Vanuit de onderzoeksvragen (zie Effecten) werd een overzicht gemaakt van betrokken variabelen in de tweede onderzoekslijn naar de Effecten. Op basis van de gekende literatuur werden, waar mogelijk, instrumenten geselecteerd om deze beoogde variabelen mee te operationaliseren. Het werd al snel duidelijk dat er een tekort bestaat aan CLIL-specifieke meetinstrumenten, en dat er slechts beperkte inzetbaarheid kan gelden van generieke meetinstrumenten op onze onderzoeksvragen. Hierdoor werden een aantal bestaande instrumenten aangepast ten behoeve van deze bevraging, en werd beslist om, waar nodig, items te formuleren op basis van bestaande literatuur en expertise van de onderzoekers.
Een aantal doelvariabelen konden geoperationaliseerd worden aan de hand van reeds bestaande meetinstrumenten. In totaal werden zes bestaande en gevalideerde meetinstrumenten ingezet om te peilen naar de CLIL-didactiek, self-efficacy van leerkrachten, ervaren samenwerking binnen het schoolteam, sociaaleconomische status van leerlingen, subjectieve schoolprestaties van leerlingen, en schoolse motivatie.
Lees het resultaat hier (wordt aangevuld na vrijgave door de opdrachtgever).