UAntwerpen klinkt als muziek in de oren

De huisstijl van de Universiteit Antwerpen is veelomvattend: een heldere visuele stijl, een eigen stem en een krachtige baseline. Om onze merkidentiteit een nog stevigere fundering te geven, vullen we dit pakketje aan met een typerend geluid, want ook met geluidsgolven kan je communiceren. Het oor wil namelijk ook wat, dus een auditieve merkidentiteit is een essentieel onderdeel van onze huisstijl.

Hoe klinkt UAntwerpen?

Onze auditieve huisstijl bestaat uit twee delen:

  • Een soundlogo: het korte herkenbare deuntje dat overal terugkomt.
  • De brand music: de afgeleide sfeermuziek die we in video’s, podcasts ... gebruiken.

Hoe kwamen die tot stand?

Soundlogo:

De Universiteit Antwerpen telt twee woorden die beide een andere invulling kennen. Deze dualiteit kreeg een muzikale vertaling:

  • Universiteit: hier horen we strijkers en een iets zwaardere vaste basis wat zorgt voor gewicht. Dit staat symbool voor het feit dat we er staan als universiteit en zowel vertrouwen als kwaliteit uitstralen.
  • Antwerpen: hier klinken de tonen helder en eenvoudig wat verwijst naar de open en nieuwsgierige toekomstblik van onze onderwijsinstelling.

Brand music:

Onze universiteit bevindt zich midden in de stad. Stad aan de stroom, mode- en diamantstad, een stad vol diversiteit, levendige metropool, gastvrije cultuurstad, een stad met een rijke geschiedenis, ... Antwerpen heeft zoveel gezichten. De veelzijdigheid en het ritmische van de stad vind je terug in onze brand music. Aandachtige luisteraars horen zelfs kleine knipogen zoals de klokken van de kathedraal of de scheepshoorn die de haven symboliseert.​​

Beluister onze radiospot.

Hoe gaan we ermee aan de slag?

Om deze auditieve huisstijl vertrouwd te maken bij het brede publiek, is het belangrijk dat we samen op een consistente manier communiceren: 

Video

Soundlogo:

We gebruiken het soundlogo in elke nieuwe video, zowel long-form (youtube) als short-form (social media).

  • Long-form: met baseline en gesproken merknaam.
  • Social media: met of zonder baseline en gesproken merknaam.
  • In een video met onderbreking: het soundlogo sluit elk deel af.

Sfeermuziek of accenten uit de sfeermuziek:

Deze zijn vrij te gebruiken in functie van de video, om het geheel auditief te ondersteunen naar wens.

Audio - podcast

Soundlogo:

We gebruiken het soundlogo in elke nieuwe podcast, ongeacht de merkstem (moeder, dochter, zusterstem/sponsoring of co-branding).

Bij de start van de podcast: ​

  • We gebruiken het soundlogo zonder baseline of gesproken merknaam.

Aan het einde van de podcast:

  • We gebruiken het soundlogo met baseline en gesproken merknaam.
  • Dit is steeds het laatste stukje audio in de podcast
  • In een podcast met onderbrekingen (pauze/reclame) sluit het soundlogo elk deel van de podcast af.

Sfeermuziek of accenten uit de sfeermuziek:

Deze zijn vrij te gebruiken in functie van de podcast, om het geheel auditief te ondersteunen naar wens.

Audio-campagne enkel voor ADMCOM en Universiteitsfonds (na validatie door ADMCOM)

Soundlogo: 

We gebruiken het soundlogo in elke nieuwe audiocampagne.

  • We gebruiken het soundlogo met baseline en gesproken merknaam.
  • We gebruiken steeds dezelfde signatuur, ongeacht de merkstem (moeder/dochter).
  • Dit is steeds het laatste stukje audio in de campagne.

Sfeermuziek of accenten uit de sfeermuziek:

Deze zijn vrij te gebruiken in functie van de audiocampagne, om het geheel auditief te ondersteunen naar wens.

Audio - hybride evenementen

Sfeermuziek: 

  • Aangeraden als wachtmuziek: voorafgaand aan start streaming en tijdens pauzes.
  • Aangeraden als sfeermuziek voor video’s tijdens evenementen: hier gelden de algemene spelregels voor video's.