Een belangrijk onderdeel van een huisstijl is de bladspiegel: de plaats waar logo, kleur, typografie en basisvormen samenkomen. Met een intuïtieve en helder leesbare boodschap stralen we impact en kwaliteit uit. Een rustige en logisch opgebouwde bladspiegel is hiervoor van belang. Hiervoor volgen we de courante leeslijnen. Mensen lezen zowel online als offline volgens de vorm van de letter F: ​

  • van links naar rechts
  • en van boven naar onder


We plaatsen daarom de belangrijkste elementen van de boodschap linksboven of linksonder. Waar nodig, blijft zo ook voldoende ruimte over voor een sprekend beeld. De ideale UAntwerpen-bladspiegel ziet er dus als volgt uit:

  1. links uitgelijnd
  2. hoofdboodschap/titel linksboven in groot lettertype
  3. uitleg/ondertitel daaronder in middelgroot lettertype
  4. eventueel bodytekst in klein lettertype
  5. logo linksonder
  6. alles in een wit kader met afgeronde hoeken, volgens de juiste verhouding

Er zijn twee versies voor de bladspiegel. Het verschil zijn de marges en de grootte van het logo. Beide bladspiegels zijn volgens een vaste formule opgebouwd. Bij de eerste versie neem je de lengte van de korte zijde van uw formaat en deelt dat door 25. Die waarde geeft de verhouding van marges en logo aan. Bij de tweede versie delen we die lengte door 21.


Bladspiegel met kleine marges

Bladspiegel met brede marges