Onderzoeksgroep
Expertise
- Mondelinge taalvaardigheid van leerlingen: experimenteel onderzoek naar de leereffecten van exploratief spreken tijdens coöperatieve activiteiten, zoals groepswerk. - Taalbeschouwing vanuit taalvaardigheid: ontwikkeling van tools waarmee leerlingen hun taalvaardigheid inzetten om inzichten te verwerven over ons taalsysteem - Mediawijsheid: ontwikkeling van een tool om de mediawijsheid op het niveau van leerlingen, leraren en lerarenopleiders in kaart te brengen - Leesbevordering: kwalitatief onderzoek naar leesbevordering in de Vlaamse lerarenopleidingen + ontwikkeling van tools om leesmotivatie te koppelen aan het gebruik van e-media
Seksueel welzijn van jongeren ten tijde van wijdverspreid pornografie gebruik (SWYPPE).
Abstract
Sinds de opkomst van gratis online pornografie is de consumptie ervan (PC) wereldwijd normatief en wijdverspreid geworden. Het aantal tieners dat reeds voor 13 jaar geconfronteerd worden met PC is in de afgelopen 10 jaar verdrievoudigd. De meerderheid van de jongens masturbeert meermaals per week met met behulp van PC. PC kan een positieve impact hebben op het lichaamsbeeld, de zelfontdekking en het zelfbeeld, maar slechts weinig informatie over het effect op de seksuele ontwikkeling en later seksueel welzijn is bekend. Nochtans, (niet bewezen) negatieve informatie zorgde voor een morele paniek. De kindertelefoon ontvangt regelmatig oproepen van jongeren die moeite hebben om met aan PC gerelateerde problemen om te gaan. Vlaamse scholieren gaven aan dat ze behoefte hebben aan informatie over PC op een zo vroeg mogelijke leeftijd en seksuologen zien een duidelijke stijging van het aantal jongeren welke consulteren met subjectief porno gerelateerde seksuele problemen. Gesprekken met jongeren van diverse achtergronden toonden aan dat ze nood en behoefte hebben aan hulp over hoe ze met de seksueel expliciete media moeten omgaan, in het bijzonder in contexten waarin leerkrachten en ouders hierover moeilijk kunnen praten. Om te begrijpen waarom sommigen problemen ondervinden willen we de impact van PC (of plotse stop) ook nagaan bij jongeren met sexuele problemen. Ons multidisciplinair en multi-stakeholder project over het seksueel welbevinden van jongeren en jongvolwassenen in de etnisch en seksueel diverse Vlaamse samenleving wil de kennis over dit gepolariseerde onderzoeksgebied vergroten. Gezien de alomtegenwoordige PC in onze diverse samenleving is het tijd dat deze topic grondig bestudeerd wordt en dat de resultaten worden geïmplementeerd in lespakketten en –applicaties om zo het seksueel welbevinden van jongeren te verhogen.Onderzoeker(s)
- Promotor: De Win Gunter
- Co-promotor: Glazemakers Inge
- Co-promotor: T'Sas Jan
- Co-promotor: Van Hal Guido
- Co-promotor: Vermandel Alexandra
- Co-promotor: Walrave Michel
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Auteursresidenties monitoring.
Abstract
Internationale en nationale toetsen duiden erop dat de leesvaardigheid van leerlingen uit de arbeidsgerichte en doorstromingsfinaliteit onder het gewenste niveau ligt. Verschillende meta-analyses duiden erop dat instructie in schriftelijke vaardigheden een positieve invloed heeft op het leesbegrip van leerlingen (Graham & Hebert, 2011; Graham et al., 2017; Graham & Santangelo, 2014). Het Leesoffensief introduceert daarom auteursresidenties bij een selectie van scholen met deze leerlingen. Om de impact van het project auteursresidentie zo groot mogelijk te maken introduceren we het concept van ambassadeur. Leerkrachten die met de auteursresidenties participeren, engageren zich om de maanden erna (maximaal 18 maanden) als ambassadeur op te treden voor collega-leerkrachten die niet met de auteursresidenties konden meedoen. Deze collega-leerkrachten krijgen dus geen auteur op bezoek op school, maar gebruiken wel de programma's die binnen het project auteursresidenties ontwikkeld zijn. Op deze manier ambiëren we een netwerk van leerkrachten te creëren, zodat de inzichten uit de programma's efficiënt verspreid worden. De centrale onderzoeksvraag van dit project luidt dan ook: In welke mate heeft het project auteursresidenties een impact op het lees-en schrijfonderwijs van de deelnemende scholen? Uiteindelijk verwacht het Leesoffensief dat de auteursresidenties en de rol van ambassadeur een impact zullen hebben op de opvattingen van de leerkrachten (en de didactiek die ze toepassen) en de taalcompetentie van hun leerlingen. Voor deze specifieke doelgroep van leerlingen is functionele schrijfvaardigheid een illustratief voorbeeld van deze taalcompetentie. Op basis hiervan kunnen we de volgende onderzoeksvragen formuleren: 1) In welke mate heeft het project auteursresidenties een impact op de leerkrachten uit het project (de zogenaamde ambassadeurs)? a. In welke mate is er een impact op de opvattingen over taaldidactiek van deze leerkrachten? b. In welke mate is er een impact op de taaldidactiek gehanteerd door de leerkrachten? c. In welke mate is er een verschil in opvattingen over taaldidactiek tussen de ambassadeurs en de collega-leerkrachten? 2) In welke mate heeft het project auteursresidenties een impact op de leerlingen uit het project? a. In welke mate is er een impact op de literaire, resp. functionele schrijfvaardigheid van de leerlingen? b. In welke mate is er een impact op de opvattingen van de leerlingen over lezen en schrijven?Onderzoeker(s)
- Promotor: Casteleyn Jordi
- Co-promotor: T'Sas Jan
Onderzoeksgroep(en)
Project website
Project type(s)
- Onderzoeksproject