Multiperspectiviteit en controversiële onderwerpen
Teaching about diversity in and around Frankenstein (1823) by Mary Shelley in EFL classes - Elife Duman
Om diversiteit en literatuur in de (Engelse) les te introduceren, werd in Elife Dumans masterproef een lessenpakket ontwikkeld met de roman Frankenstein (geschreven door Mary Shelley) als centraal werk. Er worden twee mogelijke perspectieven gesuggereerd om naar de roman te kijken, namelijk:
- het postkoloniale perspectief, met als uitgangspunt dat Mary Shelley's opvattingen over slavernij en 'anders-zijn' in de roman weerspiegeld worden;
- het feministische perspectief, met een focus op female literary authorship en het leven van Mary Shelley.
Aan de hand van deze twee perspectieven biedt Frankenstein de mogelijkheid om meer in te zoomen op de diversiteit in en rond het boek. Er worden drie lesideeën met bijbehorende opdrachten uitgewerkt waarin dit allemaal gekaderd wordt:
- Les 1: Algemene inleiding over de roman waarbij de leerlingen meer te weten komen over het boek en de historische context errond.
- Les 2: (Voorafgegaan aan het lezen van (passages uit) het boek) Analyse van de roman, de personages en thema's, en discussie.
- Les 3: Creatieve opdrachten gelinkt aan de roman.
Naast de roman en diens context is er ook ruimte om parallellen te trekken met fenomenen in onze huidige samenleving en krijgen de leerlingen veel kansen om hun Engelse taalvaardigheid te vergroten. Aangezien dit lessenpakket in de eerste plaats ontwikkeld werd voor de les Engels, is het materiaal in het Engels te downloaden. Download hier het werkpakket (word - 7 Mb).