Over Jan Vanhoof
Jan Vanhoof is als hoogleraar verbonden aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Hij is er actief binnen de onderzoeksgroep EduBROn. Zijn onderzoeksactiviteiten richten zich op kwaliteitszorg, schoolbeleid en verandermanagement en in het bijzonder op de geïnformeerde beleidsvoering door scholen. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in onderzoek naar zelfevaluatie en informatiegebruik in scholen.
Overzicht lopende en recent afgelopen onderzoeksprojecten
Lopend
- Herinrichten van Burgerschapseducatie in Tijden van (On)Verbondenheid: De Rol van Emoties bij het Vinden van een Balans Tussen Eenheid en Diversiteit (Onderzoeker - Imke Brumer)
- Het schoolbestuur als eindverantwoordelijke voor onderwijskwaliteit: via analyse van processen en effectiviteit naar regulatiemechanismen voor overheidsbeleid (Onderzoeker - Yasmine van Put)
- Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs (Onderzoeker - Glen Molenberghs, Isabel Laenen, Evelyn Goffin en Roos Van Gasse)
- (Smart)School- en onderwijsprocessen: tastbaar maken wat telt (Onderzoeker - Isabel Laenen, Monia Van Damme, Evelyn Goffin i.s.m. smartschool)
- Antecedents for academic optimism in segregated educational contexts (Onderzoeker - Ruud Lelieur)
Afgelopen
- Wat is jouw punt? Betekenis geven aan prestatiegegevens van leerlingen. Een inspiratiegids. (Met Evelyn Goffin, Randi Buvens en Roos Van Gasse)
- Conceptualiseren, ontwikkelen en valideren van een professionaliseringstool evaluatie (Onderzoeker - Dries D'haese)
- De doorlichting als hefboom voor onderwijskwaliteit. Stand van zaken en inbedding in een systeembreed kwaliteitsmonitoringsysteem (Onderzoeker - Randi Buvens)
- Alternatieve wegen naar onderwijssucces? Een kwalitatief-etnografische studie van onderwijsinitiatieven genomen door ‘kwetsbare’ individuen en groepen (Julia Steenwegen)
- From sensemaking to school improvement? Exploring educational professionals' use of school performance feedback (Phd - Evelyn Goffin)
- Distributed evaluation and planning in schools (DEAPS) (Onderzoeker - Jerich faddar)
- Valorisatie van geïntegreerd en actiegericht onderwijs voor duurzame ontwikkeling op school (VALIES) (Onderzoeker - Dries Verhelst)
- Moving it or improving it? How schools deal with underperforming teachers (Onderzoeker - Loth Van Den Ouweland)
- LELENET – Leading Learning by Networking (with Ruud Lelieur, Kristin Vanlommel & Wouter Schelfhout)
- School Inspection Feedback: Unravelling Determinants and Consequences of Teachers’ Feedback Acceptance (Phd - Amy Quintelier)
- Assistance or resistance? How co-workers experience and address teacher underperformance (Phd - Loth Van den Ouweland)
- Lost in transition: unravelling teachers’ allocation process of pupils (Phd - Elien Sneyers)
- Opening the black box of teacher judgement: the interplay of rational and intuitive processes (Phd - Kristin Vanlommel)
- Dead wood or untapped expertise? Intergenerational knowledge brokerage in school teams (Phd - Kendra Geeraerts)
- The drivers and dynamics of data use interactions - Unpacking teacher collaboration (D-PAC study - Phd - Roos van Gasse)
- School self evaluation: Self perception or self deception? Studies on the validity of school self evaluation results (Phd - Jerich Faddar)
- De schoolinspectie doorgelicht: Beschrijven en verklaren van (on)bedoelde effecten (Phd - Maarten Penninckx)
- TALIS – Teaching and learning International Survey (Onderzoeker: Alexia Deneire)
- Informatiegebruik door schoolleiders en leerkrachten (Onderzoeker: Roos Van Gasse)
- De evaluatie van het evaluatiesysteem van het onderwijspersoneel (Onderzoeker: Eva Delvaux)
Recente boekpublicaties
Wat is jouw punt? Betekenis geven aan prestatiegegevens van leerlingen. Een inspiratiegids. (Evelyn Goffin, Randi Buvens, Roos Van Gasse & Jan Vanhoof)
Doeltreffend Schoolbeleid - Praktijkboek beleidsvoerend vermogen in scholen (Jan Vanhoof & Peter Van Petegem)