Naar een inclusief crisiscommunicatiebeleid: Strategieën voor meertalige en toegankelijke (digitale) crisiscommunicatie

Onderzoekers

prof. dr. Mieke Vandenbroucke, projectleider (UAntwerpen)
prof. dr. Nina Reviers, projectleider (UAntwerpen)
prof. dr. Gert Vercauteren (UAntwerpen)
Bonnie Geerinck (UAntwerpen)
prof. dr. Anna Jankowska (UAntwerpen)
Lien Vermeire (Nationaal Crisiscentrum, NCCN)
prof. dr. Anne-Mieke Vandamme (KU Leuven)
prof. dr. Karin Hannes (KU Leuven)
prof. dr. Maria-Cornelia Wermuth (KU Leuven)
dr. Pieter Thyssen (KU Leuven)
Daniëlle Wopereis (KU Leuven)
Heleen Van Opstal (Atlas, integratie & inburgering Antwerpen)
Tristan Van Hoeck (Atlas, integratie & inburgering Antwerpen)
prof. dr. Isabelle Aujoulat (UCLouvain)
dr. Dominiqe Doumont (UCLouvain)
Hélène Lambert (UCLouvain)
Océane Le Boulengé (UCLouvain)
dr. Marijke Lemal (Thomas More hogeschool)
dr. Wessel van de Veerdonk (Thomas More hogeschool)
Sarah Talboom (Thomas More hogeschool)

Contactpersoon

mieke.vandenbroucke@uantwerpen.be

Periode

2021-2022

Omschrijving

Het ICC-project richt zich op de huidige problemen met betrekking tot de overheidscommunicatie over COVID-19 en de informatiestroom naar moeilijk bereikbare groepen, zoals anderstaligen, kwetsbare groepen met een lage socio-economische status/lage geletterdheidsgraad, mensen die blind of slechtziend zijn, en mensen die doof of slechthorend zijn. In een poging deze problemen op te lossen, beoogt het project een set richtlijnen voor meer inclusieve en toegankelijke COVID-19 crisiscommunicatie te ontwikkelen, die rekening houdt met de (meer)talige en socio-culturele diversiteit en de graad van geletterdheid van de Belgische bevolking. Op die manier wil het project de informatieongelijkheid bestrijden en de huidige problemen met het bereiken van (taal)minderheden en kwetsbare doelgroepen van de overheidscommunicatie over COVID-19 aanpakken. De richtlijnen zullen zich toespitsen op de vorm van de overheidscommunicatie over covid en de kanalen waarlangs deze communicatie verspreid wordt. Naast het ontwikkelen van deze set richtlijnen, zet het project ook in op het maken van communicatieproducten afgestemd op de specifieke behoeften van de doelgroepen.

Documenten

Ontdek het eindrapport en voorbeelden van materialen op de ICC-projectwebsite.