Abstract
Het doel van netwerkontwerp in toeleveringsketens is te zorgen voor een efficiënte materiaalstroom in economisch, sociaal en ecologisch opzicht. Alle beslissingen die bedrijven nemen met het oog op een efficiënte werking beginnen bij het ontwerp van het netwerk op strategisch niveau, en naarmate de planningshorizon afneemt, worden de beslissingen concreter tot ze de dagelijkse acties bereiken. De logische volgorde is dat strategische beslissingen eerst worden genomen en de daaropvolgende (tactische en operationele) beslissingen bepalen. Niettemin is de optimalisatie van elk van de besluiten afzonderlijk en stapsgewijs uitgevoerd. Uit de literatuur blijkt dat er modellen bestaan voor hetzij netwerkontwerp, gebaseerd op problemen in verband met de locatie van faciliteiten, hetzij last-mile distributie in termen van voertuigrouteringsproblemen. Maar er zijn geen modellen die de supply chain in zijn geheel optimaliseren. VITO heeft het MooV-model ontwikkeld, dat ontworpen is om strategische/tactische langetermijnvragen (jaarlijks/maandelijks) met betrekking tot het ontwerp van het toeleveringsnetwerk op te lossen. In MooV worden het netwerkontwerp en de voertuigrouteringsproblemen echter afzonderlijk geoptimaliseerd zonder onderlinge communicatie.
Het algemene doel van dit voorstel is de ontwikkeling van een geïntegreerd first en last mile netwerkontwerpkader dat toepasbaar is op alle soorten van supply chains. Drie onderzoeksdoelstellingen worden voorgesteld RO1: een eerste en laatste mijl distributiemodel ontwikkelen met een strategisch/tactische benadering; RO2: de eerste en laatste mijl modellering integreren met de MooV netwerkontwerpdienst van VITO; RO3: het effect van de geïntegreerde raamwerkbenadering op supply chain beslissingen analyseren.
Onderzoeker(s)
Onderzoeksgroep(en)
Project website
Project type(s)