Onderzoeksgroep

Expertise

Franse en Italiaanse cultuur en politiek.

Intertekstualiteit in het werk van Primo Levi. 01/01/2003 - 31/12/2006

Abstract

Het project geeft een zo volledig mogelijk overzicht van de intertekstualiteit in de werken van Primo Levi. Daarbij wordt in de eerste plaats dieper ingegaan op de rol die intertekstualiteit speelt in een getuigenis over de holocaust-ervaring : het verschijnen van literaire 'auctores' in het kader van een 'uniek' drama leidt tot historiciseren van de gebeurtenissen. Verder dient de intertekstualiteit in Levi als casus voor de intertekstuele praktijk: bij Levi is er een voortdurende spanning tussen de nieuwe tekst en de originele tekst, die gedeeltelijk wordt geabsorbeerd maar gedeeltelijk ook wordt geweigerd, waardoor het mechanisme van de intertekstualiteit duidelijk wordt. Tenslotte wordt de nadruk gelegd op het verband tussen de verschillende werken van Levi, doorheen de herhaling van de intertekstuele praktijken.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Breughel Chair University of Pennsylvania (VSA).(Sabbatical : deel FWO) 01/01/2002 - 30/06/2002

Abstract

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

    Project type(s)

    • Onderzoeksproject

    Breughel Chair University of Pennsylvania (VSA).(Sabbatical : deel BOF/UIA) 01/01/2002 - 30/06/2002

    Abstract

    Onderzoeker(s)

    Onderzoeksgroep(en)

      Project type(s)

      • Onderzoeksproject

      De invloed van gemarkeerde hyperlinks op leerprocessen in vreemde talen: een cognitieve benadering. 01/01/2001 - 31/07/2005

      Abstract

      In papieren teksten worden markeringen meestal gebruikt om de structuur en inhoud te verduidelijken. In on-line teksten krijgen markeringen ook nog een andere functie. Ze worden gebruikt om hyperlinks aan te geven en trekken zo de aandacht van de lezer. De vraag rijst of deze nieuwe functie van tekstmarkeringen een fundamentele verandering in het vreemde-taallezen teweegbrengt. Dit onderzoek wil experimenteel nagaan of gemarkeerde hyperlinks een invloed hebben op de woordenschatverwerving, het tekstbegrip en de achterliggende cognitieve processen die het lezen ondersteunen.

      Onderzoeker(s)

      Onderzoeksgroep(en)

      Project type(s)

      • Onderzoeksproject

      De hybriede tekst in de 20ste eeuw. Uitwisseling met Frankrijk (Prof. D. Budor) in het kader van Tournesol 2001 en 2002. 01/01/2001 - 31/12/2002

      Abstract

      Onderzoeker(s)

      Onderzoeksgroep(en)

        Project type(s)

        • Onderzoeksproject

        Het prothetisch denken. Lichaam en techniek in het (post)modernistische tijdperk. 01/01/2000 - 31/12/2003

        Abstract

        Rond de eeuwwisseling zijn de epistemologische condities van de omgang met het menselijk lichaam radicaal gewijzigd. Zowel in de humane als in de exacte wetenschappen is er een nieuw mensbeeld opgetreden dat heeft geleid tot een herziening (herformulering) van de functies van het menselijk lichaam: men beschouwt dit lichaam niet langer meer als een omhulsel van de ziel, maar als een autonoom gegeven dat kan interageren met de nieuwe technologieën. Modernistische schrijvers en kunstenaars zijn gefascineerd door de vermenging (of interactie) tussen het levende en het mechanische, tussen de mens en de machine. Een nieuw hybride wezen wordt leven ingeblazen: de mens-machine, de technologische of prothetische mens. Deze evolutie wordt ondersteund door een nieuw soort denken, nl. het prothetische denken, waarbij alle extensies van het menselijke lichaam (zowel werk- als zintuigen) aanzien worden als prothesen. De problematiek van het prothetische lichaam kan dus niet losgekoppeld worden van een grondige historisch-epistemologische fundering die de hele twintigste eeuw bestrijkt, en dient gestaafd te worden zowel met theoretische als met concrete bijdragen.

        Onderzoeker(s)

        Onderzoeksgroep(en)

        Project type(s)

        • Onderzoeksproject

        AMICA (Adaptive Multimadia Tele-Courseware for All) 01/01/1999 - 31/12/2000

        Abstract

        Het toepassingsveld van AMICA is het vreemde talen onderwijs, wat algemeen beschouwd wordt als cruciaal voor de Europese integratie en competitiviteit. De integratie van geluid en video in het leermateriaal voor vreemde talen is buitengewoon voordelig omdat het de verbindig tussen schriftelijk cursusmateriaal en gesproken taal mogelijk maak, en ook voorbeelden aanreikt van gesitueerd taalgebruik. Vreemde taal studenten komen voor in de hele Europese bevolking, gaande van leerlingen uit het basis en secundair onderwijs die talen leren als onderdeel van hun algemene vorming, studenten en professionals aen werklozen die hun beroepsvaardigheden willen vergroten, tot mensen van alle leeftijden (incl. ouderen en gehandicapten) die een vreemde taal leren voor toeristische doeleinden of uit interesse. //..AMICA wil de intrinsieke gebreken in de huidige CD-ROM standaard aanpakken door gebruik te maken van een aantal gevestigde technologische ontwikkelingen en ze te combineren in een originele en geïntegreerde methode. Sleutelkenmerken van het geplande AMICA systeem omvatten://..1- elektronische verspreiding van cursusmateriaal via Internet//..2 -dynamische generatie van het cursusmateriaal door gebruik te maken van multimodale databases;//..3- aanpassing van het cursusmateriaal aan het niveau van de lerenden op gebied van kennis, interesse en leervorderingen.//..4- aanpassingf van de presentatie aan de technische mogleijkheden van de hardware waarover de lerende beschikt//..5 aapassing van de voorstelling aan de waarnemings en motorische mogelijkhedne vand e lerenden//..6- mogelijkheid om leraars te consulteren omtrent telecommunicatie in een werksessie.

        Onderzoeker(s)

        Onderzoeksgroep(en)

          Project type(s)

          • Onderzoeksproject

          Marinetti, Pirandello, D'Annunzio : een onderzoek naar de relatie tussen film en literatuur in de Italiaanse avant-garde. 01/10/1998 - 30/09/2000

          Abstract

          Deze studie beoogt de italiaanse avant-garde (1910-1930) te schetsen in haar heterogeniteit van expressiemidellen met als uitgangpunt de confrontatie van drie onderling zeer uiteenlopende sleutelfiguren : Marinetti, Pirandello, D'Annunzio. In deze context wordt vooral de opkomst van de filmkunst gefocust. De doelstelling is de katalyserende functie van dit nieuwe medium te belichten in termen van een crisisdialoog. Enerzijds heeft de uitvinding van de film een radicale ommekeer in de menselijke perceptie en creativiteit teweeggebracht. Anderzijds is de literaire en artistieke avant-garde een belangrijke inspiratiebron geweest voor de experimentele cinema van de jaren twintig.

          Onderzoeker(s)

          Onderzoeksgroep(en)

            Project type(s)

            • Onderzoeksproject

            Het AMICA-project (Adaptive Multimedia Tele-Courseware for all). 01/07/1997 - 30/06/1999

            Abstract

            Dit onderzoek kadert in het project AMICA waarbij we in het algemeen gesteld nagaan hoe de nieuwe multimedia technologieën het adaptief taalonderwijs kunnen bevorderen.Vertrekkende van de premisse dat leermateriaal en methodes nu aangepast kunnen worden aan de individuele gebruiker via het WWW, waarbij wij dan in her hijzonder aandacht zullen besteden aan de typisch nieuwe mediagebonden kenmerken. De bijdrage van dit doctoruatsproject richt zich specifiek op het gebruik van beeld en beeld-gerelateerde klank als alternatief voor discursieve tekst, met Italiaans als gevalstudie. De gesproken taal is volgens de taalkundigen de echte taal en dient als vertrekpunt genomen. De geschreven taal wordt onmiddellijk verbonden met de gesproken taal en reëel situationeel taalgebruik. Basis voor adaptiviteit is bvb. al de keuzemogelijkheid om zowel via film/klank als via meer traditionele kanalen in het leerproces in te stappen. De eerste doelstelling van dit doctoraatsproject is onderzoeken hoe film dienstig wordt gemaakt in het taalleerproces. Vertrokken wordt van bestaand materiaal met name fictie of documentaire film waarbij wij zullen zoeken naar interactieve leersituaties in reële of virtuele omgeving.

            Onderzoeker(s)

            Onderzoeksgroep(en)

              Project type(s)

              • Onderzoeksproject

              Organisatie congres rond het thema Call en culturele studies in het taalcurriculum. 01/07/1997 - 30/09/1997

              Abstract

              Onderzoeker(s)

              Onderzoeksgroep(en)

                Project type(s)

                • Onderzoeksproject

                Rhetoriek in de Italiaanse hofroman. 01/01/1997 - 31/12/1997

                Abstract

                Onderzoeker(s)

                Onderzoeksgroep(en)

                  Project type(s)

                  • Onderzoeksproject

                  Pirandello en het futurisme : een onderzoek naar de relatie tussen film en literatuur in de Italiaanse avantgarde. 01/10/1996 - 30/09/1998

                  Abstract

                  Deze vergelijkende studie beoogt een algemeen beeld te schetsen van de Italiaanse avant-garde in de jaren 1910-1920. In deze context wordt vooral de opkomst van de filmkunst gefocust. De doelstelling is dit nieuwe medium te analyseren in relatie tot andere kunstvormen, zoals literatuur en theater, en zijn specifieke functie te belichten in het kader van de modernistische tijdgeest.

                  Onderzoeker(s)

                  Onderzoeksgroep(en)

                    Project type(s)

                    • Onderzoeksproject

                    Het probleem van de tijd in de hedendaagse Italiaanse roman. 01/10/1996 - 30/09/1998

                    Abstract

                    Het onderzoek omvat een analyse van de tijdscategorie in de hedendaagse Italiaanse romanliteratuur (ahv. representatief corpus), met als doel na te gaan in welke mate een bijzonder soort "weten" over de tijd wordt weergegeven(Pierssens). Tevens wordt gepeild naar het statuut van de narratieve tekst in deze problematiek en de convergerende relatie tot de natuurwetenschappelijke tijdsbenaderingen.

                    Onderzoeker(s)

                    Onderzoeksgroep(en)

                      Project type(s)

                      • Onderzoeksproject

                      Onderzoek rond de Italiaanse hofdialoog uit de 16de eeuw. 01/07/1996 - 31/12/1996

                      Abstract

                      In het begin van de 16de eeuw wordt de Italiaanse hofdialoog een gedrags- en kennismodel. In welke mate beinvloedt dit model de dialoogproductie in cultuurdomeinen buiten het Hof m.a.w., kunnen wetenschappelijke, filosofische en religieuze dialogen ontsnappen aan het codificatieproces dat uitgaat van het Hof?

                      Onderzoeker(s)

                      Onderzoeksgroep(en)

                        Project type(s)

                        • Onderzoeksproject

                        ITEM : een multimedia applicatie in het moderne talencurriculum. 01/01/1996 - 31/12/1998

                        Abstract

                        ITEM heeft tot doel de toepassing van hypermedia technologie op het curriculum moderne talen; de evolutie van dit laatste gaat steeds meer in de richting van cultuurkunde van het betreffende land, waardoor veelzijdige hypermedia onmisbaar worden.

                        Onderzoeker(s)

                        Onderzoeksgroep(en)

                          Project type(s)

                          • Onderzoeksproject

                          ITEM: een hypermedia applicatie in het moderne talen curriculum. 01/01/1996 - 31/12/1997

                          Abstract

                          ITEM (Interactive Tutoring Encyclopaedia based on Multimedia) beoogt de hypermediatechnologie toe te passen op het moderne taalonderricht, dat zich niet langer tot taalpraktijk beperkt, maar dat steeds meer de nadruk legt op algemenere aspecten van de beschaving zoals economie, politiek, recente geschiedenis en algemene cultuur van het taalgebied. Ter illustratie is reeds een prototype geimplementeerd dat de Italiaanse economie sinds de jaren '50 behandelt. Wegens haar verwevenheid met talrijke aspecten van de samenleving hebben we de Italiaanse economie gekozen als uitgangspunt voor een nieuw taalprogramma waarin de gehele Italiaanse cultuur aan bod komt. Het hoofddoel van het project is immers een kader te ontwikkelen dat vanwege intrinsieke karakteristieken zoals modulariteit, flexibiliteit en toepasbaarheid, de mogelijkheid geeft het programma gemakkelijk nnar andere gebieden uit te breiden.

                          Onderzoeker(s)

                          Onderzoeksgroep(en)

                            Project type(s)

                            • Onderzoeksproject

                            Ondersteunend onderzoek rond het project "De Moderne film". 01/10/1995 - 31/01/1996

                            Abstract

                            Dit project beoogt, aan de hand van een analytische bespreking van een select aantal films, de nieuwe tendenzen van de filmtaal en -cultuur te onderzoeken.

                            Onderzoeker(s)

                            Onderzoeksgroep(en)

                              Project type(s)

                              • Onderzoeksproject

                              De grenzen van het modernisme 01/01/1995 - 31/12/1998

                              Abstract

                              Terminologische en methodologische uitdieping van het begrip "Modernisme", zowel in de auteur-gebonden als in de comparatistische benadering, met aandacht voor de wisselwerking tusen de kunsten, met name de film; bijzondere aandacht voor de relatie met de literaire theorievorming en de zich diversifiÙrende menswetenschappen.

                              Onderzoeker(s)

                              Onderzoeksgroep(en)

                                Project type(s)

                                • Onderzoeksproject

                                ITEM : een multimedia applicatie in het moderne talencurriculum. 01/01/1995 - 31/12/1996

                                Abstract

                                Het project past multimediale technologieën toe op de studie van moderne talen. Het ontwerp voor taal-leren is op een scenario gebaseerd - "learn-by-doing" - waarbij de Italiaanse economie als toepassingsveld werd gekozen. De reden hiervoor is dat in taaloplei dingen, taal steeds meer in specifieke context wordt genomen. De toepassing, ITEM, is een hypermediaal, graph-gebaseerd systeem. Het beslaat een corpus van materialen uit de Italiaanse economische wereld, met teksten, voorstellingen, instrumenten om deze te gebruiken, bvb. navigatie. Gestructureerde gegevens inbegrepen HTML teksten, Postscripts ontwerpen en TIFF-voorstellingen.

                                Onderzoeker(s)

                                Onderzoeksgroep(en)

                                  Project type(s)

                                  • Onderzoeksproject

                                  Gedragsrituelen en retoriek van het decorum in de Italiaanse hofliteratuur van de 16de eeuw: de voorkamer van de westerse beleefdheid. 01/01/1995 - 31/12/1996

                                  Abstract

                                  In de 16de eeuw leggen de Italiaanse hofdialoog, de raamvertelling en het theater door hun retorische vorm de sociale omgang aan het Hof aanschouwelijk vast. De studie ontwikkelt een fenomenologie van de retorische procÚdÚs van het decorum die de interactie van het Ancien RÚgime codificeerden en zo aan de grondslag liggen van onze hedendaagse beleefdheid, daar waar sociologische en linguïstische studies over beleefdheid (Brown, Levinson, Goffman) het belang van Hofliteratuur voor de westerse sociale norm eerder onderschatten.

                                  Onderzoeker(s)

                                  Onderzoeksgroep(en)

                                    Project type(s)

                                    • Onderzoeksproject

                                    Poging tot het uittekenen van nieuwe convergenties tussen literatuurtheorie en esthetiek: Jean Cocteau of de voorstelling van het onvoorstelbare. 01/10/1994 - 17/10/1997

                                    Abstract

                                    Uitgangspunt van dit onderzoek is de vaststelling dat de beschouwingen die de hedendaagse esthetiek en semiotiek aan het beeld hebben gewijd, bijdragen tot nieuwe inzichten in de literatuurtheorie. Dit wordt getoetst op het werk van Jean Cocteau, dat door zijn transsystematische omvang (roman, poezie, film, toneel, plastische kunsten) en door het voortdurend in vraag stellen van de grenzen van de voorstelbaarheid, een uitdaging betekent voor de theorie.

                                    Onderzoeker(s)

                                    Onderzoeksgroep(en)

                                      Project type(s)

                                      • Onderzoeksproject

                                      Het probleem van de tijd in de hedendaagse Italiaanse roman. Een onderzoek naar de convergentie tussen narrativiteit en menswetenschappen. 01/10/1994 - 30/09/1996

                                      Abstract

                                      Het onderzoek omvat een analyse van de tijdscategorie in de hedendaagse Italiaanse romanliteratuur (ahv. representatief corpus), met als doel na te gaan in welke mate een bijzonder soort "weten" over de tijd wordt weergegeven(Pierssens). Tevens wordt gepeild naar het statuut van de narratieve tekst in deze problematiek en de convergerende relatie tot de natuurwetenschappelijke tijdsbenaderingen.

                                      Onderzoeker(s)

                                      Onderzoeksgroep(en)

                                        Project type(s)

                                        • Onderzoeksproject

                                        Modules Italiekunde. 01/10/1993 - 31/12/1994

                                        Abstract

                                        Conceptie en constructie van een interactief multimediaal instrument voor het onderwijs over de hedendaagse Italiaanse samenleving met bijzondere aandacht voor de economie.

                                        Onderzoeker(s)

                                        Onderzoeksgroep(en)

                                          Project type(s)

                                          • Onderzoeksproject

                                          Vergelijkende studie van de Italiaanse literatuur. 01/10/1993 - 31/12/1993

                                          Abstract

                                          De Italiaanse film na WO II in een interdisciplinaire benadering waarin socio-historisch onderzoek en filmstijl, filmtechniek en -kritiek in onderling verband worden onderzocht. Het probleem van filmretoriek en de culturele revolutie der 60-er jaren, getoetst aan de films van L. Cavani.

                                          Onderzoeker(s)

                                          Onderzoeksgroep(en)

                                            Project type(s)

                                            • Onderzoeksproject

                                            Hedendaagse Italiaanse roman. 01/01/1993 - 31/12/1993

                                            Abstract

                                            Analyse van de waardencrisis die de hedendaagse Italiaanse roman doormaakt na het einde van het neorealistisch engagement en van de narratieve variant van de neo-avantgarde "Gruppo 63": internationaal congres in Antwerpen, gepucliceerd door N. Roelens en I. Lanslot bij Longo, Ravenna, 1993.

                                            Onderzoeker(s)

                                            Onderzoeksgroep(en)

                                              Project type(s)

                                              • Onderzoeksproject

                                              Voor een pragmatische studie van de retoriek als verbaal ornament in de 16 eeuwse Italiaanse dialoog: van de epideikistische hofdialoog tot de apodiktische paradox van de wetenschappelijke dialoog. 01/10/1992 - 30/09/1994

                                              Abstract

                                              De evolutie van de 16' eeuwse Italiaanse dialoog als genre: van de civiele dialoog over de hofdialoog, het academisch dispuut en de utopie tot de wetenschappelijke dialoog. Deze vormverscheidenheid, in tegenspraak met de normatieve tendens in traktaten over dialoogvorm, wordt door een pragmatisch-retorische studie verklaard vanuit veranderende socio-culturele en hermeneutische vooronderstellingen.

                                              Onderzoeker(s)

                                              Onderzoeksgroep(en)

                                                Project type(s)

                                                • Onderzoeksproject

                                                De tragedie in de gedichten van Torquato Tasso en de plaats ervan in de Russische literatuur. 01/10/1992 - 30/06/1993

                                                Abstract

                                                De tragedie in het gedicht "Jerusalem bevrijd" van Torquato Tasso wordt op dubbele wijze geanalyseerd : als cultuurfenomeen van de periode van de "Cinquecento", gekenmerkt door zelfbedrog via humanistische renaissance-idealen, en als een persoonlijk noodlot. Het leven en werk van de Russische dichter K. Batjuchkov toont opvallende overeenkomsten met dat van Tasso.

                                                Onderzoeker(s)

                                                Onderzoeksgroep(en)

                                                  Project type(s)

                                                  • Onderzoeksproject

                                                  Voor een pragmatische studie van de rhetoriek als verbaal ornament in de 16 eeuwse Italiaanse dialoog: van de epideiktische hofdialoog (B.Castiglione) tot de apodictische paradox van de wetenschappelijke dialoog(G. Galilei) 01/10/1990 - 30/09/1992

                                                  Abstract

                                                  De evolutie van de 16' eeuwse Italiaanse dialoog als genre: van de civiele dialoog over de hofdialoog, het academisch dispuut en de utopie tot de wetenschappelijke dialoog. Deze vormverscheidenheid, in tegenspraak met de normatieve tendens in traktaten over dialoogvorm, wordt door een pragmatisch-retorische studie verklaard vanuit veranderende socio-culturele en hermeneutische vooronderstellingen

                                                  Onderzoeker(s)

                                                  Onderzoeksgroep(en)

                                                    Project type(s)

                                                    • Onderzoeksproject