Er is al veel onderzoek gedaan naar CLIL (Content and Language Integrated Learning). Toch ontbreekt een concreet kader of een uitgebreide reviewstudie die de kenmerken van effectief CLIL-onderwijs helder in kaart brengt. De eerste pijler van dit project richt zich daarom op het beantwoorden van de vraag: “Wat zijn de kenmerken van effectief CLIL-onderwijs?” Hierbij worden ook de onafhankelijke en afhankelijke variabelen die hiermee samenhangen in kaart gebracht.
De tweede onderzoeksvraag speelt in op een actueel debat: “Wat weten we over (zelf)selectiviteit in CLIL-onderwijs?” Sinds 2010 groeit de kritiek dat onderzoek naar de effectiviteit van CLIL niet altijd zorgvuldig is uitgevoerd. Veel studies houden onvoldoende rekening met verschillen tussen CLIL- en niet-CLIL-leerlingen die de resultaten kunnen beïnvloeden. Tegelijk streeft dit project naar het identificeren van kwaliteitsvolle meetinstrumenten en schalen, een doel dat onder de tweede pijler valt (zie Effecten).
Dit onderdeel van het project bestaat uit drie sublijnen. De eerste twee literatuurstudies richten zich op de effectiviteit van CLIL. De eerste studie onderzocht internationaal onderzoek via een umbrella review, waarbij systematische reviews en meta-analyses werden geselecteerd die resultaten uit 465 primaire studies omvatten over de effectiviteit van CLIL in het secundair onderwijs. Deze inzichten werden aangevuld met een tweede literatuuronderzoek, specifiek gericht op studies uitgevoerd in Vlaanderen. De derde literatuurstudie draaide om de selectiviteit van CLIL, een thema dat nauw verbonden is met het bredere effectiviteitsdebat.
Lees het resultaat hier (wordt aangevuld na vrijgave door de opdrachtgever).