Expert in Duurzame Wegenbouwkunde | Departementsvoorzitter | Onderzoeksleider bij SuPAR

Prof. Wim Van den bergh, Industrieel Ingenieur in de Bouwkunde (1997) met een postgraduaat in Human Ecology (2002), werkt met passie aan innovatie in de wegenbouw. Zijn onderzoek begon aan de Hogeschool Antwerpen, waar hij baanbrekend werk verrichtte op het gebied van verouderd-bitumen gebonden funderingen—een asfaltmengsel met gerecycleerde dakmaterialen en hergebruikt asfalt.

In 2011 behaalde hij zijn doctoraat aan de TU Delft, binnen de vakgroep Wegbouwkunde, met een focus op de impact van recycling op de zelfherstellende eigenschappen van asfaltmengsels. Sinds 2013 is hij verbonden aan de Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen, waar hij de onderzoeksgroep Wegbouwkunde leidt binnen SuPAR (Sustainable Pavements and Asphalt Research). Als professor doceert hij Asfalttechnologie, Wegenbouw en Wegontwerp & Materialen, en coördineert hij cursussen over Beproeven van bouwmaterialen, Building Information Modeling (BIM) en Systems Engineering, waarin hij duurzaamheid en digitalisering integreert.

Sinds 2024 is hij Departementshoofd van de opleiding Bouwkunde. Momenteel coördineert hij het SURPAVE-consortium (www.surpave.eu), dat een gezamenlijke masteropleiding in duurzame wegenbouw ontwikkelt, met een geplande start in september 2026.

Samenwerking & Industriebetrokkenheid

Prof. Van den bergh neemt actief deel aan nationale en internationale projecten en commissies als expert in duurzame wegenbouw, asfaltinnovatie, recycling en bitumentechnologie. Sinds 2019 organiseert hij het jaarlijkse Asfaltinnovatiesymposium, dat een platform biedt voor samenwerking tussen industrie en academische wereld en waarin de nieuwste ontwikkelingen worden gepresenteerd.

Onderzoeksfocus

Zijn onderzoek richt zich op cruciale uitdagingen in de wegenbouw, waaronder:

  • Geavanceerde asfaltmodellering: Ontwikkeling van een geïntegreerd vervormingsmodel dat veroudering, zelfherstel, scheurvorming en klimaateffecten omvat.
  • Recycling & bio-gebaseerde materialen: Beoordeling van hun invloed op mechanische eigenschappen en levenscyclusanalyse (LCA).
  • Digitalisering in de wegenbouw: Gebruik van IT om de kwaliteit, duurzaamheid en innovatie van zwaarbelaste asfaltoplossingen voor havens en luchthavens te verbeteren.
  • Klimaatbestendige wegconstructies en materialen: Ontwikkeling van infrastructuur met een lange levensduur in veranderende omgevingen.

De meeste projecten worden uitgevoerd in samenwerking met industriële partners, onderzoeksinstituten en overheidsinstanties, waardoor ze een reële impact en praktische toepassing hebben.

Internationale Betrokkenheid & Academisch Leiderschap

Als drijvende kracht achter internationale netwerken en Erasmus-mobiliteit in de civiele techniek organiseert Prof. Van den bergh Blended Intensive Projects en geeft hij regelmatig gastcolleges in het buitenland over innovaties in de wegenbouw. Hij is bovendien promotor van MSCA (EU)-, FWO- en VLAIO-gefinancierd onderzoek op het gebied van bitumentechnologie en asfaltverhardingen.

📩 Interesse in samenwerking? Neem contact op om onderzoeks-, industriële of onderwijsgerichte samenwerkingen te verkennen!


Lopende doctoraatsprojecten

  • Danai Maria Kalama: Assessing the potential of bio-modified bitumen with lignin and waste cooking oil
  • Ecem Nur Barisoglu: Exploring the Physicochemical Bonding Mechanism in Fibre-reinforced Bitumen-Foamed Aggregate Matrix (FIFA) 
  • Isabeau Kokken: Fate of Polymers in Recycled Asphalt Mixtures 

Gerealiseerde doctoraatsprojecten

  • Mohammadtaher Ghalandari (2024): Structural analysis and feasibility study for heavy loaded roads containing a heat exchanging asphalt layer
  • Ben Moins (2024): Ontwikkeling van een ecologisch-economisch beslissingsmodel voor de toepassing van asfaltgranulaat in de wegstructuur.
  • Georgios Pipintakos (2022): Towards a mechanism-based oxidative aging model within a thermodynamic framework
  • Juliana Oliveira Costa (2022): Using geopolymers in base materials for road construction
  • Alexandros Margaritis (2020): Maximising asphalt recycling: challenges and variability in fatigue and healing.
  • Joke Anthonissen (2017): Bituminous Pavements in Flanders: quantifying the effect of RAP on the environmental impact.