Multiperspectiviteit en controversiële onderwerpen
'Uit de locker': een studie naar de implementatie van queer onderwerpen in het secundair onderwijs - Steff Nellis
De praktijkcomponent van de masterproef van Steff Nellis zet in op de praktische inzetbaarheid van queer thema's aan de hand van een stucturele, impliciete, geïntegreerde aanpak om met holebiseksualiteit aan de slag te gaan. De focus ligt op lesmateriaal dat impliciet met LGBTQ+ onderwerpen aan de slag gaat. De eerste twee lesideeën kaderen binnen de theaterdidactiek. Het derde lesidee bouwt verder op eerder ontwikkeld materiaal en stelt het voeren van een debat rond dit thema centraal.
- Lesidee 1: In het eerste lesidee wordt vertrokken vanuit Geljons aspecten van de boeiende werking. De voorstelling De Felomstreden Kroon (Edward II) van Theater Zuidpool en Tom Lanoye staat centraal, en gaat over een koning die in de problemen komt doordat hij zijn minnaar te veel rechten toekent.
- Lesidee 2: Het tweede lesidee vertrekt vanuit de voorstelling Het kanaal van Muziektheater Transparant en Gaea Schoeters, die de thema's transseksualiteit en migratie samenbrengen.
- Lesidee 3: In het derde uitgewerkte lesidee staat de minidocumentaire Homo universalis: Leerkracht en homo, wat nu?! centraal, waarbij er aandacht is voor de vaardigheden om een debat te voeren rond dit thema. Deze laatste les werd ontwikkeld in samenwerking met medestudent Sofie Moors.