Abstract
Het project plaatst het ontstaan van marketing- en promotiestrategieën voor stadstoerisme in een langetermijnperspectief voor België tussen ca.1880 en ca.1980. Daarbij wordt in de eerste plaats ingezoomd op de 'orgware', d.w.z. de belanghebbenden, organisaties en instellingen die betrokken waren bij city branding en hun achterliggende motivaties. Ten tweede analyseert het project hoe deze verschillende stedelijke 'growth coallitions' verschillende media ('software') gebruikten om een sterk merk voor de Belgische 'kunststeden' te creëren. Ten slotte wordt bekeken hoe erfgoed en de ruimere culturele infrastructuur van steden ('hardware') geleidelijk werd aangesproken om stadstoerisme te bevorderen en een eigen 'brand' te ontwikkelen. Innovatief aan dit project is het aanspreken van weinig gebruikte historische bronnen – zowel tekstueel als visueel – die onderworpen worden aan een diepgaande DH-benadering voor kwalitatieve en kwantitatieve analyse. Door in te zetten op een weinig bestudeerde casus van België in een langetermijnperspectief zal dit project niet alleen een originele bijdrage leveren aan het interdisciplinaire veld van de tourism studies, maar opent het ook nieuwe paden in erfgoedstudies en stadsgeschiedenis.
Onderzoeker(s)
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)