Retail bereikbaarheid in de on-demand economie. 01/10/2022 - 30/09/2026

Abstract

Door heterogene consumentenvoorkeuren dekt het huidige winkelaanbod aanbod niet alle vraag. Zo toonde Cant (2019) dat meerdere Antwerpse gemeenten met 15 tot 25% inwoners 65+ jaar, geconfronteerd worden met lange loopafstanden naar de dichtstbijzijnde supermarkt. E-commerce kan dergelijke problemen overbruggen, maar introduceert ook nieuwe beperkingen. Om de gevolgen voor de bereikbaarheid tot voeding en andere producten te meten, retail locatietheorieën te evalueren of de last mile te optimaliseren, is een herziening van de retail bereikbaarheid nodig die zowel logistieke parameters als de mobiliteit van de consument omvat. Dit project herziet retail bereikbaarheid in drie stappen: (i) modelleren van huidige consumentengedrag; (ii) ontwikkeling van een nieuw kader voor retail bereikbaarheid en (iii) analyseren van de regionale economische gevolgen voor bedrijven en beleidsmakers in planning, mobiliteit en logistiek.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject