Het Project

De lange traditie van klinische studies naar vaccins voor kinderen in de Antwerpse ziekenhuizen, onderschrijft het belang naar nieuwe en verbeterde vaccins voor deze doelgroep.Daarom bundelen de diensten Kindergeneeskunde van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen en van de ZAS ziekenhuizen de krachten met het Centrum voor de Evaluatie van Vaccinaties van de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen binnen de Universiteit Antwerpen binnen ‘Antwerp Pediatric Clinical Trial Network’ (APCTN). Met deze interinstitutionele samenwerking streven zij ernaar de capaciteit van pediatrische klinische studies, met betrekking tot vaccinonderzoeken en onderzoeken naar pediatrische infecties te vergroten.

Het APCTN heeft samen met enkele partners uit de industrie ook de 'Leerstoel Antwerp Pediatric Clinical Trial Network' gecreëerd. Deze leerstoel heeft als doel samen te werken als één unit en om procedures te uniformiseren. met de samenwerking. Het trekt pediatrische studies aan en faciliteert ook een uitwisseling van patiënten en onderzoekpersoneel om klinische studies optimaal uit te voeren. Op die manier zullen nieuwe en verbeterde vaccins voor kinderen sneller toegankelijk zijn. Lees meer over de leerstoel.

Onderstaande artsen en medewerkers maken deel uit van de leerstoel:

• UZA: prof. dr. Stijn Verhulst
  • Universiteit Antwerpen: Ilse De Coster en Toon Janssen
  • ZAS Campus Koningin Paola: prof. dr. Ine Decuyper
  • ZAS Campus Sint-Vincentius: prof. dr. Daan Van Brusselen

Het Netwerk

Onderstaande artsen en medewerkers maken deel uit van het Antwerp Pediatric Clinical Trial Network:

• UZA: prof. dr. Stijn Verhulst en dr. Tine Boiy
  • Universiteit Antwerpen: prof. Pierre Van Damme, Ilse De Coster en Toon Janssen
  • ZAS Campus Cadix: dr. Yentl Driesen
  • ZAS Campus Koningin Paola: prof. dr. Ine Decuyper, prof. dr. Anna Bael en dr. Greta Stevens
  • ZAS Campus Jan Palfijn: dr. Eva ter Haar