Abstract
Het uiteindelijke doel van dit onderzoek is om totale sociale welvaart te optimaliseren via prijszetting en haveninvesteringsbeslissingen. Deze gebeuren onder onzekerheid dat het resultaat vormt van economische, financiële en technologische variaties. Haveninfrastructuurprojecten zijn typisch grootschalig, complex en irreversibel. Ze hebben bovendien een lange lead time. Aangezien de vraag erg onzeker en cyclisch is, kan een slechte afstemming van de capaciteit resulteren in dure overcapaciteit tegen een hoge kost of in wachtlijnen door schaarste. Dit beïnvloedt zowel de totale als de individuele welvaart van de onderling afhankelijke maritieme actoren, zowel publiek als privaat.
Welvaart in haveninfrastructuur wordt vaak geoptimaliseerd door gebruik te maken van kosten baten analyses. Deze methode incorporeert grote onzekerheid echter niet op de ideale manier. Real Options werden dus in de literatuur geïntroduceerd als een alternatieve financiële waarderingsmethode. Uitbreidingen op dit raamwerk en recente literatuur vormen nu de basis voor dit onderzoek om een stap verder te gaan en een nieuwe, goed uitgewerkte methodologie op te stellen. Deze moet de wetenschap in staat stellen om totale en individuele welvaart in havens te berekenen en te maximaliseren.
De impact op individuele actoren moet namelijk om twee redenen bekeken worden. In de eerste plaats kunnen agency problemen in projecten met vele actoren de individuele partijen ervan weerhouden om voor zulk een onderzoek te betalen. Onafhankelijk en fundamenteel onderzoek is dus op zijn plaats. Ten tweede, om te vermijden dat individuele actoren een welvaart creërend project blokkeren omdat het persoonlijk nut afneemt, moeten compenserende transfers tussen de betrokken actoren berekend worden.
Onderzoeker(s)
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)