Abstract
Hoewel er veel onderzoek wordt gedaan naar openbare collecties van objecten uit het koloniale tijdperk, vooral in Europese musea, blijven de voorwerpen in privébezit en de waarde die hun eigenaren eraan hechten, weinig onderzocht. In de context van het postkoloniale debat en pogingen om culturele ruimtes te de-koloniseren, rijst de vraag of het bezit van culturele artefacten uit het koloniale tijdperk nog steeds als sociaal en cultureel aanvaardbaar wordt gezien en in hoeverre dit zowel de kunstmarkt als het gevoel van eigenaren ten opzichte van hun objecten beïnvloedt. Dit hiaat wordt in dit doctoraal onderzoek aangepakt, met nadruk op Afrikaanse kunst en artefacten uit het koloniale tijdperk in Belgische privécollecties, in de vorm van een nationale case study met het potentieel om een significant licht te werpen op wat wereldwijde discoursen zijn.
Het project stelt dus de volgende vragen:
-Wat kan er geleerd worden over de schaal en de aard van Afrikaanse kunst uit het koloniale tijdperk in België?
-Welke waardes en betekenissen kennen eigenaars in België toe aan Afrikaanse kunst uit het koloniale tijdperk ?
-Wat is de impact van het postkolonialistische debat of ander huidig discours op privé-eigenaars van Afrikaanse kunst uit het koloniale tijdperk in België?
Onderzoeker(s)
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)