Abstract
Dit onderzoeksvoorstel beoogt een beter begrip en optimalisatie van hydronische asfaltverhardingen, waarbij ingebouwde buizen fungeren als een "vloerverwarmingssysteem", voor schone en duurzame energiewinning en verbeterde structurele integriteit. Het onderzoek richt zich op de complexe interactie tussen het stromingsveld van de vloeistof in de ingebouwde buizen en op het asfaltoppervlak, fluctuaties in asfalt- en vloeistoftemperatuur en mechanische reacties (veranderingen in asfaltstijfheid), waarbij hun gezamenlijke impact op het mechanische gedrag van hydronische asfaltverhardingen wordt onderzocht. Nieuwe experimentele technieken, zoals Digital Image Correlation en Fiber Bragg Grating sensoren, zullen worden gebruikt om het scheurgedrag en de spanning/rekverdeling onder verschillende omstandigheden te onderzoeken. Het onderzoek omvat drie hoofddoelen: het beoordelen van de structurele integriteit en mechanische eigenschappen met behulp van geavanceerde technologieën zoals XCT, het ontwikkelen van een uitgebreid thermo-hydromechanisch eindige-elementenmodel en het optimaliseren van de energieopbrengst met behoud van de structurele prestaties. Deze multidisciplinaire aanpak is zal leemtes in bestaand onderzoek opvullen en bijdragen aan aanbevelingen en richtlijnen voor het optimale ontwerp van hydronische asfaltverhardingen, die geïmplementeerd kunnen worden in toekomstige ontwerpen en constructies voor robuuste infrastructuur en hernieuwbare energiesystemen.
Onderzoeker(s)
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)