CLIL in Vlaanderen: Onderzoek naar effectiviteit en implementatie
Wat maakt CLIL effectief? Content and Language Integrated Learning (CLIL) combineert vakinhoud en taalverwerving in één leerproces. Het wordt internationaal geprezen om de positieve impact op leerlingen (zowel cognitieve als niet-cognitieve vaardigheden), leerkrachten (professionele en persoonlijke groei), en het onderwijsproces (meer interactie en samenwerking binnen teams). Maar hoe effectief is CLIL in Vlaanderen? Wat zijn de succesfactoren? En hoe kunnen scholen en beleidsmakers dit onderwijsmodel optimaal ondersteunen?
Het onderzoek: Ons project beantwoordt deze vragen door middel van een uitgebreide mixed-methods-aanpak. Het onderzoek bestaat uit drie pijlers:
- Literatuurstudie: Een diepgaande analyse van internationale onderzoeken brengt de kenmerken van effectief CLIL-onderwijs in kaart.
- Kwantitatief onderzoek: Een brede survey identificeert profielen van Vlaamse CLIL-scholen en -leerlingen, onderzoekt ervaren effecten en brengt bepalende factoren in kaart.
- Kwalitatief onderzoek: Diepgaande case studies op Vlaamse scholen die CLIL succesvol toepassen of recent hebben stopgezet, verhelderen de randvoorwaarden en uitdagingen voor implementatie.
Waarom is dit belangrijk? Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten aan alle betrokken actoren:
- Voor scholen en leerkrachten: Concreet advies over de kenmerken en voorwaarden voor effectief CLIL-onderwijs, met ondersteuning bij implementatie.
- Voor beleidsmakers: Data-gebaseerde inzichten over de effectiviteit van CLIL in Vlaanderen, als basis voor gerichte beleidsbeslissingen.
- Voor leerlingen: Een beter begrip van hoe CLIL hun leerervaringen en resultaten kan verbeteren.
Wat levert dit op? Met een helder overzicht van wat werkt, hoe het werkt en welke contextfactoren cruciaal zijn, biedt dit onderzoek een stevige basis om CLIL-onderwijs in Vlaanderen verder te versterken en uit te bouwen. Samen kunnen we ervoor zorgen dat deze innovatieve onderwijsaanpak maximale impact heeft op leerlingen, leerkrachten en het hele onderwijssysteem.