Onderzoeksgroep

Expertise

Verkiezingen, polarisatie, publieke opinie, politiek kennis, politiek vertrouwen, voorkeurstemmen

Leiderschap in de ogen van de aanschouwer: De effecten van uiterlijk op persoonlijk electoraal succes. 01/04/2018 - 31/03/2019

Abstract

Eerdere studies hebben gevonden dat verscheidene factoren verklaren waarom sommige politici meer voorkeurstemmen behalen dan anderen, zoals een betere plaats op de kieslijst, politieke ervaring en sociaal-demografische kenmerken, als geslacht of het behoren tot een etnische minderheid. Echter, een belangrijke alternatieve verklaring is tot nu toe genegeerd in eerdere studies: het uiterlijk van kandidaten en de manier waarop uiterlijk evaluaties van andere kenmerken, zoals charisma, competentie en betrouwbaarheid, beïnvloedt; het zogenoemde halo-effect. Deze meer lastig te meten factoren zijn tot nu nooit meegenomen in studies over voorkeurstemmen. Het doel van dit project is om dit gat in de huidige literatuur te vullen en te onderzoeken in welke mate het uiterlijk van politieke kandidaten, en de impact hiervan op andere waargenomen kenmerken, zoals charisma, competentie en betrouwbaarheid, invloed heeft op het aantal voorkeurstemmen dat een kandidaat behaalt. Om dit te onderzoeken ben ik van plan om twee studies uit te voeren. In de eerste studie zullen kandidaten worden geëvalueerd door respondenten die onbekend met ze zijn. Deze evaluaties worden vervolgens gelinkt aan de daadwerkelijke electorale score om zo het 'pure' effect van uiterlijk te destilleren. In de tweede studie zullen kandidaten worden geëvalueerd dor Belgische kiezers die bekend zijn met de kandidaten. Dit maakt het mogelijk om ook de bredere context mee te nemen, te testen hoe uiterlijk interacteert met andere informatie over kandidaten en om te bestuderen of het halo-effect standhoudt als andere informatie mee wordt genomen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject