Meer mensen willen mondmasker verplicht zien worden

30 juni 2020

Grote Coronastudie toont aan dat één kind op vijf deel van de vakantie bij grootouders zal zijn

Meer en meer mensen zouden een mondmasker graag verplicht zien worden, bijvoorbeeld in de supermarkt. En heel wat kinderen en jongeren brengen een stuk van de vakantie met hun grootouders door. Dat en veel meer blijkt uit een nieuwe golf van de Grote Coronastudie.

Op de laatste dag van het schooljaar liep dinsdag de veertiende golf van de Grote Coronastudie. Die bevraging is een initiatief van de Universiteit Antwerpen, mee ondersteund door UHasselt, KU Leuven en de ULB. Het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) geeft de bevraging een financieel duwtje in de rug. Bijna 27 000 mensen vulden de bevraging in.

Bij de start van de zomervakantie polsten de wetenschappers onder meer naar de vakantieplannen van de kinderen. Uit een eerste analyse van de data blijkt dat de meeste kinderen en jongeren tussen 6 en 17 jaar effectief vakantieplannen heeft. 65 procent geeft aan met het gezin op vakantie te gaan. Eén op drie doet een sportkamp, één op vier gaat op kamp met de jeugdbeweging.

“20 procent van de kinderen en jongeren geeft aan tijd met de grootouders te zullen doorbrengen”, zegt prof. Thomas Neyens (UHasselt/KU Leuven). “Bij de kinderen tot 8 jaar is dat zelfs zowat 25 procent.”

Enkele andere resultaten die aangeven dat van de versoepelingen gebruik wordt gemaakt:

  • Mensen tot 65 hebben de laatste twee weken steeds meer contacten met anderen. Gemiddeld zien ze per week 6 à 7 anderen ‘in het echt’. 65+-ers zien nog steeds minder mensen.
     
  • Eenzelfde evolutie zien we bij het geven van handen en zoenen. Ook dat doen we sinds enkele weken veel vaker. Oudere mensen, maar ook mensen uit de categorie 35 tot 65 jaar zijn er voorzichtiger mee.
     
  • Het percentage deelnemers dat aangeeft COVID-19-symptomen te vertonen, maar toch zegt nooit een mondmasker te dragen, daalt significant doorheen de tijd. Jongeren trokken er zich er in het begin het minst van aan, maar zijn er zich nu wel veel meer van bewust.


     
  • Sinds begin juni geven meer en meer respondenten aan dat ze een mondmasker graag verplicht zouden zien worden in bepaalde situaties. Dat geldt zeker voor klanten (van 61 naar 77%) en personeel (van 75 naar 83%) in supermarkten. Ook in andere winkels zijn meer respondenten voorstander van een masker voor klanten (van 55 naar 70%) en voor personeel (van 67 naar 76%). Alleen in de werkcontext en op straat is er geen stijging.

Vrouwen kennen hun contacten beter

Uit een verdere analyse van de vorige golf blijkt ondertussen dat veel meer vrouwen dan mannen de namen van al hun persoonlijke contacten kunnen opnemen.

De Grote Coronastudie is een initiatief van de Universiteit Antwerpen, in samenwerking met UHasselt, de KU Leuven en de ULB. Via de vragenlijst peilen de wetenschappers al sinds de start van de coronacrisis half maart onder meer naar de manier waarop de Belgen de coronamaatregelen respecteren, hoe ze zich voelen, of ze thuis werken, … Sinds juni wordt de enquête tweewekelijks georganiseerd: op dinsdag 30 juni staat de veertiende golf op de agenda.

“De epidemie heeft de afgelopen weken aan kracht verloren, maar het virus is nog steeds aanwezig in België”, zeggen professoren Philippe Beutels en Pierre Van Damme (UAntwerpen), initiatiefnemers van de studie. “Daarom deze tweewekelijkse bevraging. Waakzaamheid blijft geboden en het is belangrijk om bepaalde maatregelen blijvend te respecteren. Denk bijvoorbeeld aan de physical distancing, maar ook aan de regel dat wie symptomen heeft, thuis blijft en zijn of haar arts belt.”

Gegevens al dan niet delen
Prof. Steven Van Gucht (Sciensano) zei maandag nog in de media dat het contactonderzoek de “kernstrategie” blijft om het aantal besmettingen met het coronavirus naar beneden te krijgen. Uit de vorige golf van de Grote Coronastudie blijkt dat niet alle deelnemers aan de enquête even enthousiast zouden meewerken als ze een contact tracer aan de lijn krijgen.

“We zien een opvallende link tussen de bereidwilligheid om gegevens te delen en de financiële situatie van de respondenten”, zegt prof. Thomas Neyens (UHasselt/KU Leuven). “Zo zegt meer dan 30 procent van de mensen die aangeeft het financieel moeilijk te hebben, de gegevens van een collega niet te zullen meedelen. Zowat een kwart wil ook geen gegevens van vrienden, familieleden of de eigen partner doorgeven. Bij mensen die het financieel beter hebben, liggen die percentages telkens ruim onder de 10 procent.”

Er zijn ook verschillen in de bereidheid tot medewerking tussen mannen en vrouwen, maar die blijven vrij beperkt. In het namen plakken op alle contacten waarmee iemand minstens vijftien minuten heeft doorgebracht, is er wel een duidelijk verschil tussen de geslachten: net niet de helft van de vrouwen kan de naam van alle persoonlijke contacten noemen. Bij de mannen is dat met 35 procent een stuk lager.

Mondmaskers verplichten?
Hoopgevend: met het mentaal welbevinden van de deelnemers gaat het al weken de goede richting uit. Sinds begin mei en de eerste versoepelingen zijn we ons almaar beter in ons vel gaan voelen, blijkt uit de data van de Grote Coronastudie. Al zitten we gemiddeld nog niet aan het niveau van de Belgian Health Survey, door Sciensano in 2018 uitgevoerd. Vooral vrouwen voelen zich mentaal nog wat minder goed.