Multiperspectiviteit en controversiële onderwerpen
Eenheid in verdeeldheid: Hoe multiperspectiviteit in het onderwijs de brug kan slaan tussen de verschillende nationalistische groeperingen in hedendaags Bosnië-Herzegovina - Lynn Claus
De geschiedenis van Bosnië-Herzegovina is woelig en vandaag de dag nog steeds aanwezig in de Europese berichtgeving, zo ook in het onderwijs. Het onderwijssysteem van Bosnië-Herzegovina (BiH) dreigt verdeeldheid tussen de meest vertegenwoordigde etniciteiten van het land te cultiveren.
Deze werkbundel met bijbehorende opdrachten en begeleidende vragen speelt hier dieper op in en geeft de leerlingen de kans om in de Bosnische geschiedenis te duiken en aan de slag te gaan met bronnenmateriaal over het geschiedenisonderwijs in BiH.
Aan de hand van opdrachten en vragen ontdekken leerlingen dat multiperspectiviteit - uitgedragen op alle beleidsniveaus van het Bosnische onderwijs - een insteek kan zijn voor meer objectiviteit in het geschiedenisonderwijs.
- Deel 1: Introductie in de woelige 20ste en 21ste eeuwse geschiedenis van Bosnië-Herzegovina.
- Deel 2: Kritisch aan de slag met bronnenmateriaal. Hypothetische denkoefening om zelf oefeningen te zoeken voor actuele problemen.