De eerste onderzoekspijler, de literatuurstudie, legde de basis voor de twee andere onderzoekslijnen die erop voortbouwden, waaronder een Vlaanderenbreed vragenlijstonderzoek (Onderzoekslijn 2). De gecombineerde drie onderzoekslijnen lieten toe om waardevolle input te leveren aan actoren die betrokken zijn bij CLIL in Vlaanderen.

Met de Vlaanderenbrede bevraging van directieleden, taalleerkrachten, CLIL-leerkrachten, en CLIL-leerlingen op scholen die CLIL-onderwijs aanbieden, trachten we de volgende onderzoeksvragen te beantwoorden: 

OV1. Op welke manier kan de effectiviteit van CLIL gemeten worden?

OV2.Hoe ziet het CLIL-onderwijs in Vlaanderen eruit?

  1. Hoe verhouden CLIL-scholen zich t.o.v. de Vlaamse scholenpopulatie?
  2. Waardoor wordt CLIL in Vlaanderen gekenmerkt?
  3. Welke soorten scholen bieden CLIL aan?
  4. Welke subprofielen vinden we onder leerlingen die CLIL volgen?
  5. Welke structurele relaties zijn er tussen ervaren effecten van CLIL-onderwijs enerzijds, en achterliggende verklarende factoren anderzijds?

Om de deelnamebereidheid te vergroten en scholen in staat te stellen hun deelname aan dit onderzoek in te plannen, werden ruim voor de lancering van de vragenlijst aankondigingen van het aankomende vragenlijstenonderzoek verspreid, waarbij geïnteresseerde directieleden werden opgeroepen om zich vooraf te registreren voor deelname. Via het Departement Onderwijs en Vorming werd een lijst bekomen met 193 e-mailadressen van directieleden van Vlaamse scholen die voor het schooljaar 2022-2023 als CLIL-school geregistreerd waren. 

Bijgevolg werd een uitnodiging tot deelname aan de enquête verzonden aan de directieleden van de lijst van het Departement Onderwijs en Vorming en aan de directieleden die zich vooraf registreerden voor deelname. Finaal werd er een totale respons gerealiseerd van 750 CLIL-leerlingen, 60 CLIL-leerkrachten, 40 taalleerkrachten en 38 directieleden.

Lees het resultaat hier (wordt aangevuld na vrijgave door de opdrachtgever).