Abstract
'Building Insights' bestudeert ambachtelijke kennis en wat het betekent voor de gecodificeerde
kennissystemen van de architectuur. Vanuit het traditionele steenhouwen in Griekenland wordt de
opbouw van architectonische kennis onderzocht, en worden verborgen aspecten van de culturele
impact van de architectuur zichtbaar.
Het leerproces van het steenhouwen laat zien hoe bouwprocessen een brug slaan tussen de
belichaamde kennis van het ambachtelijke (als een 'lager' niveau) - en de 'hogere' niveaus van
intellect en intuïtie. In dit spanningsveld wordt de kennis van de ambachtsman (en de architect)
ontwikkeld, evenals hun intuïtie, hun vermogen om al doende te denken en om creatief te reageren
op reële situaties en problemen. Dit onderzoek laat zien hoe de pre- en vroegmoderne bouwwijzen
plaatsen hebben opgeleverd met een sterk evocatief potentieel en een uitgesproken
communicatieve kracht. Door de gezamenlijk reconstructie van een kalderimi (geplaveid pad) te
onderzoeken, toont het project de waarde van een architectuur die verschillende soorten ervaring
en kennis op elkaar afstemt.
Het project richt zich op de rol van gewoonten en vaardigheden in de opbouw van
praktijkgebaseerde kennis. Op basis van Michael Polanyi's idee over Indwelling, laat het zien hoe
een heuristische spanning zich ontvouwt vanuit de 'diepte' van ons biologisch wezen naar de
'hoogte' van ideeën en culturele waarden. De metafoor van Indwelling verwoordt hoe het menselijk
bewustzijn zich openstelt voor kennis door onze fysieke betrokkenheid bij de wereld.
Om de verschillende aspecten van dit architecturale 'kennen' te ontrafelen, maakt het onderzoek
gebruik van instrumenten uit verschillende epistemes van de architectuurtheorie (Avermaete 2021).
De (auto)etnografische studie van de stage in steenhouwen biedt een doorleefde ervaring van
architectuur, op niveau van praktijk, symboliek en verbeelding, terwijl de vertogen en epistemen de
neiging hebben zich los te maken van deze rijke dimensies. Door het traject van de 'lagere' naar de
'hogere' dimensies van de gebouwde omgeving te belichten, laat het zien hoe specifieke culturele
contexten en waardesystemen de architectuurtheorie fundamenteel beïnvloeden, en zelfs
gevestigde perspectieven kunnen tegenspreken.
Als geheel verkent het project deze momenten van impliciete kennis, vervat in een bepaald ambacht
en op een specifieke locatie. Dit resulteert in een beter begrip van de rol van impliciete kennis en
hoe architectuur onvoorziene en urgente vraagstukken in de complexiteit van de gebouwde
omgeving kan aanpakken.
Onderzoeker(s)
Onderzoeksgroep(en)
Project website
Project type(s)