Abstract
Autonome binnenvaart (AIN) is een veelbelovende innovatie die het potentieel heeft om veel veiliger, milieuvriendelijker en efficiënter te zijn dan conventionele schepen. Eerdere en huidige projecten testen de AIN-technologie in reële omgevingen. Afgezien van experimentele wetgeving, loopt de huidige wet die de binnenvaartsector reguleert echter achter op dergelijke innovaties. Dit creëert juridische belemmeringen voor de verdere ontwikkeling van de sector, wat gevolgen heeft voor het concurrentievermogen in vergelijking met andere vervoerswijzen. Een belangrijke reden hiervoor is de complexe regelgevende en institutionele structuur in de Europese binnenvaart, die resulteert in minder uniforme regels in vergelijking met de zeevaart. Bovendien is eerder onderzoek naar belemmeringen in de regelgeving zeer gefragmenteerd en beperkt in omvang.
Het doel van dit onderzoeksproject is om een regelgevend kader voor AIN uit te werken, met behoud van bestaande beleidsdoelen, dat een geharmoniseerde aanpak van de regelgeving voor autonome binnenvaart in Europa bevordert. Om dit doel te bereiken is het onderzoeksproject onderverdeeld in verschillende werkpakketten (WP's):
WP 1 richt zich op het analyseren van het regelgevend kader en de obstakels met betrekking tot autonome binnenvaartschepen. Met behulp van klassieke juridische onderzoeksmethoden en literatuuronderzoek werden de regelgeving die de implementatie van autonome binnenvaartschepen belemmert, en de regels daarin geanalyseerd om gemeenschappelijke hiaten en thema's te identificeren. In WP 2 werden regelgevende oplossingen voor de geïdentificeerde obstakels onderzocht door een vergelijkende onderzoeksanalyse uit te voeren van regelgevende instrumenten voor andere transportmodi. Deze regelgevende oplossingen zullen verder besproken worden in WP 3, waarbij de multi-level governance structuur in de Europese binnenwateren in beschouwing wordt genomen om hun geschiktheid voor autonome binnenschepen te bepalen. Ten slotte zal WP 4 bestaan uit het evalueren en valideren van het voorgestelde regelgevende kader door middel van raadpleging van belanghebbenden.
Op basis van deze resultaten zal het bestaande regelgevende kader worden aangepast zodat het niet langer een belemmering vormt voor de implementatie van AIN. De onderzoeksresultaten zullen naar verwachting van groot belang zijn voor iedereen die werkt of onderzoek doet op het gebied van de regulering van autonome transportmodi.
Onderzoeker(s)
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)