Artikel Inbox: De Meerminne (juni 2006)
Bij de aanblik van De Meerminne ’s morgens denk ik vaak terug aan een brokje familiegeschiedenis dat mijn moeder recent vertelde. In het begin van de 20e eeuw kwamen mijn overgrootouders met het ‘koetsje’ van het verre Minderhout naar de grootstad Antwerpen om te shoppen in A la Vierge Noire. Na een ontspannende nachtrust in een lokaal hotel reden ze terug naar huis.
Klik hier voor het volledige artikel.
Via een veiling op internet kwam ik een reclameprent tegen die ondertussen in mijn bezit is. | |
|
Beknopte visietekst relatie ATP-AP (januari 2008)
De kernopdracht van een universiteit, de faculteiten en het academisch personeel is het klassieke drieluik van onderwijs, onderzoek en dienstverlening. Kwalitatief hoogstaand onderwijs is tegelijk een streefdoel en een vereiste om antwoord te bieden aan de verwachtingen van onze studenten en actief bij te dragen tot de maatschappij door kritische en goed gevormde afgestudeerden af te leveren. Onderzoek op hoog niveau met ruimte voor fundamenteel en beleidsgericht onderzoek is de rijke voedingsbodem waarin het onderwijs goed gedijt, de kennis overgebracht wordt op nieuwe generaties wetenschappers en oplossingen gevonden worden voor menselijke en maatschappelijke problemen. Met de dienstverlening tot slot plaatst het academische personeel zich ten volle in de maatschappij door o.a. verantwoordelijkheid op te nemen in nationale en internationale organisaties maar ook op andere manieren deel te nemen aan het maatschappelijke debat en leven.
Artikel Inbox: Functiestructuur ATP (september 2009)
Op 7 juli 2009 behandelde het Bestuurscollege de laatste dossiers van de functiepositionering ATP. De inpassing van alle ATP-leden in de nieuwe functiestructuur rondt een proces van (personeels)verandering af dat zich aandiende na de fusie in oktober 2003. Als deelnemer aan dit proces beschrijf ik vanuit deze, eigen invalshoek het verloop.
Artikel Inbox: PSW KICKS-dag (september 2010)
De uitdaging is om aan de slag te gaan met dit instrumentarium en de beschikbare rijkdom aan talenten te ontginnen.
Met deze zin sloot ik een jaar geleden een artikel in Inbox af over de functiestructuur ATP. De voorstelling van het KICKS-model sprak me dan ook direct aan. Het is altijd fijn om een extra of nieuw werktuig beschikbaar te hebben om aan de slag te gaan met je medewerkers. Dit model met de bijhorende doelgesprekken lijkt de potentie te hebben om de talenten te ontginnen. Een bonus is dat voor de eerste maal een globaal kader aangereikt wordt waarin de basiswaarden van de organisatie geconcretiseerd worden. Toch zijn er ook een aantal bedenkingen. De vijf basiswaarden zijn op het eerste zicht abstract en zelfs de voorbeelden lijken niet altijd direct toepasbaar in de dagdagelijkse werkomgeving. De reacties op de voorstelling bij de medewerkers waren ook niet onmiddellijk zeer enthousiast. Het zoeken was dan ook naar een manier om deze vijf basiswaarden met de onderliggende gedragscompetenties over te brengen op een meer concrete manier.
Artikel PSWeetje (september 2011)
Je bent lid van de faculteit PSW en nu?
Geniet van deze dag. Voor je het weet sta je, hopelijk, met een glas in de hand te kletsen op de proclamatie en begint weer een nieuw leven. Maar dat is voor later, veel later. Nu even concentreren op en stilstaan bij het nu. Doe je ogen even dicht, adem diep in en uit en geniet. Morgen zijn er vakken, cursussen, vloeken op werkjes, examens maar ook elkaar kruisende blikken in de aula – zou ze geïnteresseerd zijn? -, samen broodjes eten, fuiven en drank, veel drank – zoals Raymond het goed weet.