Wat maakt een innovatieweek zo succesvol? Dat zijn jullie, de deelnemende bedrijven. Onze studenten worden bijgestaan door kenners van de sector en krijgen de uitdaging om aan de slag te gaan met een specifiek, bedrijfsgericht probleem. Ze worden gedreven om verfrissende, nieuwe invalshoeken te genereren.
Het bewijst nog maar eens dat als productontwikkelaar in wording het van belang is om je te kunnen inleven in allerlei soorten problemen of ontwerptoepassingen. Het is ook geen wonder dat een week zoals deze wordt gegeven tijdens het laatste semester van onze 2e master studenten. De vaardigheden die doorheen de jaren werden aangeleerd, resulteren tot indrukwekkende presentaties op een week tijd.
“PO studenten durven nadenken in tastbare oplossingen, die meer out of the box zijn.” - Léa van Team VRT NWS
In het kader van de innovatie(week), zijn we op zoek gegaan naar de verschillende interpretaties rond innovatie. Elk bedrijf is ernaar opzoek, maar wat betekent innovatie juist binnen hun sector?
Om deze verschillen in toepassingen duidelijk in kaart te brengen, stelden we deze vraag aan de deelnemende bedrijven die elk uitblinken in andere facetten van productontwikkeling. We peilden naar innovatie binnen service en systemic design maar ook innovatie binnen de bredere context van het ontwerpen en genereren van concepten. Bij dit eerste draait het vooral om de letterlijke betekenis: innovatie is vernieuwing. In een tijdperk met een snel veranderend medialandschap, is het belangrijk om jezelf te gaan heruitvinden om je doelpubliek steeds succesvol te gaan betrekken. Als het gaat over echte producten ontwerpen, is er sprake van vrij denken en nieuwe, frisse concepten en ideeën te gaan belichamen met bestaande technologie.
Ook het aftoetsen op de bestaande markt en het kijken naar potentieel binnen deze ideeën is wat innovatie typeert. We ontwerpen met een doelpubliek voor ogen en innoveren op vlak van de noden die er heersen in die markt. Het kan zelfs zo ver gaan dat we noden gaan belichten die voordien nooit eerder als nood beschouwd werden.
Deze niche-noden vallen soms ook buiten de commerciële context en zijn dus niet interessant genoeg om uit het standpunt van de vrije economie te gaan ontwikkelen of zelfs aan te kaarten. Markt specifieke noden vertrekken uit een know-how waar wij als studenten niet op kunnen inpikken. Wel kunnen wij met behulp van expertise en gerichte specificaties gaan ontwerpen naar een oplossing toe. Ook dat, is innovatie.
What's in it for you?
Elk bedrijf heeft zijn eigen, unieke focus. De veelzijdigheid binnen deze opleiding maakt dat voor elk deelnemend bedrijf een specifieke kijk op de voorgeschotelde uitdaging wordt gegarandeerd. Multidisciplinariteit is één van de kernwaarden binnen productontwikkeling en we zijn trots deze te laten uitblinken tijdens deze samenwerking!
Waarom zou u, als bedrijf, meedoen met de innovatieweek? Bent u een kleine start-up, of eerder een groot bedrijf? Deze 5 daagse design sprint kan u helpen met het verwerven van nieuwe perspectieven die u kunnen helpen naar de toekomst toe! Neem een stapje terug uit de bedrijfscontext en ervaar wat onze studenten met hun onbeperkte, veelzijdige kijk kunnen betekenen!
De innovatieweek is een die bedrijven van elk formaat verwelkomt en aanspoort tot nieuwe inzichten of oplossingen. Studenten productontwikkeling zijn zo opgeleid om te durven out-of-the box denken. Tijdens een innovatieweek zijn er geen (financiële) beperkingen, waardoor het genereren van ideeën geen grenzen heeft. Voor de algemene organisatie en werkingskosten vragen we een kleine financiële bijdrage van elke onderneming.
“Iedereen zit in die rush en soms moet je even een stapje terugzetten en kijken wat er nog allemaal mogelijk is.” - Begeleiding Team Samsonite
samenwerkende ondernemingen
2imagine |
3D Trophy Factory |
3MOTION |
Absintt bvba |
Absolem |
Acco cvba |
AchillesDesign |
AGORIA |
AI-Blox |
Alain Berteau sprl-bvba |
Albatros NV |
ALINEA NV |
Altachem |
AB INBEV |
APEIRON |
BabyOnTheMove |
Bailleul |
Bao Living |
Barco nv |
BB |
BEDAL |
BIORACER |
BLACKBIRDS |
Boonen |
BOSCH |
Brandsome Projects |
BUMP |
Bundl BVBA |
Café Costume |
CARGILL |
CARTAMUNDI |
CERBA |
CHILDHOME BVBA |
CIDES |
CityCubes |
Climate Camp |
Cochlear Technology Centre Europe |
COLRUYT GROUP |
Comate |
Conligo |
Creative Therapy |
CROWDscan |
CYCLOOP |
DARK at night |
De Nieuwe Opdrachtgevers |
DE STER |
Decospan nv |
Demonstr8 bv |
Digipolis |
DIM Atelier |
Dome Deco |
Double Pass |
Dripl |
DS Smith Packaging |
ECOVER |
EDMIRE BVBA |
Elaut |
Entusia |
Etex |
ETUSIA |
EURODISPLAY |
Extremis |
EY VODW |
FEBELCEM |
fietsambassade |
Food Service Alliance |
FOSFOR |
Furnified |
Gelotology BVBA |
Goodless |
Gymna Uniphy |
Harol |
Hastalavista |
Have it made |
Heau |
Hebic nv |
HELICUS |
HEPHAESTUS Surgical |
HERAS |
Hi! |
Hinnovation |
Homegrown Ventures - Borro |
Humanity CD |
HYDRO |
Ideal Standard International NV |
Idean & Capgemini |
Idevax |
IDnA |
iDrops |
IMEC |
imec-mict-ugent |
In the pocket |
Internet Architects |
INTISOLAR |
IXOR |
Joli & Per/use |
KAN Design |
KASK/Hogeschool Gent |
KETNET |
KINEPOLIS |
KION group |
Knightmoves |
Komrads |
KOZMOZ DESIGN & DISPLAY bvba |
KUNNIG |
La Mosca |
Labelmate |
LazerSport |
Lonely Alien |
Luminaid |
Made bvba |
MAGAZYN |
Maintenance Partners Belgium NV |
Maison Forton |
Mastermeubel |
Materialise NV |
MATERIALMASTERY |
Mathias De Ferm |
Metallo Belgium N.V. |
MINZE |
MIRTO |
MO KA |
Mobilab & Care | Thomas More Kempen VZW |
Modest Furniture |
Modular |
Monkeyshot BVBA |
Moonshot Retail Hub |
Mooseoffice |
MUTANI |
MuuseLabs |
My Add On |
Namahn |
Nibotechnics NV |
NIKO |
NNOF |
Nortstudio |
November Five |
NOVY |
OHVG |
ONAK |
OPERA BALLET VLAANDEREN VZW |
Orbit Lighting |
Orfit |
Orthobroker bvba |
OVAM |
Oxypoint NV |
P&G |
P&P BC bvba |
PARSPROTOTO |
Passion 4 Wood |
PEEL |
PièceMontée |
Pilipili nv |
Plastiflex |
Plastipak |
PlugnPlay |
Procter & Gamble |
PROFTECH & Debruyn |
Proswimlab |
Publiganda NV |
Pure by Luce |
Quest |
QUID |
RAAK design |
REDOPAPERS |
Renson Sunprotection Screens |
RESSENCE |
Reynaers Aluminium NV |
Rocketfuel |
Rombit |
ROND |
RSI-Design |
Rydoo (voorheen Xpenditure) |
Salvus Health |
Samsonite |
Schumacher Packaging & Display |
Secrid |
Serax |
shiftN |
Shiver NV |
Shrimp Tempura |
SIGNIFY |
Smart NV |
SPINEWISE |
STAD ANTWERPEN |
Stefan Schöning |
STRAK bv (Furnified) |
Studio 100 |
Studio Bert Govers |
Studio BOÎTE |
Studio Corkinho |
Studio Dos Santos bvba |
Studio Ubbens |
Studio100 |
StudioDott bvba |
Table in a Box |
TELETASK |
TEN-Agency bvba |
The Argonauts |
The argonauts for ETEX |
The Landrovers |
Tinqwise |
Toffe Peren |
TOMORROWLAND |
TREFPUNT |
Trendwolves NV |
Tribu NV |
Tridealhouse NV |
Twikit NV |
Umbrosa |
UNFOLD |
Unilin Panels |
UXPROBE |
UZE |
Van Hoecke |
Verhaert NV |
VF Europe |
Voxdale |
VOXDALE BERLIJN |
VRT |
Vytech |
w.r.yuma |
Wit-Gele Kruis West Vlaanderen |
Yellow Window |
Ziggu BV |
ZONACTIVA - RESTA |
ZWARTOPWIT |