Onderzoeksgroep
Expertise
De relatie tussen maatschappelijke ontwikkelingen en onderwijskundig leiderschap miv nascholing leraren en begeleiding school teams.
Transbaso: verbetering van de educatieve en sociale efficiëntie van de overgang tussen basis- en voortgezet onderwijs: innovaties voor het veld.
Abstract
Algemene valorisatiedoelstellingen van het project: 1) Het creëren, implementeren en evalueren van interventies die de effectiviteit van de processen van school- en studiekeuze bij de transitie van basis- naar secundair onderwijs willen verhogen. 2) Het aanbieden van duurzame en effectieve instrumenten voor leerlingen, leraren, scholen en buurtomgevingen om hen bij de processen van studie- en schooloriëntatie te ondersteunen.Onderzoeker(s)
- Promotor: Mahieu Paul
- Co-promotor: Vanhoof Jan
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Informatiegebruik door schoolleiders en leerkrachten.
Abstract
Hoewel het (Vlaamse) onderwijs een lange traditie heeft inzake het verzamelen van informatie, wordt het volle potentieel van het gebruik van deze informatie pas sinds eerder recent erkend. Vooralsnog is echter weinig geweten omtrent welke informatie op welke manier op het beleid en de praktijk in Vlaamse scholen weegt. Dit onderzoek biedt inzicht in de manier waarop schoolleiders en leerkrachten gebruik maken van informatie bij het maken van beleids- en praktijkkeuzes. Het reikt naast beschrijvingen van bestaande praktijken ook evidentie aan voor de verklaring en evaluatie van het informatiegebruik in Vlaamse scholen. De invalshoek van informatiemakelaarsschap staat daarbij centraal. Om deze doelen te realiseren wenden we in het onderzoek verschillende methodologische technieken aan: literatuuronderzoek, diepte-interviews en survey-onderzoek.Onderzoeker(s)
- Promotor: Vanhoof Jan
- Co-promotor: Mahieu Paul
- Co-promotor: Van Petegem Peter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Onderzoek naar de sociale en schoolse situatie van Congolese en Rwandese jongeren te Brussel.
Abstract
Het betreft een onderzoek naar de sociale en schoolse situatie van Congolese jongeren in zowel het Nederlandstalige als het Franstalige onderwijs te Brussel (meestal tweede generatie) waarbij zo precies en exhaustief mogelijk kwantitatieve gegevens opgezocht en ingebracht worden (o.m. betreffende de demografie, de familiale en socio-economische situatie, de concentratie in bepaalde scholen, de gekozen onderwijsvormen, de schoolse resultaten), maar waarbij het grootste deel besteed wordt aan een kwalitatieve, antropologische invulling van deze gegevens via participerende observatie en semi-gestructureerde interviews.Onderzoeker(s)
- Promotor: Timmerman Christiane
- Co-promotor: Mahieu Paul
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Bibliotheekkrediet Sociale en Human Wetenschappen (Antwerp School of Education).
Abstract
Dit project kadert in een opdracht toegekend door de Universiteit Antwerpen. De promotor levert de Universiteit Antwerpen de resultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd door de universiteit.Onderzoeker(s)
- Promotor: Mahieu Paul
- Promotor: Struyf Elke
- Promotor: Van Petegem Peter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
School, jongeren, ouders en omgeving: partners in het creëren van een optimale schoolloopbaan.
Abstract
Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds IWT. UA levert aan IWT de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd in voorliggend contract.Onderzoeker(s)
- Promotor: Timmerman Christiane
- Co-promotor: Mahieu Paul
- Co-promotor: Nonneman Walter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Recht op onderwijs voor kinderen zonder wettig verblijf. (UCARE)
Abstract
Ondanks de aandacht van diverse zijden voor het recht op onderwijs van kinderen zonder wettig verblijf, blijkt de kennis over de onderwijssituatie van die kinderen ontoereikend, en schieten maatregelen tekort. Dit project beoogt het gebrek aan kwantitatieve en kwalitatieve data te remediëren. De klemtoon ligt op lager onderwijs.Onderzoeker(s)
- Promotor: Timmerman Christiane
- Co-promotor: Mahieu Paul
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Recht op onderwijs voor kinderen zonder wettig verblijf. (UCARE)
Abstract
Ondanks de aandacht van diverse zijden voor het recht op onderwijs van kinderen zonder wettig verblijf, blijkt de kennis over de onderwijssituatie van die kinderen ontoereikend, en schieten maatregelen tekort. Dit project beoogt het gebrek aan kwantitatieve en kwalitatieve data te remediëren. De klemtoon ligt op lager onderwijs.Onderzoeker(s)
- Promotor: Vandenhole Wouter
- Co-promotor: Mahieu Paul
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Omgevingsanalyse Antwerpse scholen.
Determinanten en effecten van sociaal-ethnische segregatie in het basisonderwijs.
Abstract
De centrale doelstelling van dit onderzoeksproject is inzicht te krijgen in de omvang, oorzaken en gevolgen van sociaal-etnische segregatie in het basisonderwijs in Vlaanderen. De sociaal-etnische segregatie in het onderwijs wordt om verschillende redenen als een maatschappelijk probleem beschouwd, maar toch bestaat er amper wetenschappelijk onderzoek over in Vlaanderen. Dit project wil ten eerste nagaan hoe verspreid het fenomeen van sociaal-etnische segregatie in Vlaanderen eigenlijk is. Ten tweede wil het een antwoord bieden op de vraag wat de determinanten zijn van sociaal-etnische segregatie in Vlaamse basisscholen. Ten slotte is het de bedoeling te onderzoeken wat de effecten zijn van deze sociaal-etnische segregatie.Onderzoeker(s)
- Promotor: Mahieu Paul
- Co-promotor: Timmerman Christiane
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Verbetering van de onderwijskansen van kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele problemen.
Schoolkostenmonitor.
Participatiebarometer. De ontwikkeling van een instrumentarium voor het meten van participatie van leerkrachten en ouders.
Abstract
De overheid hecht meer en meer belang aan participatie van de verschillende onderwijsactoren. Daarbij klinkt de roep om participatie als een geïntegreerd schoolgebeuren te beschouwen. Om haar participatiebeleid te evalueren heeft de Vlaamse overheid nood aan objectieve gegevensverzameling vanuit deze geïntegreerde benadering. Meer bepaald dient een instrumentarium te worden ontwikkeld dat ons in staat stelt om de participatie van de verschillende onderwijsactoren te meten. Een dergelijk instrument is reeds eerder ontwikkeld om leerlingenparticipatie in kaart te brengen. Dit onderzoek heeft tot doel een instrumentarium te ontwikkelen m.b.t. participatie van leerkrachten en ouders, dat geïntegreerd kan worden met het bestaande instrument voor leerlingenparticipatie.Onderzoeker(s)
- Promotor: Van Petegem Peter
- Co-promotor: Mahieu Paul
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Het beleidsvoorbereidend vermogen van basis- en secundaire scholen.
Abstract
Het onderzoek gaat na welk beleidsvoerend vermogen basis- en secundaire scholen hebben en op welke manier ze omgaan met de beleidsruimte (variatie in autonomie). Er wordt onderzocht welke invloed de directeur, de leerkrachten, de interne structuur en het schoolbestuur hierin hebben. Dit onderzoek focust ook op netwerken. De directeurs, de leerkrachten, de interne structuur en het schoolbestuur van 6 basis- en 6 secundaire scholen worden bevraagd via semi-gestructureerde interviews. Representatief worden het bestuurs- en het onderwijzend personeel van 80 basis- en 80 secundaire scholen met een survey bevraagd. Vijf externe netwerken worden concreet benaderd door gesprekken met verantwoordelijken van deze netwerken. Verder worden Vlaamse netwerken aan Europese netwerken getoetst. In een panelgesprek worden de onderzoeksresultaten bediscussieerd.Onderzoeker(s)
- Promotor: Van Petegem Peter
- Co-promotor: Mahieu Paul
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
ESIST: verbetering van opleidingen voor schooldirecties. Een Europees perspectief.
Abstract
Dit project kadert in het EU-Comeniusprogramma.Onderzoeker(s)
- Promotor: Mahieu Paul
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
De Brug
Abstract
Onderzoeker(s)
- Promotor: Mahieu Paul
- Co-promotor: Dumon Machteld
- Co-promotor: Timmerman Christiane
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Aanwezigheid van allochtonen in het secundair onderwijs en in het eerste en tweede jaar hoger onderwijs buiten de universiteit.
Actieonderzoek rond de in Antwerpen gesloten non-discriminiatie overeenkomsten voor het lager en het secundair onderwijs. //..(I.o.v. Schoolopbouwwerk Antwerpen vzw)
Abstract
In de periode mei 1998-april 1999 zijn er voor de Antwerpse scholen 83 klachten (23% lager en 58% secundair onderwijs) geregistreerd m.b.t. niet-nalieving van de NDO-doelstellingen, in concreto 54% weigering van inschrijving en 46% discriminatoir gedrag, voornamelijk op discriminatie gebaseerde uitsluitingen. Het aantal ongenoegens over gelijkaardige ervaringen zonder dat er klacht op ingediend wordt - en waarvan de Antwerpse meldpunten weet hebben -, zou 10 keer hoger liggen. (voorlopige rapportage).//..Op beleids- en overlegniveau wordt deze problematiek vanuit en 'integratief' denkkader besproken.Onderzoeker(s)
- Promotor: Mahieu Paul
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
De evaluatie van de uitvoering van de non-discriminatieverklaring in het onderwijs
De implementatie van de non-discriminatieverklaring in Vlaamse basisscholen
Abstract
In juli 1993 ondertekenden de Minister van Onderwijs en de verantwoordelijken van de verschillende onderwijskoepels de zgn. non-discriminatie-verklaring, waarin zij de lokale inrichtende machten en schoolleiders opriepen tot een actief spreidingsbeleid van allochtone leerlingen. In het onderzoek werden zgn. concentratiescholen onderzocht op het beleid van desegregatie. Via actie-onderzoek werden acht scholen geobserveerd en begeleid.Onderzoeker(s)
- Promotor: Mahieu Paul
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Onderzoek naar de implementatie van het non-discriminatiepact in het Basisonderwijs.
Abstract
Dit pact kan verregaande gevolgen hebben voor het voortbestaan van zogenaamde concentratiescholen. Daarom kwamen beleidsverantwoordelijken overeen om deze scholen actief te ondersteunen bij het opstellen en realiseren van een actieplan om de school opnieuw aantrekkelijk te maken voor autochtone leerlingen. Deze studieopdracht is nu precies bedoeld om de behoeften van deze scholen te kennen en een realistisch aanbod te kunnen ontwikkelen.Onderzoeker(s)
- Promotor: Mahieu Paul
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Organisatiecultuur van scholen : onderzoek naar de wenselijkheid van en de mogelijkheid tot een beleid ter optimalisering van de organisatiecultuur van secundaire scholen
Abstract
Dit onderzoek wil een bijdrage leveren tot het concretiseren en operationaliseren van het begrip organisatiecultuur in de scholen. Het onderzoek omvat o.m. een replicatie van een studie (KUL) over de organisatiecultuur van basisscholen, een analyse van schoolreglementen in 29 scholen en een studie naar de opvattingen over de regelgeving in deze scholen, tenslotte een diepte-onderzoek naar de organisatiecultuur.Onderzoeker(s)
- Promotor: Mahieu Paul
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Marketing voor vorming
Abstract
Dit project wil o.m. de mogelijkheden die de marketingfilosofie en -strategie bieden voor de sector van vorming en beroepsvervolmaking concretiseren. Dit wil zeggen dat het conceptueel kader, dat kan worden teruggevonden in de theoretische literatuur over marketing, toegankelijk wordt gemaakt voor hen die betrokken zijn bij de professionele training.Onderzoeker(s)
- Promotor: Mahieu Paul
- Co-promotor: Daems Frans
- Co-promotor: Gerits Joris
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject