Onderzoeksgroep

Expertise

Mijn expertisegebied richt zich op de geschiedenis van de premoderne islamitische wereld. Meer in het bijzonder behandelt mijn onderzoek de geschiedenis van de contacten tussen Egypte, Syrië, Turkije, Irak en Iran tijdens de 13e tot 16e eeuw. Ik bestudeer hoe en waarom die uitwisselingen plaatsvonden, en op welke basis. Ik baseer mijn onderzoek op Arabische bronnen (uit de Mamluk-periode), evenals Perzische bronnen (post-Mongoolse periode). Ik breid deze studie nu ook uit naar zowel het westelijke als het oostelijke deel van de islamitische wereld, met inbegrip van de Maghreb en India. Een ander deel van mijn onderzoek richt zich ook op de kwestie van religieuze bescherming in de Hijaz (heilige steden van de islam) tijdens het bewind van het Mamluk-sultanaat.

Een geconnecteerde geschiedenis van middeleeuwse mediterrane diplomatie: het Mamlukken sultanaat, Italië en de Kroon van Aragon (14e-15e eeuw) (Diplomaticon). 01/01/2022 - 31/12/2025

Abstract

Het Middellandse Zeegebied wordt in de literatuur traditioneel beschouwd als een grens tussen twee werelden: Noord en Zuid; Christelijk en Islamitisch. Deze interpretatie kreeg met name vorm onder invloed van nationale geschiedschrijving, waarin doorgaans doelbewust net de verschillen – en grenzen – tussen regio's worden benadrukt. DIPLOMATICON gaat voorbij aan deze ongenuanceerde visie op het Middellandse Zeegebied door een vernieuwende diplomatieke studie van deze regio in de (late) middeleeuwen, die recht zal doen aan de voortdurende interactie en uitwisselingen over geografische, culturele en religieuze grenzen heen. Geïnspireerd door de aanpak en methodologische vernieuwing gebracht door de New Diplomatic History en Connected History, focust het project op de drie belangrijkste actoren in de regio in de 14de en 15de eeuw: het Sultanaat van de Mamlukken in Cairo, en de Italiaanse staten en het vorstendom Aragon. DIPLOMATICON zal het traditionele paradigma rond politieke en culturele tegenstellingen tussen Islamietische en christelijke regio's nuanceren en corrigeren, door nadrukkelijk te focussen op de onderlinge contacten en interactie, die ook via informele diplomatieke betrekkingen plaatsvonden. Deze benaderingswijze zal toelaten om alle actoren en agenten die betrokken waren bij laatmiddeleeuwse diplomatieke processen en culturele transfers in deze regio voor het voetlicht te plaatsen, net als de enorme en wijdverspreide netwerken die zij opbouwden .

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

(In)formele diplomatieke netwerken en staatslegitimatie in de premoderne islamitische wereld: Mahmud Gawan (Bahmani vizier, 1463-1481) en de internationale maatschappij. 01/10/2020 - 30/09/2022

Abstract

Hoewel het reeds lang erkend is dat de premoderne islamitische wereld (tot circa 1500) na de val van de Abbasiden (1258) verbonden was via handelsroutes, culturele connecties en eenzelfde religie, heerst er nog steeds een narratief van politieke fragmentatie in academisch onderzoek. Dit project veronderstelt dat er ook gedeelde politieke gebruiken waren, het meest zichtbaar in de diplomatie, waardoor er een "internationale samenleving" ontstond. Hiervoor bouwt het op recent onderzoek in de politieke geschiedenis en in de "new diplomatic history" waarin de focus verlegd werd van veroveringen en het staatshoofd, naar een interesse in staatsvorming, legitimiteit en de rol van een uitgebreider scala van politieke en diplomatieke actoren. Hoewel het bekend is dat beschermheerschap van bepaalde personen een gangbare tactiek was van het hof om zijn prestige te verhogen en aanspraak op de macht te laten gelden, is het onvoldoende bestudeerd hoe de netwerken van deze personen bijdroegen in de zoektocht naar staatslegitimiteit. Dit project onderzoekt bijgevolg de connectie tussen diplomatie, legitimiteit en (in)formele netwerken in de premoderne islamitische wereld. Dit doet het concreet aan de hand van een analyse van diplomatieke brieven in het Perzisch en het Arabisch van Maḥmūd Gāwān, de Bahmanī (in de Deccan, Zuid-Azië) vizier van 1463 tot 1481, en hoe die legitimiteit dienden uit te dragen via diplomatie.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Hoe de Oriënt te construeren? Adellijke reisverhalen uit Europa en de representatie van de wereld van de Islam in de late middeleeuwen. 01/10/2019 - 30/09/2023

Abstract

Landen van mirakels en wonderen, van specerijen en ongebreidelde rijkdom. De "Oriënt" heeft voortdurend de middeleeuwse geest geprikkeld en gefascineerd. Het succes van reizigers als Marco Polo en anderen heeft in grote mate bijgedragen tot deze fascinatie. Maar tegelijk werd de "Oriënt" ook beschouwd als bedreigend. Het was het land van de religieuze vijand, het was het land van de Islam. Een binaire en antagonistische visie was het resultaat. De Oriënt werd vereenzelvigd met de er heersende religie, maar tegelijk werden, Ottomanen en bij uitbreiding alle Moslims vanaf de late vijftiende eeuw ook meer en meer als "barbaars" omschreven (en het Christelijke Europa als "beschaafd"). Het onderzoek heeft de voorbije decennia vooral aandacht besteed aan de visies op de Islam van clerici en intellectuelen, veelal ten koste van die van andere groepen in de samenleving. Maar veel andere Europeanen hebben ook hun visies op de Islam beschreven, en vaak zelfs, indien ze zelf de reis naar het Midden-Oosten hadden ondernomen, op basis van persoonlijke observatie. Een rigide analyse van deze teksten (en van de contexten waarin ze tot stand kwamen) ontbreekt echter nog altijd. Met name de representatie van de Islamitische andere in reisverhalen geschreven door of gemaakt op bevel van edelen biedt interessante perspectieven. Edelen stonden vaak dicht bij vorsten, die in deze periode steeds machtiger werden en ze koesterden bij uitstek militaire identiteiten, die hen op de voorgrond brachten bij de uitwerking van de opnieuw opkomende kruisvaartinitiatieven. Hun narratieven hebben dus een diepe impact nagelaten op de manieren waarop Europa omging met de Islamitische andere. Dit project wil de reisverhalen van laatmiddeleeuwse edelen onder de loep nemen in drie heel verschillende politieke constellaties en zo hun potentiële invloed in kaart brengen op latere ontwikkelingen van Europese discoursen over de Islam.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

(In)formele diplomatieke netwerken en staatslegitimatie in de premoderne islamitische wereld: Mahmud Gawan (Bahmani vizier, 1463-1481) en de internationale maatschappij. 01/10/2018 - 30/09/2020

Abstract

Hoewel het reeds lang erkend is dat de premoderne islamitische wereld (tot circa 1500) na de val van de Abbasiden (1258) verbonden was via handelsroutes, culturele connecties en eenzelfde religie, heerst er nog steeds een narratief van politieke fragmentatie in academisch onderzoek. Dit project veronderstelt dat er ook gedeelde politieke gebruiken waren, het meest zichtbaar in de diplomatie, waardoor er een "internationale samenleving" ontstond. Hiervoor bouwt het op recent onderzoek in de politieke geschiedenis en in de "new diplomatic history" waarin de focus verlegd werd van veroveringen en het staatshoofd, naar een interesse in staatsvorming, legitimiteit en de rol van een uitgebreider scala van politieke en diplomatieke actoren. Hoewel het bekend is dat beschermheerschap van bepaalde personen een gangbare tactiek was van het hof om zijn prestige te verhogen en aanspraak op de macht te laten gelden, is het onvoldoende bestudeerd hoe de netwerken van deze personen bijdroegen in de zoektocht naar staatslegitimiteit. Dit project onderzoekt bijgevolg de connectie tussen diplomatie, legitimiteit en (in)formele netwerken in de premoderne islamitische wereld. Dit doet het concreet aan de hand van een analyse van diplomatieke brieven in het Perzisch en het Arabisch van Maḥmūd Gāwān, de Bahmanī (in de Deccan, Zuid-Azië) vizier van 1463 tot 1481, en hoe die legitimiteit dienden uit te dragen via diplomatie.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Vredevolle ontmoetingen in premoderne Islam. Theorie en praktijk van de diplomatie onder de Mamluke Sultanaat(1250-1517). 01/01/2017 - 31/12/2020

Abstract

In tegenstelling tot de algemene aanname van een "oude" wereld gedomineerd door oorlogen, onderzoekt dit project hoe een internationale maatschappij ontstond in de premoderne Islamitische wereld, gedomineerd door wederzijdse erkenning tussen heersers die de vrede wilden bewaren en hun voorrechten behouden. Diplomatie werd de norm en werd gefaciliteerd door de ontwikkeling van een dynamische reeks voorschriften, erkend door alle deelnemers.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Vredevolle ontmoetingen in premoderne Islam. Theorie en praktijk van de diplomatie onder de Mamluke Sultanaat (1250-1517). 01/10/2016 - 30/09/2018

Abstract

In tegenstelling tot de algemene aanname van een "oude" wereld gedomineerd door oorlogen, onderzoekt dit project hoe een internationale maatschappij ontstond in de premoderne Islamitische wereld, gedomineerd door wederzijdse erkenning tussen heersers die de vrede wilden bewaren en hun voorrechten behouden. Diplomatie werd de norm en werd gefaciliteerd door de ontwikkeling van een dynamische reeks voorschriften, erkend door alle deelnemers.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Bewaren van de vrede in premoderne Islam. Theorie en praktijk van de diplomatie onder de Mamluke Sultanaat (1250-1517) 01/02/2015 - 31/12/2015

Abstract

In tegenstelling tot de algemene aanname van een "oude" wereld gedomineerd door oorlogen, onderzoekt dit project hoe een internationale maatschappij ontstond in de premoderne Islamitische wereld, gedomineerd door wederzijdse erkenning tussen heersers die de vrede wilden bewaren en hun voorrechten behouden. Diplomatie werd de norm en werd gefaciliteerd door de ontwikkeling van een dynamische reeks voorschriften, erkend door alle deelnemers.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject