Onderzoeksgroep

Expertise

Jennifer Thewissen is gespecialiseerd in onderzoek omtrent leerderscorpora en taalverwerving. Zo onderzoekt actief het concept van nauwkeurigheid en de ontwikkeling daarvan tussen verschillende niveaus. Door gebruik te maken van corpus data, afkomstig van verschillende moedertaal groepen op verschillende bekwaamheidsniveaus (B1 tot C2), heeft ze aangetoond dat de fouten van taalstudenten niet de facto dalen als bekwaamheid groeit, maar dat verschillende types fouten zich anders ontwikkelen door de verschillende bekwaamheidsniveaus heen. Dit onderzoek heeft concrete implicaties voor de domeinen van het aanleren en testen van talen, aangezien de empirische bevindingen over de nauwkeurigheidsprofielen op verschillende niveaus passen binnen de huidige Common European Framework toelichtingen omtrent taalvaardigheid, die relatief vaag zijn. Om verder inzicht in te vergaren in de ontwikkeling van taalstudenten, onderzoekt Jennifer Thewissen op dit moment de ontwikkeling van syntactische en lexicale complexiteit tussen de verschillende bekwaameheidsniveaus heen om (1) te determineren of deze concepten tot manifestatie komen in het schrijven tussen de niveaus, en (2) te analyseren hoe deze interageren met het concept van nauwkeurigheid. Zij onderzoekt ook de invloed van individuele leervariabelen op de prestaties van L2-leerders en hoe deze variabelen kunnen worden gemeten en opgenomen in leerderscorpora. Zij heeft ook de ontwikkeling en samenhang bevorderd van een team onderzoekers aan de UAntwerpen, die allemaal werken aan aspecten van leerdersanalyse. Hierdoor heeft zij meer zichtbaarheid gegeven aan dit onderzoeksgebied binnen de universiteit. Jennifer Thewissen werkt actief samen met de Louvain School of Management (UCLouvain) en heeft meerdere artikelen mede-auteur over de taalkundige aspecten van ondernemerschapscommunicatie en hoe deze de latere succes van ICO-financiering beïnvloeden.

Het demystificeren van syntactische complexiteit in L2 Engels: Naar een vereenvoudigd en linguïstisch interpreteerbaar kader. 01/01/2025 - 31/12/2026

Abstract

Deze BOF-postdoc challenge roept op tot innovatieve onderzoeksvoorstellen die zich verdiepen in het construct syntactische complexiteit (SC) in L2 Engels (Engels als niet-moedertaal). SC maakt deel uit van de Complexity, Accuracy en Fluency (CAF) triade, drie belangrijke indicatoren van L2-prestaties binnen Second Language Acquisition (SLA) en Learner Corpus Research (LCR). Nauwkeurigheid (Accuracy) wordt gezien als 'vorm-als-controle' of foutloosheid, terwijl complexiteit (Complexity) bekend staat als 'vorm-als-ambitie' of linguïstische risicobereidheid die de L2-ontwikkeling bevordert. Binnen Vreemde Talenstudies wordt SC losjes gedefinieerd als het bereik van syntactische structuren en de mate van verfijning van dergelijke structuren in taalproductie (bijv. Lu, 2010). Twee concrete voorbeelden van zinnen met verschillende SC-niveaus worden gegeven in de Engelse vertaling hieronder. Dit is het construct dat centraal staat in de huidige postdoc challenge.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject