Abstract
De nalatenschappen van kunstenaars zijn een bijzonder soort cultureel erfgoed. Dergelijke collecties, ook bekend als fonds d'ateliers, verwijzen naar objecten die verband houden met de creatieve praktijk van een kunstenaar en de inhoud van het atelier vormen en die zijn achtergelaten bij het overlijden van de kunstenaar. Naast onvoltooide en/of onverkochte werken kunnen fonds d'ateliers schetsen en andere voorbereidende werken in verschillende media bevatten, zoals gipsmodellen in het atelier van de beeldhouwer. Als getuigenissen van de werkprocessen van kunstenaars kunnen dergelijke collecties dus belangrijke informatie verschaffen voor het begrijpen en interpreteren van hun oeuvre als geheel. Historische ateliercollecties van beeldhouwers bevinden zich vandaag vaak in slechte bewaaromstandigheden en er ontbreekt een duidelijke visie op het beheer van deze collecties. Er is in België en internationaal weinig kennis beschikbaar die collectie-instellingen kan helpen om de specifieke geschiedenis, materialiteit en het museale potentieel van dergelijke ateliercollecties goed te begrijpen en om gefundeerde beheerstrategieën te ontwikkelen met betrekking tot het behoud en de valorisatie van dit erfgoed. De meest prangende onderzoeksvragen die zich voordoen zijn de volgende:
1. Hoe en waarom werden historische fonds d'ateliers van beeldhouwers bewaard en gemusaliseerd?
2. Welke precieze sporen dragen dergelijke collecties van het creatieve proces van een kunstenaar en welke rol kan 3D-beeldvorming spelen om deze zichtbaar te maken?
3. Wat is de erfgoedwaarde van deze collecties en hoe kunnen ze gevaloriseerd worden?
Om deze vragen te beantwoorden, spitst dit onderzoeksproject zich toe op de ateliercollecties van negentiende-eeuwse beeldhouwers in België, en meer bepaald op hun kwetsbaarste bezit, namelijk hun gipsmodellen. Het onderzoek heeft tot doel de unieke geschiedenis van de fonds d'ateliers van beeldhouwers in Belgische collecties te reconstrueren, hun materiële staat en creatieve eigenschappen via 3D-beeldvormingstechnieken en (digitaal versterkte) visuele analyse in kaart te brengen, en hun erfgoedwaarde te identificeren om concrete suggesties te formuleren voor hun toekomstige valorisatie. Door een testcase te bieden voor nieuwe digitale methoden om beeldhouwkunst te analyseren, zal het onderzoek enerzijds bijdragen aan de bredere herwaardering van werken in gips, een beweging die zich tot nu toe vooral heeft gericht op reproductieve afgietsels naar antieke beelden en over het algemeen weinig aandacht heeft besteed aan de specifieke context, status en uitdagingen van beeldhouwersmodellen. Anderzijds zal het project bijdragen tot de ontwikkeling van nieuwe valorisatiestrategieën die zijn toegesneden op de specifieke behoeften en het potentieel van de fonds d'ateliers die hun positie in de artistieke praktijk bijzonder herwaarderen. Door een bijzondere nadruk te leggen op het procesmatige en creatieve karakter van dit erfgoed, sluit het onderzoek aan bij bredere debatten over dynamisch erfgoed en het activeren van de museumpraktijk.
Onderzoeker(s)
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)