methodologieën en conceptuele kaders die de fundamenten van deze disciplines radicaal hebben veranderd. Deze ontwikkelingen hebben zich verenigd in wat Greco (2018 en 2022) Toegankelijkheidsstudies noemt - een interdisciplinair onderzoeksgebied dat zich focust op toegankelijkheidsprocessen en -fenomenen. Ondanks deze veelbelovende groei blijft het domein van Toegankelijkheidsstudies gefragmenteerd, waarbij toegankelijkheid vaak op ongelijksoortige wijze wordt gedefinieerd en behandeld binnen verschillende academische en professionele gebieden, waaronder Vertaalwetenschap, Architectuur, Disability studies, Ontwerpwetenschappen, Informatietechnologie, Recht, Filosofie en andere (Greco 2022). Deze fragmentatie heeft ertoe geleid dat het vakgebied tot op heden gefragmenteerd is en dat duidelijk noodzakelijke interdisciplinaire banden ontbreken. Het doel van dit project is om de basis te leggen voor een toekomstige Europese samenwerking die tot doel zal hebben om dit ontluikende gebied van toegankelijkheidsstudies in Europa te consolideren door de huidige stand van de techniek op het vlak van toegankelijkheidsprocessen en -fenomenen kritisch in kaart te brengen. Dit project probeert bestaande kloven te overbruggen en de samenhang te vergroten door een beter inzicht in toegankelijkheid binnen en tussen deze verschillende disciplines te bevorderen. Om dit te bereiken zullen we een internationaal interdisciplinair team samenstellen dat toegankelijkheid vanuit verschillende invalshoeken zal onderzoeken om een beter beeld te krijgen van de complexe identiteit ervan en om ongelijkheden bloot te leggen die overwonnen moeten worden om een meer verenigd en geïntegreerd perspectief te bereiken. Op deze manier zal het ontwerp, de implementatie en evaluatie van op toegankelijkheid gebaseerde en op toegankelijkheid gerichte methodologieën onderzocht worden, om uiteindelijk ons begrip van toegang en toegankelijkheid in de hedendaagse samenleving te bevorderen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Elektro-encefalografiesysteem voor cognitieve experimenten in sociale en humane wetenschappen. 01/06/2022 - 31/05/2024

Abstract

Elektro-encefalografie (EEG) is een techniek waarbij de elektrische activiteit van de hersenen wordt geregistreerd. Door elektroden op het hoofd van participanten te plaatsen, kunnen de onderzoekers de activiteit van corticale neuronen volgen. Ondanks het feit dat EEG op dit moment de meest gebruikte manier is om cognitieve processen te bestuderen, beschikt de Universiteit Antwerpen nog steeds niet over een EEG-laboratorium. De reden waarom EEG zo veel wordt gebruikt, is dat het onderzoekers vele voordelen biedt. Het heeft een hoge temporele resolutie, wat betekent dat het cognitieve processen in real time vastlegt, i.e. op het moment waarop ze zich daadwerkelijk voordoen. Dit is een hele prestatie, aangezien cognitieve processen snel verlopen, namelijk in een bereik van enkele tientallen tot honderden milliseconden. Andere neuro-beeldvormingstechnieken (zoals fMRI of PET) kunnen alleen de processen registreren die langer dan een seconde duren. Bovendien is EEG goedkoop, licht en draagbaar. Het maakt ecologisch valide experimentele ontwerpen mogelijk tegen een betaalbare prijs. De prijs van een heel EEG-systeem kan minder dan 30.000 euro bedragen, terwijl fMRI-scanners miljoenen kosten. Het grootste voordeel van het gebruik van een EEG systeem is echter de mogelijkheid om de onbewuste drijfveren van menselijk gedrag te bestuderen. Onze onderzoekers van het Social Lab, Media en ICT in Organisaties en Samenleving (MIOS), Vertalen Ttolken en Interculturele Studies (TricS), het Centrum voor Filosofische Psychologie, en het Centrum voor Ethiek zijn geïnteresseerd in het onderzoeken van impliciete attitudes, taalbegrip, respons-inhibitie en vele andere processen die niet via surveys kunnen worden onderzocht. In deze aanvraag vatten we verschillende onderzoeksprojecten samen die veel baat zouden hebben bij het gebruik van een EEG systeem aan de Universiteit Antwerpen. We halen recent, wereldvermaard onderzoek aan dat enkel mogelijk was dankzij de verzameling van EEG-data en wijzen op specifieke manieren waarop onze eigen wetenschappers EEG zouden kunnen gebruiken om gelijkaardige resultaten van wereldklasse te behalen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Naar een inclusief Covid-19 crisiscommunicatiebeleid in België: het ontwikkelen en valideren van strategieën voor meertalige en toegankelijke crisiscommunicatie. 01/02/2021 - 31/03/2022

Abstract

Dit interdisciplinaire project gesubsidieerd door Sciensano wil een effectieve strategie ontwikkelen voor meer inclusieve (digitale) crisiscommunicatie, die rekening houdt met de socio-linguïstische diversiteit van de Belgische bevolking en informatieongelijkheid bestrijdt. De focus ligt op het verbeteren van de overheidscommunicatie over Covid-19-informatie door middel van doelgerichte (her)vertalingen en toegankelijke media- en taalvormen op maat van taalminderheden en groepen met speciale noden. Het project houdt rekening met de taalkundige/multimodale vorm van de informatie, de communicatiekanalen en de doorstroom van informatie.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Cognitief onderzoek in AD - Naar een model voor de bepaling van cognitieve belasting in audiovisuele producten met audiodescriptie. 01/07/2019 - 31/12/2020

Abstract

Inclusie en toegankelijkheid staan hoger op Europa's politieke en sociale agenda dan ooit tevoren, en dat heeft ertoe geleid dat televisieomroepen, filmhuizen maar ook theaters en musea diensten zijn beginnen te ontwikkelen om mensen met een beperking toegang te bieden tot hun producten en evenementen. Zo werd voor blinden en slechtzienden audio descriptie (AD) in het leven geroepen, een dienst die visuele en onduidelijke geluidselementen voor het slechtziende publiek beschrijft, zodat ze zich ook een voorstelling kunnen maken van wat er op het scherm of het podium gebeurt. Binnen de vertaalwetenschap, heeft deze evolutie aanleiding gegeven tot het ontstaan van een nieuw onderzoeksdomein, namelijk mediatoegankelijkheid. Wat audio descriptie betreft, werd in eerste instantie onderzoek gedaan naar wat moest worden beschreven, en hoe beschrijvingen geformuleerd en gepresenteerd konden worden. Een kwestie die tot nu toe nog veel minder aandacht heeft gekregen, is het effect dat deze audio descripties hebben op het doelpubliek, met name dan welke cognitieve belasting ze genereren. CoRe AD wil een eerste aanzet geven voor cognitief onderzoek binnen mediatoegankelijkheid/audio descriptie. Het heeft in eerste instantie tot doel om te onderzoeken welke (auditieve) elementen in een film of televisieprogramma met audio descriptie allemaal bijdragen tot de cognitieve belasting van het doelpubliek. In een tweede fase wil het project een model creëren dat onderzoekers en audiobeschrijvers kunnen gebruiken om te analyseren hoe cognitief belastend bepaalde audio beschrijvingen zijn en dat hen ook handvatten aanreikt om die cognitieve belasting te verlagen/optimaliseren. Tot slot zal de bruikbaarheid van het model worden getest in een kleinschalige pilootstudie.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject