Het project werd uitgevoerd door een consortium van twee partners:

  1. Universiteit Antwerpen (Antwerp School of Education, Onderzoeksgroep Didactica)
  2. AP Hogeschool.

Het complementaire promotorenteam bestond uit de volgende vier leden: prof. dr. Jordi Casteleyn, prof. dr. Mathea Simons, prof. dr. Tom Smits en prof. dr. Ellen Vandervieren  (Universiteit Antwerpen). Het project werd onder het vakkundige coördinatorschap van prof. dr. Mathea Simons in goede banen geleid. Daar waar de promotoren Casteleyn, Simons en Smits garant staan voor de inhoudelijke expertise, superviseerde promotor Vandervieren de methodologische kwaliteit.

De vier promotoren maken deel uit van dezelfde onderzoeksgroep Didactica aan de Antwerp School of Education, en werken frequent samen voor onderzoeksprojecten (bijv. O&O-projecten, OBPWO). Collega’s Casteleyn, Simons en Smits superviseerden reeds twee succesvolle onderzoeksprojecten voor Departement Onderwijs van de Vlaamse Overheid die ook een belangrijke valorisatiecomponent kenden, namelijk Effectief leesonderwijs in het basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen (2023 – www.lesinlezen.be) en Taaltrajecten (2022 – www.taaltrajecten.be). Promotor Vandervieren superviseert momenteel samen met Provinciaal Onderwijs Vlaanderen het nascholingsproject ‘B+: bestemming bereikt bij wiskundeleraren in de B-stroom', eveneens voor Departement Onderwijs van de Vlaamse Overheid.

De vier promotoren werken ook regelmatig samen voor nascholingen en professionaliseringsinitiatieven (bijv. organisatie studiedag Focus op taal (2022), studiedag Leesonderwijs werkt (2024), Internationaal congres over Language Education and Emotions (2018) en publicaties. Zij stuurden een vierkoppig onderzoeksteam aan.

Dr. Laura Mattys (Universiteit Antwerpen)

Laura Mattys is een ervaren onderzoekster, die haar aanstelling als onderzoeker op het project combineerde met een doctor-assistentschap aan de Universiteit Antwerpen, waar ze het vak onderzoeksmethoden voor onderwijskundig onderzoek ondersteunde en verbonden is aan de onderzoeksgroep Didactica. Daarnaast werkt ze als zelfstandig psychotherapeute in een multidisciplinaire groepspraktijk.

Ellen De Bruyne (AP Hogeschool)

Ellen De Bruyne bouwde als onderzoekster expertise op in verschillende thema’s zoals CLIL, begrijpend lezen, academisch lezen in vreemde taal, blended learning, lerarenopleidingen, flexibilisering, learning analytics, datavisualisatie en soft skills. Zij maakt deel uit van het Onderzoekscentrum een Leven lang Leren en Innoveren aan AP Hogeschool als praktijkgericht wetenschappelijk onderzoeker, projectcoördinator en teamcoördinator ‘communicatie’ binnen de expertisegebieden ‘leren en ontwikkelen in het (hoger) onderwijs’, ‘leren en ontwikkelen in een professionele context’ en ‘leren en ontwikkelen met gebruik van data’.

Eva Faes (AP Hogeschool)

Eva Faes is lerarenopleider, procesbegeleider en een praktijkgericht onderzoekster met expertise in taaldidactiek en talenbeleid: didactiek Nederlands als eerste en tweede taal, didactiek vreemde talen en didactiek CLIL. Ze deed ervaring op met praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek in de projecten CLIL-fluential, Schooltaalvaardig en Zorg Dragen in Team (Collective Teacher Efficacy). Eva maakt deel uit van het onderzoekscentrum LEERT! aan de AP- hogeschool.

Mien Morren (Universiteit Antwerpen)

Naast de drie voornoemde projectmedewerkers, werd Mien Morren als junior onderzoeker betrokken bij het project om te assisteren bij Onderzoekslijn 1, de literatuurstudie.