Het GOBAREG onderzoeksproject bevat enerzijds een academische luik, en anderzijds een valorisatietraject dat tot stand komt in nauwe samenwerking met een netwerk van adviespartners.

Het algemene doel van GOBAREG is het ontwikkelen, analyseren en valideren van een interdisciplinaire kader over de condities en context waaronder doelregelgeving (DRG) op een legitieme manier kan worden opgenomen, ontworpen en geïmplementeerd en de verwachte uitkomsten kunnen worden bereikt in een hybride multi-actor regelgevingsregime. GOBAREG zal specifiek inzoomen op de rol van regelontwerp, stakeholderbetrokkenheid, en toezicht en handhaving als condities voor legitieme DRG, alsook contextfactoren (kenmerken sector en gereguleerden, en vertrouwensdynamieken) en de uitkomsten van DRG onderzoeken. Daarbij zal GOBAREG focussen op verschillende hiaten in bestaand onderzoek en nieuwe perspectieven toevoegen, waaronder een basisgedachte van legitimiteit, de focus op hybride regelgeving, het multi-actorperspectief, gedragsimplicaties, trade-offs tussen verwachte DRG-uitkomsten, en de samenhang tussen condities en context voor legitieme DRG. 

De specifieke onderzoeksdoelstellingen (SO) bestaan erin om:

  • (SO1) de eigenlijke evolutie naar GBR en de status van de condities, context en verwachte DRG uitkomsten te analyseren, 
  • (SO2) de impact van de evolutie naar DRG op het gedrag van individuele actoren te beoordelen, en 
  • (SO3) het effect van de (gecombineerde set van) condities voor legitieme DRG en contextfactoren op de verwachte uitkomsten te bestuderen in een real-life hybride multi-actor
    regelgevingsregime. 

Op basis van state-of-the-art onderzoek, maar ook in overleg met de maatschappelijke gebruikers van het project, ontwikkelt en test GOBAREG theorieën over de rol van 

  • (a) contextfactoren, incl. kenmerken van de sector en gereguleerden en vertrouwensdynamieken (interdisciplinair); 
  • (b) regelontwerp, incl. duidelijkheid, striktheid en discretie van regels (rechten); 
  • (c) stakeholderbetrokkenheid, incl. modus, timing en diversiteit van stakeholders (politicologie);
  • (d) toezicht en handhaving, incl. handhavingsstijl, regelgevende capaciteit en samenwerking (bestuurskunde) bij het maximaliseren van de legitimiteit en 
  • (e) het realiseren van de verwachte DRG-uitkomsten, incl. betere naleving en doelbereiking, meer innovatie, minder regeldruk en meer sectoraal en maatschappelijk draagvlak (rechtseconomie). 

Elk van deze componenten heeft zijn eigen (inter)disciplinaire basis en actor-focus, maar samen dragen ze allemaal bij aan het realiseren van de drie SOs.

Het interdisciplinaire opzet vertaalt zich in een multi-methode aanpak, bestaande uit een mapping [= werkelijke DRG], gedragsexperimenten [= hypothetische DRG] en grootschalige veldexperimenten [= daadwerkelijk geteste DRG], die een logica van triangulatie volgt. Het gebruik van meerdere experimenten is uniek in de literatuur over regelgevend bestuur, maar zeer geschikt voor het bestuderen van een veelzijdige kwestie als DRG. We hanteren een vergelijkend case study ontwerp dat twee cases van sociale regulering bestudeert (sectoren omgeving en welzijn in Vlaanderen).

Het onderzoeksopzet wordt samengevat weergegeven in onderstaande figuur.