Onderzoeksgroep
Expertise
Onderzoek naar efficiëntie, schaal- en scopevoordelen, toekomstige strategieën en businessmodellen van aanbieders van luchtverkeersleiding en luchtvaartnavigatiediensten.
Een duurzame toekomst voor regionale luchthavens.
Abstract
Regionale luchthavens kampen met een levensvatbaarheidsprobleem door de onbalans tussen hun sociaaleconomische rol en de uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden. Uit een literatuuronderzoek blijken 4 categorieën van uitdagingen: de marktdynamiek die tot lage schaalvoordelen leidt, de financiën die hoge verliezen met zich meebrengen, de politiek die te maken heeft met de discrepantie tussen torenhoge subsidies en ecologische vervuiling, en de geolocatie die tot (intermodale) concurrentie leidt. Het hoofddoel van het onderzoek is deze onbalans aan te pakken door in te spelen op de uitdagingen en kansen en zo de Europese regionale luchthavens voor te bereiden op een duurzame toekomst op economisch, ecologisch en maatschappelijk niveau. Om dit doel te bereiken worden drie fasen doorlopen. Ten eerste worden via een verkennende clusteranalyse en een vergelijkende casestudy-analyse de huidige economische, ecologische en maatschappelijke uitdagingen van regionale luchthavens in kaart gebracht, afhankelijk van het type regionale luchthaven. Daarna moeten de belangrijkste uitdagingen (uit fase 1) omgezet worden in acties voor de luchthavenexploitanten en overheden die ondersteund worden door het multistakeholdernetwerk. Ten slotte worden de acties uitgewerkt tot richtlijnen op korte, middellange en lange termijn die luchthavenexploitanten en overheden kunnen volgen om duurzame ontwikkelingen te bevorderen, en wordt de externe geldigheid van de resultaten onderzocht.Onderzoeker(s)
- Promotor: Dewulf Wouter
- Co-promotor: Buyle Sven
- Mandaathouder: Pauwels Jolien
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Demonstratie van minder vervuilende oplossingen voor duurzame luchthavens in Europa (TULIPS)
Abstract
Luchthavens zullen een grote rol spelen in de transitie naar klimaatneutrale luchtvaart. Duurzame energieproductie en -gebruik (zowel aan luchtzijde als landzijde) en een verschuiving naar groenere multimodale vervoersopties zullen de uitstoot van broeikasgassen verminderen en de lokale luchtkwaliteit rond luchthavens verbeteren. Door een zeer competent en complementair consortium van 29 partners samen te brengen, ondersteund door een externe adviesraad, zal TULIPS de implementatie van innovatieve en duurzame technologieën voor lagere emissies op luchthavens versnellen. Alleen al op de luchthaven Amsterdam Schiphol zal TULIPS naar schatting 800 kT/jaar CO2-besparingen realiseren op basis van de som van de verwachte voordelen van de 17 demonstraties in 2025, met verdere besparingen komende uit een opgeschaalde uitrol van de technologie. 17 real-life demonstraties van groene luchthaveninnovaties (technologisch, niet-technologisch en sociaal) zullen worden uitgevoerd op de Lighthouse Schiphol, en sommige ook op de fellows Oslo, Turijn en Larnaca Airport. Het meten en kwantificeren van de voordelen en het voorspellen van hun impact op de klimaatdoelstellingen van de EU als ze op grote schaal worden geïmplementeerd op Europese luchthavens, resulteert in praktische robuuste roadmaps die weergeven hoe deze technologieën en concepten moeten worden ingezet op luchthavens van verschillende grootte (internationale hubs tot op regionaal niveau) rekening houdend met economische, geografische en politieke scenario's in heel Europa en daarbuiten. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer a) verbeterde multimodale verschuiving voor passagiers en vracht, vermindering van verkeerscongestie en het aanbieden van naadloze groene reisopties, b) verbeterde luchtzijde infrastructuur voor toekomstige elektrische/hybride vliegtuiginfrastructuur, c) slimme energieoplossingen om luchthavenactiviteiten te beheren, d) integratie van waterstofbrandstofceltechnologie in de huidige grondondersteuningsapparatuur, e) het mogelijk maken van grootschalige levering van SAF-brandstof samen met de voorbereiding van een EU-clearinghouse, f) circulaire economie, en g) UFP-beperking.Onderzoeker(s)
- Promotor: Buyle Sven
- Promotor: Macário Rosário
- Co-promotor: Albers Sascha
- Co-promotor: Buyle Sven
- Co-promotor: Dewulf Wouter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Onderzoek naar het optimale aantal grondafhandelaarsbedrijven op Schiphol.
Abstract
Dit onderzoek focust op het bepalen van het optimaal aantal grondafhandelaarsbedrijven in Schiphol. Voor het ogenblik zijn er 7 bedrijven actief wat leidt tot een inefficiënte marktvorming. Aan de hand van een internationale benchmarking en een doorgedreven simulatie ahv data van de huidige bedrijven werd onderzocht of er schaal, scope en densiteitsvoordelen zijn. Het onderzoek concludeerde dat er optimaal 3 grondafhandelingsbedrijven zijn, wat in lijn is met de internationale benchmarking.Onderzoeker(s)
- Promotor: Dewulf Wouter
- Co-promotor: Buyle Sven
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Vastgoedontwikkelingen in en rond regionale luchthavens.
Abstract
Regionale luchthavens kampen met een levensvatbaarheidsprobleem door het onevenwicht tussen de sociaaleconomische rol die ze vervullen en hun negatieve winst- en verliesrekening. Het primaire doel van dit onderzoek is daarom na te gaan of vastgoedontwikkelingen in en rond regionale luchthavens de (momenteel negatieve) winst- en verliesrekening kunnen doen stijgen, zonder dat de maatschappelijke kosten evenredig toenemen. Om dit te bewerkstelligen werden vier onderzoeksvragen opgesteld. Ten eerste biedt een marktanalyse van regionale luchthavens en hun (vastgoed)strategie inzicht in de huidige situatie en een afbakening van het onderzoek. Ten tweede worden de business modellen van regionale luchthavens en de daarbij horende problemen onderzocht op basis van een factor- en clusteranalyse. Ten derde zal via (ruimtelijke) regressie de relatie tussen het huidige landgebruik van regionale luchthavens en hun winst-en-verliesrekening worden geanalyseerd. Ten slotte worden descriptieve voorbeelden (zoals een zonnenpanelenpark) van toekomstige vastgoedontwikkelingen aangeboden die de verbetering van de winst-en-verliesrekening van regionale luchthavens kunnen waarmaken.Onderzoeker(s)
- Promotor: Dewulf Wouter
- Co-promotor: Buyle Sven
- Mandaathouder: Pauwels Jolien
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Opmaak van een MKBA en strategische visie voor de Vlaamse regionale luchthavens.
Abstract
Dit onderzoek berekent een MKBA voor de drie Vlaamse regionale luchthavens (Oostende-Brugge, Kortrijk-Wevelgem en Antwerpen). Op basis van de resultaten van deze MKBA en een uitgebreid stakeholdersoverleg wordt er een strategische visie voor deze Vlaamse luchthavens opgemaakt.Onderzoeker(s)
- Promotor: Dewulf Wouter
- Co-promotor: Buyle Sven
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject