Over SiV I

De eerste golf vond plaats tussen 2008 en 2010 en had een grote impact op het Vlaamse scheidingsonderzoek, daar het als eerste de processen en dynamieken achter zowel gehuwde, gescheiden, als samenwonende partners belichtte binnen een multi-actor benadering. Het resultaat was dan ook een ruim gamma aan conferentiepapers, artikels en beleidspapers, alsook een boek dat de resultaten van deze eerste golf samenbracht.

Voor de eerste golf van Scheiding in Vlaanderen werd binnen het kader van het programma “Strategisch Basisonderzoek” van het Instituut voor de aanmoediging van innovatie door Wetenschap en Technologie in Vlaanderen (IWT) een samenwerkingsverband van 5 onderzoeksinstellingen in het leven geroepen. Dit betrof:

• Universiteit Antwerpen - Centrum voor Longitudinaal en Levenslooponderzoek
  •  Universiteit Gent - Health and demographic research
  • K.U.Leuven - Centrum voor Bevolkings- en Gezinsonderzoek
  • Vrije Universiteit Brussel - Interface Demography
  • Studiedienst van de Vlaamse Regering

Over SiV II

Ondertussen zijn we 10 jaar verder en is “Scheiding in Vlaanderen” terug van weggeweest. De komende vier jaar (2021-2024) vindt er een tweede golf van het project plaats. Deze tweede golf van het project hanteert een soortgelijke opzet als de eerste golf. Hierbij worden nieuwe respondenten op dezelfde wijze bevraagd als in de eerste golf, dit gebeurt om de representativiteit van de steekproef te verzekeren. Ook de resultaten en data van deze golf zullen na de dataverzameling publiekelijk beschikbaar worden gemaakt.

De tweede golf van Scheiding in Vlaanderen maakt deel uit van het “Onderzoeksinfrastructuur” programma van het Fonds voor Wetenschappelijke Onderzoek (FWO). Drie onderzoeksinstellingen organiseren deze dataverzamelingsronde:

• Universiteit Antwerpen - Centrum voor Demografie, Familie en Gezondheid - CPFH
  • Universiteit Gent - Health and Demographic Research - HeDeRa
  • Katholieke Universiteit Leuven - Family and Population Studies - FaPOS