Onderzoeksgroep
Expertise
BELGISCHE CINEMA / BELGIAN CINEMA - Vlaamse Film / Flemish Film - Waalse Film / Walloon Film - Belgische Cinema / Belgian Cinema - Belgisch (Vl/W) Filmbeleid / Belgian Film policy FILM THEORIE / FILM THEORY - Verhouding filmmaker/film/filmcriticus / Relation filmmaker/film/filmcritic - Film als Ritueel/Film as Ritual - Film en Filosofie/ Film and Philosophy - Reflexiviteit in cinema / Reflexivity in Cinema - Postkoloniale film studies/ Postcolonial Film Studies o Captive Bodies: postcolonial subjectivity in cinema o Visual Difference: inter/trans/cultural cinema o French films on their colonial Empire o European cinema inside out: A Cross-cultural study o Cinema & Arjun Appardurai (Modernity at Large, 1996) o Cinema & Trinh Minh-Ha o Cinema & Fanon o Cinema & Stuart Hall (“New Ethnicities” in Black Film – British Cinema, 1989), o Cinema & Homi Bhabba (The Location of Culture, 1994) o Cinema & Laura U. Marks (The Skin of the Film, 2000) o Cinema & Robert Stam & Ella Shohat - Etnografische Filmtheorie / Etnographic Film theory WERELDCINEMA - Het concept wereldcinema herbekeken / Revisiting World Cinema - Afrikaanse Cinema (incl. Noord-Afrika) / African Cinema (incl. North Africa) - Congolese cinema - Nollywood - Israel/Palestine - Third Cinema - Militant- & Engaged cinema - Migration-, Diaspora & “exile” cinema - Black Cinema (U.S. / G.B. / FR) - Colonial film / “empire cinema” - Postkoloniale film / Postcolonial Film - Film & negritude, panafricanism, tricontinentalism, créolisation, west-Indies… ANDERE / OTHER - Film & Beeldende kunst / Film & Visual Arts - Film & Iconografie/Iconologie / Film & Iconography - ology - Visuele cultuur & museologie / Visual Culture and Museology - Archieffilms en filmarchieven / Archive-films and film archives - Making-of - Filmrepresentaties van Slavernij / Slavery and Film
Dromen, nachtelijke visioenen en dekoloniale aspiraties in het oosten van de DR-Congo: Onderzoek naar pluriversele kosmo-visioenen in conflictgebieden.
Abstract
Door dromen serieus te nemen, beoogt dit project alternatieve manieren te formuleren van 'de wereld begrijpen' in conflictgebieden. Kennis over vredesinterventies werd lang bepaald door het vinden van antwoorden op onderliggende oorzaken en symptomen van geweld. Conflictstudies erkennen steeds vaker de beperkingen van vredesinterventies veroorzaakt door een westers georiënteerde logica. Het door conflicten geteisterde Kivu is emblematisch voor het beperkte succes van uitgebreide vredesinterventies in het handhaven van de vrede. Door westerse vooronderstellingen te nuanceren, zal het project verschillende manieren documenteren waarop geweld ervaren, en de kosmos (de wereld) begrepen wordt. Een herbeoordeling van het droomleven beantwoordt aan de dringende behoefte om alternatieve manieren te vinden om geweld te begrijpen en om aan vredesopbouw te doen op manieren die niet aansluiten bij de dominante benaderingen. Doorheen tijd en ruimte zijn dromen in verband gebracht met activiteiten zoals uit het lichaam treden, met communicatie met de doden, met kwaadaardige verlangens, en met dialogen met het onderbewustzijn. De bekende, maar verwaarloosde, veranderlijke, zintuiglijke en spirituele dimensies van dromen zullen worden gemobiliseerd om het onderliggende pluriversalisme te bespreken. Het project is onderbouwd door dekoloniale aspiraties, en is het gewijd aan theoretische en empirische analyses van pluriversele - in plaats van universele - kosmovisies van dromen en geweld.Onderzoeker(s)
- Promotor: De Groof Matthias
- Promotor: Titeca Kristof
- Co-promotor: Van Hecken Gert
- Mandaathouder: Jamar Astrid
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Ecofilm Congo: Praktijken van ecologische relaties via media-activisme in Goma, DR Congo.
Abstract
Ecofilms uit het Zuiden blijken steeds vaker een versterkend effect te hebben. Ondanks hun potentieel om het bewustzijn te vergroten, blijven ze in de academische wereld onderbelicht. Een heroverweging van de ecologische crisis moet ook gebaseerd zijn op ervaringsperspectieven uit het Zuiden. Mijn project neemt DR Congo als case. Hoe reflecteren ecofilms uit DR Congo op de ongelijke verdeling van de milieucrisis? In dit project onderzoek ik hun alternatieve opvattingen over de oorzaken van de crisis en hoe zij hun wereldbeeld formuleren als antwoord daarop. Om dit te doen, zal ik decoloniale perspectieven op de "environmental humanities" implementeren binnen filmstudies en innovatieve onderzoeksvaardigheden verwerven.Onderzoeker(s)
- Promotor: Kolinjivadi Vijay Krishnan
- Co-promotor: De Groof Matthias
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Belgische cinema in postkoloniaal perspectief. Een interdisciplinaire studie naar interculturaliteit in Belgische cinema van 1960 tot nu met als focus de Belgische representaties van Congo.
Abstract
Belgische cinema in postkoloniaal perspectief. Dit project is een interdisciplinaire studie naar interculturaliteit in Belgische cinema van 1960 tot nu met als focus de Belgische representaties van Congo.Onderzoeker(s)
- Promotor: Meers Philippe
- Co-promotor: Pauwels Luc
- Mandaathouder: De Groof Matthias
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject