Onderzoeksgroep
Expertise
Ontwerp en evaluatie van leeromgevingen. Ontwerp en evaluatie van taalleersystemen.
Semi-automatisch beoordelen en feedback geven bij het trainen van wiskundige bekwaamheid: een quasi-experimentele studie naar leer-effectiviteit, betrouwbaarheid en tijdwinst.
Abstract
Feedback is de krachtigste motor van elk leerproces. In de wiskundedidactiek wordt daarom uitgebreid onderzocht hoe men beoordelingen kan automatiseren. Dat is niet evident voor studenten: zich wiskundig uitdrukken is moeilijk op een computer en leersystemen kunnen vaak enkel de uitkomst verwerken en niet de oplossingsmethode. Digitale testen blijken zich veelal te beperken tot procedurele kennis ten koste van inzichtelijke denkvragen. Digitale wiskundetests ontwikkelen is een tijdrovende klus en daarnaast zijn leraars erg sceptisch om ze in te zetten, waardoor pen-en-papier het wiskundeonderwijs nog steeds domineert. Eén van de karakteristieken van wiskundig beoordelingswerk is dat foute antwoorden in een studentengroep patronen vertonen. Bijgevolg moeten leerkrachten hun feedback en punten meermaals herhalen. Dat brengt ons op het idee van semi-automatisch beoordelen: door pen-en-papier-evaluaties digitaal te beoordelen, kan feedback bewaard en hergebruikt worden. Dat kan uitgebreidere feedback en tijdswinst opleveren, maar biedt ook mogelijkheden om het leerproces van een student gedetailleerder te monitoren op basis van een Bayesiaans netwerk en zo, via adapatieve instructie, gericht te sturen. Een Bayesiaans netwerk is een probabilistisch, grafisch model dat de bekwaamheid van een student in kaart brengt. We willen focussen op de leerwinst die semi-automatische beoordelingssystemen kunnen bieden en ook hun betrouwbaarheid, tijdswinst en acceptatiegraad onderzoeken.Onderzoeker(s)
- Promotor: Vandervieren Ellen
- Co-promotor: Colpaert Jozef
- Mandaathouder: Moons Filip
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Pedagogische differentiëring door telecollaboratie en gaming voor interculturele en CLIL settings (TECOLA).
Abstract
Het Erasmus+ project TeCoLa zet technologieën voor gamified telecollaboratie in met het oog op het versterken van vreemdetalenonderwijs in de meest diverse en uitdagende situaties. Virtuele omgevingen, videocommunicatie en online games worden ingezet om nieuwe onderwijskundige benaderingen in uitwisselingen tussen verschillende Europese scholen uit te testen. Bijzondere aandacht gaat uit naar: - Authentieke taalpraktijk in de vreemde taal; - interculturele communicatie; - collaboratieve kennisontwikkeling; - CLIL. Project partners: UNIVERSITEIT UTRECHT (Nederland), LINK LINGUISTIK & INTERKULTURELLE KOMMUNIKATION (Deutschland), UNIVERSITY OF ROEHAMPTON (UK), UNIVERSITEIT ANTWERPEN (Belgium), UNIVERSITAT DE VALÈNCIA (España), TRANSIT-LINGUA (France), 3DLES (Nederland)Onderzoeker(s)
- Promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderwijsproject
- Onderzoeksproject
iTILT2 - Interactive Teaching in Languages with Technology
Abstract
ITILT 2 staat voor 'interactief onderwijs in talen met technologie' en onderzoekt het effectieve gebruik van interactieve technologieën voor taakgericht taalonderwijs (TBLT). iTILT 2 focust op het leren van een tweede taal met nieuwe interactieve technologieën, zoals tablet-pc's, mobiele telefoons, en videoconferencing software. De educatieve contexten variëren van lagere en middelbare scholen, tot hogescholen en universiteiten. De ITILT2-leerkrachten krijgen een centrale rol in het project als mede-onderzoekers door het ontwikkelen van nieuwe ideeën over hoe technologieën bij het leren van talen kunnen helpen. De resultaten van deze samenwerking wordt in vorm van video's, een e-resource en ondersteunend materiaal op de ITILT2-website gepubliceerd. Deze outputs weerspiegelen de huidige klaspraktijk, onderbouwd door de deskundigheid van een onderzoeksteam op het vlak van effectief technologie-ondersteund taalonderwijs.Onderzoeker(s)
- Promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderwijsproject
- Onderzoeksproject
TLCP - onderwijstaal voor zorgverleners-toolkit.
Abstract
Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds EU. UA levert aan EU de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd in voorliggend contract.Onderzoeker(s)
- Promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project website
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Ontwikkeling van een digitaal platform Nederlands leren.
Abstract
De globale doelstelling van dit project is het vergroten van de mogelijkheden tot integratie voor onderdanen van een derde land in de Vlaamse, Europese samenleving. Specifiek doel: de integratie van derdelanders verbetert door de realisatie van een digitaal platform Nederlands leren.Onderzoeker(s)
- Promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Digitaliseren innoverende grammatica.
Abstract
De opdrachtgever wenst het lesmateriaal voor de grammaticacursus Frans te digitaliseren en er activerende werkwormen aan toe te voegen. De centrale vraag van dit project is: hoe kunnen we het ontwikkelde leermateriaal voor de grammaticacursus Frans het best tot zijn recht laten komen en het toegankelijk maken voor lectoren en studenten?Onderzoeker(s)
- Promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Design van een leeromgeving voor taalcoaching NT2.
Abstract
De algemene doelstelling van dit project, is de ontwikkeling van een eigen NT2-leeromgeving ter ondersteuning van de 4000 medewerkers van het Zorgbedrijf Antwerpen. Ze begeleiden, verzorgen en staan dagelijks een 1500-tal klanten bij en communicatie speelt hierin een cruciale rol. De NT2-leeromgiving wordt op maat van het Zorgbedrijf ontwikkeld en kan permanent evolueren, afhankelijk van de maatschappelijke en wettelijke evoluties.Onderzoeker(s)
- Promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Abstract
Onderzoeker(s)
- Promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
- Onderwijsproject
Ontwikkeling van een elektronische taalleeromgeving.
Gecombineerde stille spraak- en emotieherkenning.
Abstract
In dit project willen we de opgedane kennis inzake gecombineerde stille emotie- en spraakherkenning verwerken in een publiceerbare paper. Voorts zullen we een doctoraatsvoorstel uitschrijven waarin dit onderwerp verder zal uitgediept worden. De vraag naar stille herkenning wordt steeds groter vanuit verschillende sectoren, zoals de zorgsector, educatieve, info- entertainment en beveiligingssector, vandaar dit onderzoek. De resultaten van de voorbije 3 jaar vooronderzoek in deze materie zullen gecombineerd worden in een softwareapplicatie die de technologische werking aantoont.Onderzoeker(s)
- Promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Ontwikkelingsproject voor een vakmentorenopleiding secundair onderwijs.
Abstract
Met de decretale uitbreiding van de praktijkcomponent voelen vakmentoren zich niet altijd voldoende onderlegd om hun toegenomen verantwoordelijkheid op te nemen. Tegelijk neemt de bezorgdheid van de opleiders toe over de kwaliteit van de mentorenbegeleiding als gevolg van de schaalvergroting van de samenwerkingsverbanden. In dit project wordt nagegaan of het mogelijk en wenselijk is een innovatieve mentorenopleiding te ontwikkelen op maat van alle actoren (vakmentoren, opleiders, studenten en instellingen) betrokken bij de opleiding van leraren voor het secundair onderwijs.Onderzoeker(s)
- Promotor: Meeus Wil
- Co-promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project website
Project type(s)
- Onderzoeksproject
De academische Engelse taal: in dienst van het wetenschappelijk onderwijs: organisatie van een systeem met grote capaciteit.
Abstract
Het project zal een grondige hervorming tot stand brengen van de huidige taalvorming aan de FCK, om tegemoet te komen aan de nieuwe eisen ten aanzien van de academische taalbeheersing Engels. Er wordt vertrokken van een geavanceerde behoeftenanalyse. Voor de materiaalontwikkeling wordt een beroep gedaan op didactisch materiaal dat beschikbaar is in Kinshasa en aan de Universiteit Antwerpen. Het project streeft naar de vorming van docenten en de introductie van een vormingssyssteem dat veel performanter en intensiever is dan het huidige. Er wordt verwacht dat studenten beheersingsniveaus kunnen halen die toegang geven tot de internationale taaltests en de internationale kwalificaties (uiteraard afgestemd op de specifieke studentengroepen: eerste- en tweedejaars en studenten die een buitenlandse specialisatie nastreven). Een multiplicatoreffect wordt op de lange termijn beoogd, door uitbreiding van het systeem naar andere universiteiten en naar het middelbaar onderwijs..Onderzoeker(s)
- Promotor: Cuvelier Pol
- Co-promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Ontwikkeling en integratie van spraaktechnologie in cursusmateriaal voor het leren van talen (DISCO).
Abstract
Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds Nederlandse Taalunie. UA levert aan Nederlandse Taalunie de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd in voorliggend contract.Onderzoeker(s)
- Promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Eliminating Language Barriers in European Prisons through Open and Distance Education Technology (ELBEP).
Abstract
ELBEP staat voor 'Eliminating Language Barriers in European Prisons through Open and Distance Education Technology". Binnen het ELBEP-project wordt een e-learning omgeving ontwikkeld voor taaltraining van gevangenispersoneel. Het pakket bevat taalmateriaal voor de verwerving van een basiskennis (A1-niveau) in Russisch, Pools, Spaans, Grieks en Turks. LINGUAPOLIS staat in voor de ontwikkeling van het portaal Spaans, aangepast aan de noden van het doelpubliek.Onderzoeker(s)
- Promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project website
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Language Network for Quality Assurance (LANQUA).
Abstract
Dit Erasmus-netwerk legt zich toe op 5 kerntaken: (1) interculturele communicatie, (2) vorming van taalleraren, (3) CLIL (Content and language integrated learning) in het Europese hoger onderwijs, (4) het ontdekken en bestuderen van de literatuur en cultuur uit andere landen in de brontaal als waardevolle bijdrage tot de verbetering van zowel taal- als culturele vaardigheden, en (5) taalleren. Dit project wil een Europese kwaliteitsnorm vastleggen ten behoeve van organisaties en stakeholders in het hoger onderwijs. LINGUAPOLIS participeert in het subproject "taalleren" en zal Belgische gevalstudies en goede praktijkvoorbeelden aandragen.Onderzoeker(s)
- Promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project website
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Coachende doorlichting opleidingen vreemde talen van VDAB.
Tot uw dienst-II.
Abstract
In 2002 werd DIDASCALIA gecontacteerd door de Horecafederatie om hen bij te staan in het ontwikkelen van didactisch materiaal ter verbetering van de taalvaardigheid in de horeca-en toerismesector. In samenwerking met de verschillende opdrachtgevers (o.a. VDAB, FOREM, Bruxelles Formation, Toerisme Vlaanderen, ... ) heeft DIDASCALIA het concept en het design vastgelegd. Ook de didactische begeleiding van de auteurs, de projectcoördinatie en de ontwikkeling van het prototype gebeurde door DIDASCALIA. In 2004 werd DIDASCALIA gevraagd om het vervolg op de eerste cd-rom te begeleiden. Op basis van een enquête bij de gebruikers besloten de verschillende partners om: § het woordenboek uit te breiden met alle verbogen en vervoegde vormen in de vier talen, § de oefeningen in De Put der Wijsheid uit te breiden, § een nieuwe werkvorm aan te bieden (De Onverzadigbare Klant), § de ingebouwde tutor een grotere begeleidende rol te geven, § de oefeningen adaptief aan te bieden met als hoogste niveau full random van de vier talen en § bijkomende softwaretoepassingen toe te voegen (een virtueel bezoek, extra animatie, ...). Aangezien de doelgroep uit beginners bestaat en niet door de traditionele opleidingscentra bereikt wordt, werd gekozen voor een speelse en constructivistische aanpak. Met de bovenvermelde uitbreidingen wordt deze aanpak consequent verdergezet en uitgebreid. De leerder komt terecht in een virtuele stad en kiest in welke sector hij aan de slag wil. Hij kiest een job en striptekeningen plaatsen de leerder onmiddellijk 'on the spot' in een taalsituatie, waar hij geconfronteerd wordt met vragen van klanten. Het is zijn opdracht hierop een zo gepast mogelijk antwoord te formuleren en te kiezen uit de verschillende mogelijkheden om aan de vraag van de klant te voldoen. Dit houdt eveneens in dat de leerders zelfredzaamheid aanleren door bijvoorbeeld te vragen of hij zijn vraag kan herhalen. De klant herhaalt zijn vraag op vereenvoudigde wijze en de leerder krijgt opnieuw de mogelijkheid om te antwoorden. Indien dit niet lukt, kan hij 'hulplijnen' zoals het woordenboek inroepen of de achtergrondinformatie raadplegen. Bij het oplossen van deze probleemsituaties kan de leerder punten verzamelen. Het spelelement en de lay-out 'op maat' van de taalsituaties geven het programma een duidelijke meerwaarde en motiveren de leerders om zoveel mogelijk interimjobs aan te nemen. De reacties bij de gebruikers waren positief tot zeer positief. Met de uitbreiding op de bestaande cd-rom beoogt DIDASCALIA de leerders nog beter te begeleiden en hen bij te staan in het leren van vreemde talen om de klantvriendelijkheid binnen de verschillende sectoren te verbeteren.Onderzoeker(s)
- Promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Organisatie congres : "International C.A.L.L. Conference 2004".
Ontwikkeling van online multimediaal cursusmateriaal Frans en Engels. (perceel 8, 11, 9 en 12)
Abstract
Onderzoeker(s)
- Promotor: Decoo Wilfried
- Co-promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Ontwikkeling van online multimediaal cursusmateriaal Frans en Engels. (perceel 7 en 10)
Abstract
De officiële online cursus Frans en Engels - niveau Breakthrough en Waystage - voor BIS Volwassenenonderwijs omvat 240 lessen die gelijkmatig verdeeld zijn over de vier vaardigheden; zijnde spreken, schrijven, luisteren en lezen. De 12 contexten door de DVO gedefinieerd in "Opleidingsprofielen Moderne Talen" zorgen voor de noodzakelijke variatie in de cursus. In elke les wordt deze context gecombineerd met een specifieke eindterm om zo een taaltaak te formuleren voor de cursist. De cursus is volledig gebaseerd op het internet en voorziet in bijkomend materiaal zoals extra documenten, pdf files, audio-en videomateriaal, online woordenboeken en grammatica's, links naar interessante sites, enz. Van alle gebruikte sites is een backup beschikbaar. Feedback wordt deels voorzien binnen het programma, en deels door een mentor. Naast de vier taalvaardigheden scherpt de cursist ook volgende vaardigheden aan bij het doorlopen van de cursus: computervaardigheid, zelfredzaamheid, leren werken met informatiebronnen op het internet, informatie leren opzoeken op het net, een kritische houding ontwikkelen tegenover de gevonden informatie en zelfevaluatie van de eigen antwoorden.Onderzoeker(s)
- Promotor: Decoo Wilfried
- Co-promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Pedagora: specificatie van de meerwaarde van breedbandnetwerken bij multimediale taalopleiding in Vlaanderen.
Abstract
PEDAGORA beoogt onderzoek naar een accurate, objectieve en dynamische specificatie van de meerwaarde van breedbandnetwerken bij verschillende vormen van multimediale taalopleiding in Vlaanderen met het oog op een maximaal valorisatiepotentieel van deze nieuwe technologie.Onderzoeker(s)
- Promotor: Decoo Wilfried
- Co-promotor: Colpaert Jozef
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject