Onderzoeksgroep

Expertise

Digitale signaalverwerking, embedded systemen voor meet- en regeltoepassingen, prototype-ontwerp voor industriële en zorgtoepassingen.

Flanders Make infrastructuur - WP8 09/06/2025 - 08/06/2035

Abstract

In dit project richten we ons op het verkennen en ontwikkelen van innovatieve infrastructuur ter ondersteuning van zowel simulatie als real-world implementatie van intra-logistieke systemen. Ons werk omvat verschillende aspecten van intra-logistiek, waaronder de inzet en het gebruik van autonome mobiele robots (AMR's) voor efficiënte materiaalverwerking en transport binnen industriële omgevingen. Daarnaast richten we ons op de creatie van grootschalige simulatieruimtes waarmee geavanceerde, op leren gebaseerde benaderingen grondig kunnen worden getest en geëvalueerd. Deze simulaties stellen ons in staat om de prestaties, schaalbaarheid en robuustheid van voorgestelde oplossingen te beoordelen voordat ze in de praktijk worden toegepast. Door de kloof tussen simulatie en fysieke implementatie te overbruggen, streeft dit project ernaar om de stand van de techniek in intra-logistiek te verbeteren en schaalbare, aanpasbare en efficiënte oplossingen te bieden die voldoen aan de dynamische eisen van moderne industrieën.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Flanders Make Infrastructuur Onderzoeksakkoord WP7 Intralogistiek Fysiek. 09/06/2025 - 08/06/2035

Abstract

In dit project richten we ons op het verkennen en ontwikkelen van innovatieve infrastructuur ter ondersteuning van zowel simulatie als real-world implementatie van intra-logistieke systemen. Ons werk omvat verschillende aspecten van intra-logistiek, waaronder de inzet en het gebruik van autonome mobiele robots (AMR's) voor efficiënte materiaalverwerking en transport binnen industriële omgevingen. Daarnaast richten we ons op de creatie van grootschalige simulatieruimtes waarmee geavanceerde, op leren gebaseerde benaderingen grondig kunnen worden getest en geëvalueerd. Deze simulaties stellen ons in staat om de prestaties, schaalbaarheid en robuustheid van voorgestelde oplossingen te beoordelen voordat ze in de praktijk worden toegepast. Door de kloof tussen simulatie en fysieke implementatie te overbruggen, streeft dit project ernaar om de stand van de techniek in intra-logistiek te verbeteren en schaalbare, aanpasbare en efficiënte oplossingen te bieden die voldoen aan de dynamische eisen van moderne industrieën.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Automatische herkalibratie en evaluatie van sensor-poses (ASORE-IRVA). 18/06/2024 - 17/06/2029

Abstract

Nauwkeurige kalibratie en monitoring van sensorposities zijn cruciaal voor een veilige werking en de gewenste prestaties van autonome voertuigen. Huidige methoden, die handmatige herkalibratie met behulp van kunstmatige doelen vereisen, verhogen de kosten en verminderen de beschikbaarheid van voertuigen. Hoewel er geavanceerde oplossingen bestaan, moeten deze specifiek voor elke toepassing opnieuw worden ontworpen, wat complex wiskundig werk vereist. ASORE biedt een geautomatiseerde aanpak die gebruikers bevrijdt van de noodzaak om wiskundige details van kalibratie te beheren. Het genereert verwachte sensorwaarnemingen op basis van een beschrijving van een hoogstaand gebruiksscenario en koppelt deze aan geschikte algoritmen voor sensorverwerking en kalibratie, beschikbaar in de ASORE-toolbox. Sjabloonmodellen voor voertuigen, sensoren en herkenningspunten vereenvoudigen het samenstellen van gebruiksscenario's. ASORE wordt geleverd als een gebruiksvriendelijke softwaretoolbox met een GUI, inclusief documentatie en tutorials om de geautomatiseerde sensorcalibratie te stroomlijnen. Deze oplossing verlaagt de ontwikkelings- en onderhoudskosten, verhoogt de automatisering en biedt meer flexibiliteit voor diverse toepassingen, wat bedrijven ten goede komt door de robuustheid van sensoren in autonome voertuigen te verbeteren.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Situatiebewuste navigatie en kaartgeneratie (SITANAV). 01/04/2024 - 31/03/2028

Abstract

SITANAV richt zich op het verhogen van de betrouwbaarheid en robuustheid van autonome voertuigen (AV) die in logistieke, industriële en landbouwfaciliteiten opereren, door zich te richten op de volgende problemen die door bedrijven in het consortium naar voren zijn gebracht: 1) de beperkte flexibiliteit van AV's in complexe omgevingen, 2) de hoge kosten wanneer voor lokalisatie extra infrastructuur nodig is, 3) de hoge kosten voor implementatie en herconfiguratie van de lay-out, en 4) de hoge geheugenvoetafdruk van discrete metrische kaarten die toepassingen in grote omgevingen belemmert. Het belangrijkste idee van SITANAV om deze problemen op te lossen is het vergroten van het situationeel bewustzijn in de navigatie- en kaartcapaciteiten van autonome voertuigen. Dit zal AV's hogere niveaus van zelfaanpassing geven op basis van de huidige situatie door verklaarbare besluitvorming via semantische kaarten en semantische redeneringen. Er zijn drie belangrijke technologische barrières die SITANAV moet overwinnen: 1) gebrek aan modellen om situaties te beschrijven, 2) gebrek aan mogelijkheden om te redeneren over objecten en kaarten, en 3) gebrek aan situationeel bewustzijn in de besluitvorming van AV's voor navigatie. De aanpak om deze barrières weg te nemen is een raamwerk dat een metrisch-semantische kaart combineert met situatiemodellen, die een set relaties beschrijven die de bewegings- en waarnemingsmogelijkheden van een AV verbinden met een bepaalde situatie. Als de AV bijvoorbeeld de juiste informatie kan vinden om de huidige situatie af te leiden uit de waargenomen omgeving, kan hij zijn waarnemings- en besturingsgedrag selecteren en configureren (situatiebewuste besluitvorming) om de gewenste robuustheid en prestaties voor de betreffende toepassing te bereiken (bv. de situatie van een gedeeltelijk geblokkeerde route detecteren en overschakelen op navigatie in een beperkte ruimte). De voorgestelde methode zal bestaande grafiekgebaseerde modellen en hulpmiddelen uitbreiden met nieuwe functies, redeneer- en vraagbeantwoordingsmechanismen om de mogelijkheden van AV's voor situatiebeoordeling geleidelijk te vergroten. De verbeteringen zullen in kleinschalige iteraties worden doorgevoerd, volgens een continue integratieaanpak. Dit zal worden bereikt door twee lopende demo's (binnen en buiten) met toenemende complexiteit gedurende het project. De SITANAV-modellen en -software zijn ontworpen met het oog op toekomstige compatibiliteit, omdat we nu al veel toekomstige uitbreidingen kunnen voorzien, zoals nieuwe soorten semantische kenmerken, geheugen- en leercapaciteiten en de integratie van taakplanning.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Een geconditioneerde ruwe buitenomgeving voor perceptiesystemen in autonome toepassingen (CAVE). 01/02/2024 - 31/01/2026

Abstract

Autonome mobiele systemen kunnen om vele redenen falen, maar één daarvan is wanneer de ruwheid van de de omgeving toeneemt. Het is moeilijk voor OEM's, integrators, leveranciers van sensoren en hardwarecomponenten om een robuust autonoom mobiel systeem te ontwerpen op basis van traditionele testmethoden. Vooral waarnemingssystemen worden op de proef gesteld in realistische en relevante zware omstandigheden (bijv. regen, mist, direct zonlicht). Op dit moment wordt het testen van waarnemingssystemen gedaan door te wachten tot deze omstandigheden zich in het echt voordoen - wat gemakkelijk weken wachten kan kosten. Wanneer er een update wordt uitgevoerd op de hardware van het waarnemingssysteem (er wordt bijvoorbeeld een coating op de lens aangebracht) is precies dezelfde test nodig om een verbetering te verifiëren. In het echte leven kan deze harde omstandigheid echter niet worden gereproduceerd. Er is dus behoefte aan een modulaire, gevalideerde testfaciliteit om herhaalbare en gecontroleerde barre omstandigheden mogelijk te maken. CAVE_INFRA wil een vaste perceptietestfaciliteit ontwikkelen die regen, sneeuw, mist, verlichting, stof en puin kan controleren en meten, inclusief een digitale tweeling en een real-life validatie. We willen de volgende diensten leveren: i) Prestatie-evaluatie van detectieapparatuur (inclusief coatings/reinigingssystemen) en software onder zware omstandigheden, inclusief benchmarking ter ondersteuning van sensorselectie ii) Afleiding van model en/of sensormodel voor barre omstandigheden iii) Trainen of valideren van AI-modellen voor object-/mensdetectie en posebepaling iv) Degradatietests in barre omstandigheden v) Testgegevens en scenario's genereren die kunnen worden gebruikt voor het aansturen van eigen onderzoek, maar ook voor certificeringsdoeleinden en discussies met certificeringsinstanties zoals TuV. Om de zware omstandigheden in realistische scenario's te produceren, zijn er verschillende actuatiesystemen voorzien om respectievelijk het geteste waarnemingssysteem, de te detecteren doelobjecten en sommige van de gegenereerde omstandigheden zoals diverse van de gegenereerde omstandigheden, zoals diverse verlichtingssystemen om dynamisch contrast te creëren.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

ABN HaFreeS MVP Prototype. 01/01/2024 - 31/12/2024

Abstract

In dit project onderzochten we gedurende de eerste fase (IOF-POC ABN HaFrees Haalbaarheid) of het mogelijk was een handsfree kit te ontwikkelen voor de fiets. De voornaamste doelen hierbij waren gebruiksgemak en gesprekswaliteit bij een snelheid van meer dan 10 tot 15 km/h. We brachten hierbij de markt in kaart, waaruit duidelijk werd dat de eerste focus moet liggen op de functionele gebruiker (d.w.z. de professional die zijn werkgerelateerd pendelen per fiets wil gebruiken om ook te kunnen bellen met collega9s, klanten, enz.). De eerste testen toonden aan dat een significante onderdrukking van de windruis mogelijk is m.b.v. meerdere technieken (selectie van goede microfoons, de keuze van een optimale opstelling van elke individuele microfoon gecombineerd in een optimale configuratie, gepaste afscherming i.c.m. de juiste signaalverwerkingsalgoritmes). De technieken apart leveren op zich staand onvoldoende verbetering op, maar de delta is voldoende opdat de combinatie moet toelaten een kwalitatief gesprek te voeren tegen 25km/h. In deze tweede fase van het project, willen we een minium viable product (MVP) prototype ontwikkelen, dat moet toelaten (1) het product op zijn belangrijkste kwaliteiten te karakteriseren (2) het product te benchmarken tegen de concurrerende producten, (3) testen met het oog op gebruikersfeedback op te zetten en (4) de verdere richting van de valorisatie uit te tekenen. Een essentiële horde daarbij is de intellectuele bescherming van de technologie.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Hybrid AI voor onderhoud van wegen (HAIRoad) 01/10/2023 - 30/09/2025

Abstract

De huidige aanpak om de kwaliteit van wegen te monitoren is gebaseerd op handmatige inspecties en is arbeidsintensief en relatief duur. Hybrid AI for Predictive Road Maintenance (HAIRoad) wil gebruik maken van (hybride) AI de conditie van het wegennet in kaart brengen en aanbevelingen doen voor wegonderhoud. Een efficiënte en robuuste datapijplijn zal worden ontwikkeld met behulp van MLOps tools, die het mogelijk maken om gemakkelijk te schakelen tussen de ontwikkeling van modellen en de implementatie/productie ervan. Drie demonstratoren zullen de haalbaarheid van de aanpak illustreren: één met de Haven van Antwerpen Bruges en twee op gemeentelijk niveau. De demonstratoren zullen toelaten om zowel de meer technische aspecten als het marktpotentieel te valideren. HAIRoad zal verschillende innovaties opleveren zoals geautomatiseerde detectie van de conditiestaat van een weg, nieuwe indicatoren voor wegbeheer, sensorfusie door informatie van meerdere sensoren te combineren, en de toepassing van hybrid-AI waarbij we fysieke modellen van wegdegradatie zullen opnemen in data-driven machine learning modellen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Gesimuleerde weergave van objecten voor economische AI modellen (NORM.AI). 01/09/2023 - 31/08/2027

Abstract

Natuurlijke objecten (groenten, fruit, voedsel, enz.) zijn alomtegenwoordig in verschillende industriële toepassingen: sorteren van voedsel, sproeien van groenten, precisie en geautomatiseerde landbouw, enz. Het automatiseren van deze toepassingen om om te gaan met grote variabiliteit van natuurlijke objecten (objectdetectie, -herkenning, schatting van de positie, etc.) vereist innovatieve technologieën die mogelijk worden gemaakt door kunstmatige intelligentie (AI) die het vermogen heeft om te generaliseren naar variabiliteit. Het trainen van deze AI-modellen vereist echter duizenden afbeeldingen/video's met gedetailleerde annotaties van verschillende objecten. Volgens de huidige stand van de techniek heeft men >10k afbeeldingen nodig om een AI-model met een nauwkeurigheid van >90% te (her)trainen, terwijl er gemiddeld één minuut nodig is om één 'echte' afbeelding te annoteren. Hoe meer variabiliteit men wil dekken, hoe meer trainingsbeelden er nodig zijn. Deze bevindingen geven duidelijk aan dat er, om AI-modellen te kunnen inzetten in industriële toepassingen, een grote behoefte is aan innovatieve technieken om de last van gegevensannotaties weg te nemen2. Deze technieken moeten ook gemakkelijk bruikbaar zijn voor eindgebruikers om te voorkomen dat er veel handmatig werk moet worden verricht om de voorgestelde methodologie aan nieuwe toepassingen aan te passen. NORM.AI bouwt voort op de succesvolle resultaten van PILS SBO3,4, waar renderingtechnieken werden toegepast op industriële producten met CAD (Computer Aided Design) informatie, om AI (synthetische) trainingsgegevens te verkrijgen uit bijgewerkte CAD met radiantiemodellen. Terwijl CAD het genereren van synthetische gegevens in PILS SBO vergemakkelijkt door een referentiemodel te bieden waarmee de rendering kan worden gestart, is het doel van het NORM.AI-project om dit onderzoek uit te breiden naar natuurlijke objecten waarvoor geen CAD beschikbaar is. Daarom maakt het definiëren van een referentiemodel om te beginnen met renderen deel uit van het onderzoek in het project. Het creëren van variaties van het referentiemodel die rekening houden met zowel ruimtelijke als tijdsveranderingen van de natuurlijke objecten en de natuurlijke scènes, evenals het vinden van een 'sweet spot' tussen augmentatietechnieken voor echte gegevens en technieken voor het genereren van synthetische gegevens, vormen een andere onderzoeksuitdaging in het project. Dit onderzoek zal het mogelijk maken om economische scenario's voor het genereren van trainingsgegevens te identificeren, rekening houdend met hun effect op de nauwkeurigheid en robuustheid van het AI-model. Het project richt zich op drie onderzoekstoepassingen: 1- Voedselsorteringstoepassingen, waarbij 2D-beelden worden gebruikt om fruit en groenten te detecteren en sorteren wanneer ze bijvoorbeeld op een transportband worden aangevoerd. 2- Gewasbewakingstoepassingen, waarbij beelden van 2D-camera's, bijvoorbeeld geïnstalleerd in een oogstmachine, worden gebruikt om rijen wijnstokken, gewasverdeling, enz. te detecteren. 3- Onkruidbewakingstoepassingen, waarbij 2D-beelden een sproeisysteem leiden om plaatselijk zeer nauwkeurig onkruid te besproeien.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Versterking van de capaciteit voor uitmuntendheid van Sloveense en Kroatische innovatie-ecosystemen ter ondersteuning van de digitale en groene transities van maritieme regio's (INNO2MARE). 01/01/2023 - 31/12/2026

Abstract

Het hoofddoel van INNO2MARE is het versterken van de capaciteit voor uitmuntendheid van West-Sloveense en Adriatisch-Kroatische innovatie-ecosystemen door middel van een reeks gezamenlijk ontworpen en geïmplementeerde acties die de digitale en groene transities van de maritieme en verbonden industrieën zullen ondersteunen. Gebaseerd op het diepgaand in kaart brengen van de ecosystemen en een analyse van de behoeften en lacunes, zal het consortium een R&I-strategie voor de lange termijn formuleren, in lijn met regionale, nationale en EU-strategieën, als een visionair kader, en een gezamenlijk actie- en investeringsplan, met concrete stappen voor het opbouwen van gecoördineerde, veerkrachtige, aantrekkelijke en duurzame maritieme innovatie-ecosystemen. Om de gezamenlijke strategie te ondersteunen en een model te bieden voor de toekomstige gezamenlijke O&I van de actoren van de ecosystemen, zal het project drie O&I-proefprojecten implementeren die een aantal van de belangrijkste uitdagingen aanpakken die verband houden met maritiem onderwijs en training, beveiliging en veiligheid in het maritiem verkeer. zoals energieconversie en de efficiëntie van managementsystemen. Deze pilots zullen de basis vormen voor verdere ontwikkeling, opschaling en vertaling van de gegenereerde onderzoeksresultaten naar innovatieve zakelijke kansen door de gecoördineerde mobilisatie van publieke en private financiering. Het consortium zal ook innovatieve programma's implementeren die de betrokkenheid van burgers bij de innovatieprocessen, kennisoverdracht voor wederzijds leren, ondernemerschap en slimme vaardighedentraining en het aantrekken van de beste talenten zullen ondersteunen, waarbij meer dan 1.000 deelnemers vanuit de Quadruple Helix betrokken zullen zijn. In alle projectactiviteiten zullen de twee ecosystemen sterk profiteren van het delen van best practices van het Vlaamse ecosysteem, één van de meest ontwikkelde maritieme innovatie-ecosystemen ter wereld. Het project zal bijdragen aan het verkleinen van de innovatiekloof in Europa door de innovatieactoren binnen en tussen de ecosystemen systematisch met elkaar te verbinden en synergieën te creëren in de planning en uitvoering van O&I-investeringen, waardoor een echte innovatiecultuur ontstaat.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Nexor - Cyber-fysische systemen ten bate van de vierde industriële revolutie 01/01/2021 - 31/12/2026

Abstract

De vierde industriële revolutie (Industrie 4.0 zoals het vaak wordt genoemd) wordt aangedreven door extreme digitalisatie, mogelijk gemaakt door een enorme rekenkracht, gestuurd door slimme machines en draadloze netwerken. In de laatste zes jaar heeft Nexor — een multidisciplinair samenwerkingsverband tussen vier Antwerpse onderzoekslaboratoria — daar een solide portfolio opgebouwd. Momenteel versterken we het consortium om ons toe te laten door te groeien tot een gevestigde waarde in het Europese landschap. Het voorliggende projectvoorstel beschrijft onze plannen voor 2021 - 2026, met de expliciete bedoeling om industriële partners in staat te stellen hun Industrie 4.0 uitdagingen aan te pakken. We volgen daarbij een vraaggedreven aanpak, om toekomstige partners te overtuigen onze innovatieve ideeën op te pikken. We mikken daarbij onder andere op gezamenlijke onderzoeksprojecten (TRL5—7) en licentieovereenkomsten.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Dotatie i.k.v. structurele samenwerking met Flanders Make. 01/01/2021 - 31/12/2024

Abstract

Flanders Make heeft als missie het versterken van de internationale competitiviteit van de Vlaamse maakindustrie op lange termijn door industriegedreven, precompetitief, uitmuntend onderzoek uit te voeren op het gebied van mechatronica, productontwikkelingsmethodes en geavanceerde productietechnologieën en door valorisatie in deze domeinen te maximaliseren.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Cyber-fysisch systeem voor de gepersonaliseerde toediening van medicatie via de neus. 01/05/2023 - 30/04/2024

Abstract

Het bovenste deel van de neusholte is een unieke, en lange tijd onderbenutte, omgeving voor de toediening van medicatie. Intra-nasale toediening van therapeutische middelen voor neurodegeneratieve ziekten heeft niet dezelfde beperkingen als andere toedieningswijzen. Een effectieve toediening via de neusholte is echter allesbehalve vanzelfsprekend vanwege de grote morfologische variabiliteit en het dynamische karakter ervan. Dit vereist een persoon-specifieke aanpak die toelaat om live morfologische data van de neusholte te capteren, en deze vervolgens op intelligente wijze benut tijdens de toediening van de therapeutische middelen. In dit projectzetten we de eerste belangrijke stap in de richting van deze effectieve intra-nasale toediening: het ontwerpen en bouwen van een compact apparaat dat op niet-invasieve wijze de driedimensionale vorm van de neusholte registreert.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

ABN HaFreeS Haalbaarheid. 01/09/2022 - 31/12/2023

Abstract

Met dit project zetten we de eerste stappen naar een nieuwe handsfree communicatieset voor op de fiets. De belangrijkste voordelen van onze oplossing ten opzichte van de huidige oplossingen zijn gesprekskwaliteit en gebruiksgemak. Gesprekskwaliteit is ons belangrijkste verkoopargument: windruis, verkeerslawaai en contactgeluid belemmeren comfortabel bellen bij snelheden van meer dan 10 tot 15 km/u met de huidige oplossingen; we willen deze tekortkomingen aanpakken met behulp van technologische bouwstenen die binnen Cosys-lab in andere toepassingsdomeinen al enkele ontwikkelingsstappen hebben kunnen doorlopen. We hebben een drievoudig doel: a) de haalbaarheid van de technologie aantonen, b) beginnen met een marktstudie en c) de eerste activiteiten uitvoeren om een intensieve gebruikerinteractie in latere projecten mogelijk te maken. Ook gaan we aan de slag met de voorbereiding van het ontwerp van een minimum viable product (MVP) prototype. Deze activiteiten zijn een essentiële eerste stap om te bepalen of het de moeite waard is om de valorisatie van deze oplossing in een spin-off na te streven. Als blijkt dat de technologie werkt en het valorisatiepotentieel aan onze verwachtingen voldoet, zullen we in latere projecten verdere stappen ondernemen om een diep marktinzicht, een overtuigend MVP-prototype en een solide waardeketen te ontwikkelen. Deze elementen zijn nodig om ons einddoel te bereiken: het starten van een spin-off, louter met met fondsen verzameld in een crowdfundingcampagne.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Gemengde absolute en relatieve localisatie (MARLOC) 01/04/2021 - 31/03/2023

Abstract

In dit project onderzoeken we hoe absolute en relatieve localizatietechnieken kunnen worden ingezet om een robust en accuraat localisatiesysteem te bouwen in industriële omgevingen. Naast experimentele algoritmes zullen simulatiemodellen gebruikt worden om performantie-predicitie te implementeren op basis van deep-learning modellen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

ModAu - Gemoderniseerde auscultaties voor afstandsmonitoring. 01/01/2021 - 31/12/2022

Abstract

In ziekenhuizen met een aanzienlijke werklast kan het uitvoeren van auscultaties (het beluisteren van longgeluiden) een tijdrovend proces zijn, dat het medisch personeel ook blootstelt aan mogelijk besmettelijke ziekten. De huidige systemen die auscultaties op afstand mogelijk maken, zijn vaak niet geschikt voor gebruik bij grote hoeveelheden patiënten, langdurig gebruik of zijn beperkt in functionaliteit. Het grote nadeel van de huidige systemen voor auscultatie op afstand is de relatief grote akoestische koppelaar die deel uitmaakt van de stethoscoop. De akoestische koppelaar zorgt ervoor dat de stethoscoop enkele cm dik is, waardoor de toepasbaarheid voor langdurige monitoring vermindert, vanwege het ongemak voor de patiënt en het inherente risico op doorligwonden. In dit project zullen we onderzoeken of dunnere stethoscopen kunnen worden ontwikkeld.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

De ontwikkeling van een "Smart Flush" om toiletten autonoom te laten doorspoelen. 01/02/2020 - 31/07/2021

Abstract

In dit project ontwikkelen we samen met onze industriële partner, IPEE nv, een slimme spoeloplossing voor urinoirs. We gebruiken geavanceerde technieken om de sensordata efficient te verwerken. Deze wordt ook omgezet in een praktische toepassing

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

HySLAM_SBO. 01/07/2019 - 31/03/2024

Abstract

In HySLAM zullen we semantische informatie toevoegen aan het SLAM probleem. Door gebruik te maken van semantiek kan de object-dynamica, en het effect daarvan op de perceptuele scene worden gekwanitficeerd. Dit zal resulteren in een meer robuust SLAM algorithme. We demonstreren deze effecten op een 2D en 3D test-case

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

AirLeakSLAM: on-line detectie van persluchtlekken in industriële omgevingen door combinatie van passieve en actieve ultrasone sensoren. 01/05/2018 - 30/06/2019

Abstract

Jaarlijks gaat een enorme hoeveelheid energie verloren ten gevolge van lekken in persluchtsystemen. De combinatie van SLAM en 3D-ultrasone meettechnieken laat toe de lekmetingen en de registratie ervan te automatiseren zodat deze zonder personele inzet continu (on line) kunnen gebeuren i.p.v. sporadisch. Het doel van het project is de kracht en de opportuniteiten van het systeem te demonstreren voor de gebruiker van het persluchtsysteem en de valorisatiepotentieel verder te kwantificeren.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Lokalisatiesystemen voor accurate tracking en navigatie met het oog op autonome voertuigen (LOCATOR) 01/11/2016 - 31/10/2018

Abstract

Abstract: In order to choose the right combination and placement of sensors to perform sensor-fusion based indoor localization in industrial environments, a framework for designing systems for global and relative localization can facilitate the development. To quantify the performance of various sensors in this operational context, models of these sensors need to be developed. These models will be probabilistic in nature in order to be used with the aforementioned sensor fusion techniques and to calculate confidence intervals where safety is an issue. The sensor models will be parametrized and will be able to incorporate in-situ experimental measurements to make the simulations more accurate.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Schaal-vrije passieve akoestische lokalisatie door middel van gesynchroniseerde draadloze sensornetwerken. 01/10/2016 - 30/09/2020

Abstract

In dit project ontwikkelen we een framework voor passieve lokalisatie van akoestische bronnen gebruik makend van een gesynchroniseerd draadloos sensor netwerk. De synchronisatie van de draadloze microfoon array zal gedecentraliseerd gebeuren waarbij er geen gebruik gemaakt wordt van een centrale "master" tijd. Het framework zal de automatische kalibratie van de microfoon array toelaten met minimale menselijke input. De positie schatting van de akoestische bronnen zal via een probabilistisch schattingsalgoritme gebeuren waarbij a-priori informatie over het gedrag van de bron zal worden gecombineerd met sensordata. Het framework is vrij van schaal en is robuust ontworpen, waardoor het resulterende sensornetwerk gebruikt kan worden voor het lokaliseren van een brede waaier van bronnen in diverse toepassingsgebieden.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Kosteffectieve vibro-akoestische monitoring (Vibmon) 01/10/2015 - 31/12/2017

Abstract

Het Kosteneffectieve vibroakoestische bewaking project zal de technische en economische haalbaarheid van kosteneffectieve vibroakoestische monitoringsystemen proberen te bewijzen voor continue online conditie en procesbewaking van roterende machine-elementen in quasi stationaire omstandigheden. In dit project wordt gebruik gemaakt van de nieuwe mogelijkheden die geboden worden door de opkomst van kosteneffectieve sensorelementen, zoals MEMS accelerometers, microfoons en microfoon arrays, en kosteneffectieve ingebedde platformen die gecombineerd een efficiënte oplossing bieden voor continue monitoring. Het generieke deel van het project zal de technische beperkingen van kosteneffectieve sensoren in vergelijking met high-end sensoren beoordelen en zal nieuwe signaalverwerking algoritmen ontwikkelen voor de: • Automatische pre-processing en data reiniging van de ruwe data (eliminatie van bepaalde niet-fysieke eigenschappen); • Kenmerkextractie voor foutdetectie en identificatie die betrouwbare diagnostische informatie kan verschaffen en kan omgaan met de technische beperkingen van kosteneffectieve sensoren; • Online schatting van de rotatiesnelheid zonder een toerenteller; • Het verminderen van de hoeveelheid gegenereerde gegevens en het maximaliseren van de hoeveelheid informatie; In het project zal een technologievalidatieplatform voor een kosteneffectieve vibroakoestische monitoring systeem, inclusief sensoren, acquisitie hardware, ingebedde verwerkingseenheid en lokale digitale signaalverwerking software ontwikkeld worden.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Opstellen van bemonstering- en geheugenstrategieën voor 3D sonar systemen, toegepast op de ondersteuning van gebruikers van elektrische rolstoelen. 01/12/2014 - 30/11/2015

Abstract

Het doel van dit project is het geven van meer zelfstandigheid aan gebruikers van elektrische rolstoelen met zwaar beperkende pathologieën. Dit wil men bereiken door middel van een 3D omgevingssensor gebaseerd op sonar, welke de intentie van de gebruiker combineert met informatie over de omgeving om zo een vlottere verplaatsing van de gebruiker toe te laten.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Dienst/Hergebruik voor Ondersteunende technologie Levering/Ontwerp (SeRenADe). 01/01/2014 - 31/12/2017

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds Gouverneur Kinsbergen Centrum. UA levert aan Gouverneur Kinsbergen Centrum de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd in voorliggend contract.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject