Onderzoeksgroep
Expertise
Toepassen van International Financial Reporting Standards. Financiële analyse van ondernemingen. Interne controle systemen. Tekstanalyse, Earnings management. Impression management. Computational linguistics.
Retoriek in duurzaamheidsrapportering en monitoring mechanismen: Interdependenties met duurzaamheidspresaties en impact op financiële en institutionale legitimiteit.
Abstract
Duurzaamheidsverslagen zijn discretionaire communicatiemiddelen om duurzaamheidsprestaties te signaleren aan externe partijen. Motieven voor de verspreiding zijn divers, maar centraal staat publiek impressiemanagement Een onderneming kan in deze beroep doen op retorisch impressiemanagement teneinde de overtuigingskracht van de verslaggeving te versterken. The effectiviteit van zulk retorisch gedrag is evenwel afhanhelijk van de geloofwaardigheid van de boodschap. Externe waarmerking, geïnstitutionaliseerde rapporteringsformaten, stakeholder engagement en interne beheersstructuren kunnen een centrale rol spelen in het vestigen van externe geloofwaardigheid.Onderzoeker(s)
- Promotor: Aerts Walter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Resultaatverklaringen in de persberichtgeving van beursgenoteerde ondernemingen bij de voorstelling van hun jaarresultaten: Strategisch presentatiegedrag en institutioneel kader.
Abstract
We onderzoeken voorkomen en intensiteit van opportunistische resultaatcommentaar in de persberichten van beursgenoteerde ondernemingen bij de bekendmaking van hun jaarresultaten. Artificiële intelligentiemethoden worden aangewend om profielen van resultaatduiding te meten en hun impressiemanagementgehalte te kwalificeren. We onderzoeken verder de invloed van institutionele kenmerken (beurstoezicht en aandeelhoudersbescherming) op aard en intensiteit van opportunistisch gedrag.Onderzoeker(s)
- Promotor: Aerts Walter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Intrasectoriële benchmarking van onderwerpen met beoordelingsruimte in externe rapportering.
Abstract
Dit project betreft fundamenteel kennisgrensverleggend onderzoek gefinancierd door het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen. Het project werd betoelaagd na selectie door het bevoegde FWO-expertpanel.Onderzoeker(s)
- Promotor: Aerts Walter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
De invloed van presentatiekenmerken van verhalende verslaggeving omtrent risico's en prestaties door ondernemingen op de gedragskenmerken van financiële analisten in een internationale context.
Abstract
Het project richt zich op een analyse van de wijze waarop ondernemingen hun verhalende informatieverschaffing omtrent risico's en prestaties vorm en inhoud geven en hoe zij deze hanteren in wisselwerking met externe financiële analisten. Narratieve informatieverschaffing wordt gesitueerd als integraal onderdeel van de 'investor relations'-functie en als interdependent (complement of substituut) met andere informatiekanalen. Institutionaliseringseffecten worden bestudeerd door het vergelijken van het gedrag van Continentaal-Europese, Aziatische en Angelsaksische ondernemingen.Onderzoeker(s)
- Promotor: Aerts Walter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Het gebruik van narratieve impressiemanagementtechnieken en gerelateerde economische gevolgen in een IPO context.
Abstract
Dit onderzoek inventariseert en verklaart het gebruik van verbale impressiemanagement technieken door ondernemingen in een IPO prospectus en wat de mogelijke economische gevolgen hiervan zijn.Onderzoeker(s)
- Promotor: Aerts Walter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Kwalitatieve analyse van het rapporteringsproces met betrekking tot managementcommentaar
Abstract
Het project beoogt het identificeren van sleutelfactoren die het proces van het opstellen van managementcommentaar in het jaarverslag beïnvloeden. We onderzoeken de impact van de institutionele en kapitaalmarktomgeving op het totstandkomen van managementcommentaar en op de kwaliteit ervan. Het onderzoek is kwalitatief en internationaal van opzet.Onderzoeker(s)
- Promotor: Aerts Walter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Institutionele conformiteit in financiële rapportering.
Abstract
Het onderzoek richt zich op het identificeren en analyseren van institutioneel gedreven conformiteit in rapporteringsdomeinen gekenmerkt door normvaagheid, zoals risicorapportering, managementcommentaar en kostenallocaties. Vanuit een interdisciplinair gezichtspunt wordt rapporteringsconformiteit van ondernemingen gesitueerd als een vorm van institutioneel imitatiegedrag dat stoelt op sociale, cognitieve els competitieve invloeden. De studie zal ook ingaan op het belang en de rol van externe auditors in rapporteringsconformiteitOnderzoeker(s)
- Promotor: Aerts Walter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Media legitimiteit, nieuwsdruk en milieucommunicatie door ondernemingen.
Abstract
We onderzoeken het verband tussen medialegitimiteit m.b.t. milieugedrag en kwaliteit van milieurapportering (via jaarverslagen en persberichten). De communicatiestrategie van een onderneming m.b.t. milieu wordt verondersteld tegelijkertijd haar milieulegitimiteit, de persbelangstelling en de kwaliteit van haar rapportering te beïnvloeden. Bijkomend onderzoeken we de vervangende versus aanvullende rol van verschillende communicatiekanalen.Onderzoeker(s)
- Promotor: Aerts Walter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Impact van kenmerken van het regelgevend en toezichthoudend systeem op inhoud en gevolgen van argumentatie- en zelfpresentatiegedrag in jaarverslaggeving.
Abstract
Het project richt zich op een analyse van het effect van kenmerken van het regelgevend en toezichthoudend systeem met betrekking tot de narratieve informatieverschaffing door ondernemingen op vorm, inhoud en effect van het verklaringsgedrag in jaarverslagen. We onderzoeken het relatieve belang en de externe relevantie van verschillen in institutionele kenmerken (VS, Australie, Canada, Europa) aan de hand van hun effect op inhoud en informatiewaarde van gehanteerde argumentatiepatronen en narratief zelfpresentatiegedrag.Onderzoeker(s)
- Promotor: Aerts Walter
- Co-promotor: d'Haens Patrick
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Narratieve communicatie omtrent ondernemingsrisico's en prestaties in het spanningsveld rond deugdelijk bestuur.
Abstract
Het project beoogt de rol en de effectiviteit van narratieve ondernemingsrapportering omtrent risico's en prestaties te onderzoeken binnen het kader van specifieke 'corporate governance'-structuren. De interactie van narratieve rapporteringsmodi en corporate governance processen zal geanalyseerd worden vanuit een stakeholder management en institutioneel perspectief. Institutionaliseringseffecten worden bestudeerd in een internationale omgeving.Onderzoeker(s)
- Promotor: Aerts Walter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Transparantie in de communicatie omtrent ondernemingsprestaties in het spanningsveld rond corporate governance. Strategische dynamiek en institutionele druk.
Abstract
Het project richt zich op de wisselwerking tussen de communicatietransparantie om trent ondernemingsprestaties (in ruime zin) en andere (corporate) governance-mechanismen binnen het kader van het strategische beheer van vertrouwensrelaties met externe belanghebbende partijen. Drie complementaire invalshoeken worden daarbij gehanteerd: kwalificatie van het relatieve belang van communicatietransparantie als governance mechanisme, transparantie als beleidsinstrument m.b.t. relaties met externe stakeholders en transparantie als geihstitutionaliseerd proces. De impact van de institutionele omgeving wordt bestudeerd in een internationale context (Belgie, Nederland, Duitsland, Frankrijk).Onderzoeker(s)
- Promotor: Aerts Walter
- Co-promotor: d'Haens Patrick
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Determinanten huishoudelijk energiegebruik.
Abstract
Onderzoeker(s)
- Promotor: Goorden Lieve
- Co-promotor: Aerts Walter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Winststuring en cognitieve referentiepunten: onderzoek vanuit een internationaal perspectief.
Abstract
Het onderzoek beoogt na te gaan in welke mate ondernemingen zich laten leiden door cognitieve referentiepunten bij het sturen van de door hen gerapporteerde resultaten. De steekproef bestaat uit een internationale set van zowel .beursgenoteerde als private ondernemingen. Er zal onder andere nagegaan worden of beleggers zich laten (mis)leiden door dergelijk afrondingsgedrag en of ex tern e controfe in staat blijkt deze vorm van winststuring in te perken.Onderzoeker(s)
- Promotor: Aerts Walter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Het internet als communicatieplatform voor niet-financiële informatie m.b.t. ondernemingsprestaties: analyse van de determinanten en dynamiek van de communicatiestrategieën.
Het internet als communicatieplatform voor financiële en niet-financiële informatie met betrekking tot ondernemingsprstaties: analyse van de determinanten en dynamiek van de communicatiestrategieën.
Het relatieve belang van geconsolideerde informatie in een economische groep (bis).
Abstract
Onderzoeker(s)
- Promotor: Theunisse Hilda
- Co-promotor: Aerts Walter
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject