Abstract
Hoe bespeelt protest de publieke opinie in het hybride medialandschap? Het voorbije decennium wonnen sociale media voor protestbewegingen aan cruciaal belang. Hoe protest de publieke opinie beïnvloedt via deze sociale media blijft echter een lacune in de literatuur. Dit project tracht daarom volgende onderzoeksvragen te beantwoorden: Welke digitale strategieën volgen protestgroepen om publieke interesse op te wekken? In welke mate en wanneer resoneert protest op sociale media? En, hoe beïnvloedt protest de publieke opinie via online berichtgeving? Het project bestaat uit drie stappen. Eerst voeren we onderzoek naar de digitale strategieën die protestgroepen aanwenden om het publiek voor zich te winnen. Dit doen we op basis van interviews met communicatiestrategen uit protestbewegingen. Daarna vergelijken we sociale en traditionele mediaberichtgeving en testen we in welke mate en wanneer protest resonantie opwekt in het hybride medialandschap. We analyseren mediaberichtgeving van een groot aantal protesten omtrent diverse topics over een lange periode (2017-2022). Verder meten we aan de hand van een vignettestudie de impact van zowel de fysieke als digitale kenmerken van protest op de gedachten, attituden en het gedrag van individuen. Het project is vernieuwend om drie redenen. Het (1) verruimt de publieke opinie door het bestuderen van web analytics, (2) vergelijkt diverse mediakanalen en (3) onderzoekt hoe protest publieke opinie bespeelt vanuit een online perspectief.
Onderzoeker(s)
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)