Abstract
De operationele planning van vorkliften en automatische gestuurde voertuigen (AGV's) voor op- en aflaadactiviteiten in magazijnen, gebeurt vandaag meestal manueel of met behulp van eenvoudige heuristieken. Er is weinig onderzoek uitgevoerd naar het optimaal plannen van de routes van deze voertuigen. Nochtans is het plannen van routes in een magazijnomgeving, mathematisch gedeeltelijk gelijkaardig aan de rittenplanning van wegvoertuigen, waarvoor wel een rijke onderzoeksliteratuur bestaat die een brede waaier aan probleemvarianten beschrijft, alsook geavanceerde algoritmes om deze op te lossen. De innovatie van dit project zit in het feit dat dit een van de allereerste pogingen is om de raakpunten tussen beide onderzoeksdomeinen te bestuderen om aldus de state-of-the-art in de operationele planning binnen magazijnen te verbeteren.
We richten ons op een specifiek rittenplanningsprobleem (het full-truckload pickup and delivery problem) dat nooit eerder binnen de context van een magazijn bestudeerd is, selecteren de beste algoritmes voor dit probleem uit de literatuur, en passen deze aan voor de specifieke vereisten en beperkingen van AGV's in een magazijnomgeving. We zijn de eerste om deze aanpak te gebruiken.
Het beter oplossen van het resulterende probleem, dat we het transport request scheduling problem (TRSP) genoemd hebben, zal magazijnbeheerders en softwareontwikkelaars van Warehouse Management Systemen helpen om AGV-operaties op een succesvolle manier te plannen.
Onderzoeker(s)
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)