Veranderend gedrag van MEPs ten aanzien van EU-uitbreiding naar de Westelijke Balkan: de implicaties van de Russische invasie in Oekraïne (2019-2024).
Abstract
Dit project focust zich op de impact van de Russische inval in Oekraïne op het gedrag van EP leden tegenover de zes landen van de Westelijke Balkan (WB). Sinds 24 februari 2022 heeft de zogenaamde 'geostrategic awakening' van de Europese Unie (EU) onder meer geleid tot een nieuwe focus op de uitbreiding van de Westelijke Balkanlanden. Dit was met name zichtbaar in het recente besluit om Bosnië en Herzegovina de status van kandidaat-lidstaat te verlenen. In vergelijking met andere EU-instellingen is het Europees Parlement altijd de koploper geweest inzake steun voor EUuitbreiding. De vraag is dan ook in welk opzicht het Europees Parlement van standpunt is veranderd. Door het perspectief van parlementaire diplomatie en het gedrag van EP leden te combineren, wil dit project de impact van de Russische inval in Oekraïne op de houding van het Parlement ten opzichte van de uitbreiding met de Westelijke Balkan verklaren. De uitbreiding is terug van weggeweest. Maar hoe verhoudt dit zich tot de mogelijke intensivering van de Europese parlementaire diplomatie ten aanzien van de regioOnderzoeker(s)
- Promotor: Touquet Heleen
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Herinrichten van burgerschapseducatie in tijden van (on)verbondenheid: De rol van emoties bij het vInden van een balans tussen eenheid en diversiteit.
Abstract
Sinds enkele decennia worden Europese samenlevingen gekenmerkt door een toenemende etnisch-culturele diversificatie en vraagstukken over sociale cohesie, nationale identiteiten en burgerschap zijn prominent aanwezig in de hedendaagse samenleving. Scholen hebben een kerntaak om bij te dragen aan een gedeeld gevoel van verbondenheid en het toenemende belang van burgerschapsonderwijs is daarom merkbaar in onderzoek, beleid en praktijk. Onderzoek heeft tot nu toe voornamelijk de normatieve en cognitieve invulling van burgerschapsonderwijs onderzocht. Voorgaand onderzoek heeft echter aangetoond dat jongeren met een migratieachtergrond andere collectieve identiteiten ontwikkelen dan jongeren zonder migratieachtergrond en dat (sub)nationale identiteiten minder aantrekkelijk zijn voor hen. Dit impliceert dat kennis en burgerschapscompetenties niet direct bijdragen aan een gedeeld gevoel van verbondenheid. Dit onderzoek heeft als doel te begrijpen waarom en wanneer jongeren zich 'thuis voelen' in de samenleving en hoe het onderwijs deze processen beïnvloedt. Deze studie richt zich specifiek op verbondenheid als emotioneel proces, waarbij er ook aandacht wordt besteed aan machtsrelaties en de sociale en politieke context. Met behulp van etnografische en narratieve methoden beoogt deze studie een genuanceerd inzicht te verwerven in hoe verbondenheid en burgerschap door jongeren uit het secundair onderwijs worden begrepen, gearticuleerd en ervaren.Onderzoeker(s)
- Promotor: Clycq Noel
- Promotor: Vanhoof Jan
- Co-promotor: Clycq Noel
- Co-promotor: Touquet Heleen
- Co-promotor: Vanhoof Jan
- Mandaathouder: Brummer Imke
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Emoties, Verbondenheid en Collectieve Identiteitsvorming in het Onderwijs: Evenwicht tussen Eenheid en Diversiteit in Vlaanderen
Abstract
Vraagstukken over sociale cohesie, (sub)nationale identiteit en burgerschap zijn welbekend in de hedendaagse samenleving. Dit onderzoek heeft tot doel de invloed van het onderwijs op de totstandkoming van (collectieve) identificatie van jongeren te begrijpen door de rol van emoties in de constructie van gevoelens van verbondenheid te bestuderen. Scholen hebben een kerntaak om bij te dragen aan sociale cohesie en verbondenheid in de samenleving. Het toenemende belang van burgerschapsonderwijs is merkbaar in onderzoek, beleid en praktijk en veel literatuur heeft de normatieve en cognitieve invulling van burgerschapsonderwijs onderzocht. Toch heeft voorgaand onderzoek aangetoond dat jongeren met een migratieachtergrond andere collectieve identiteiten ontwikkelen dan jongeren zonder migratieachtergrond en dat (sub)nationale identiteiten minder aantrekkelijk zijn voor hen. Dit impliceert dat kennis en burgerschapscompetenties niet bijdragen aan een gedeeld gevoel van verbondenheid. Onderzoek naar emotionele processen die een rol spelen in gevoelens van verbondenheid en onderwijs is schaars. Deze studie richt zich daarom op verbondenheid als emotioneel proces, waarbij ook aandacht wordt besteed aan machtsrelaties en de contextuele aspecten van het onderwijs. Middels een sequentieel 'mixed methods-onderzoek' wordt onderzocht hoe (collectieve) identiteiten door jongeren worden geconstrueerd en hoe verbondenheid en burgerschap op Vlaamse scholen worden begrepen, bevorderd en ervaren.Onderzoeker(s)
- Promotor: Clycq Noel
- Co-promotor: Touquet Heleen
- Mandaathouder: Brummer Imke
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject