Feedbackgebruik uit centrale toetsen. Gebruikersonderzoek: diepte-interviews bij schoolleiders en leraren
Feedbackgebruik kan beïnvloed worden door talrijke randvoorwaarden. Zowel feedback-, als feedbacksysteem-, ondersteunings-, school-, context- en gebruikersfactoren kunnen het gebruik van feedback uit centrale toetsen bijgevolg bevorderen of belemmeren. Om een effectief gebruik van feedback uit centrale toetsen in het Vlaams onderwijs doordacht vorm te geven, gingen we met 12 Vlaamse schoolleiders en 12 leraren in gesprek over hoe zij deze randvoorwaarden invullen.
Feedbackgebruik uit centrale toetsen. Survey-onderzoek bij schoolleiders en leraren
Dit gebruikersonderzoek rapporteert breed inhoudelijk over de verwachtingen bij en randvoorwaarden voor feedbackgebruik uit centrale toetsen van 796 Vlaamse schoolleiders en leraren uit 118 lagere en secundaire scholen.
Centrale toetsen: kansen en bekommernissen bij ouders
De implementatie van een systeem van centrale toetsen maakt vooral kans op slagen als het breed wordt gedragen door de verschillende stakeholders. In een internationale context blijken ouders de stakeholders te zijn die hieromtrent het minste aandacht krijgen. Desondanks zijn ook zij betrokken en belanghebbend. Om een inschatting te kunnen maken van de kansen en bekommernissen die centrale toetsen in de Vlaamse context voortbrengen bij ouders, voerden we een multi-methodeonderzoek met zowel een kwantitatieve als een kwalitatieve benadering.