Pedagogische Studiën is het wetenschappelijk peer-reviewed open access journal van de Nederlandse Vereniging voor Onderwijsresearch (VOR) en het Vlaams Forum voor Onderwijsonderonderzoek (VFO) en stelt zich ten doel resultaten van onderwijskundig en opvoedkundig onderzoek dat wordt uitgevoerd binnen het Nederlandse taalgebied algemeen toegankelijk te maken. Het Nederlandse taalgebied beslaat Nederland (inclusief Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius), Vlaanderen en Suriname. Manuscripten in zowel Nederlands als Engels komen in aanmerking voor publicatie.
Pedagogische Studiën verschijnt sinds 2017 in Diamond Open Access met doorgaans vier nummers per jaar. Alle inhoud is gratis beschikbaar voor gebruikers of hun instelling. Gebruikers mogen de volledige teksten van de artikelen lezen, downloaden, kopiëren, verspreiden, afdrukken, doorzoeken of er een link naar maken, of ze voor enig ander rechtmatig doel gebruiken, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever of de auteur. Pedagogische Studiën tijdschrift rekent geen kosten voor artikelverwerking (APC's).
Voor meer uitgebreide informatie, zie ook: Pedagogische Studiën (pedagogischestudien.nl) en Over dit tijdschrift | Pedagogische Studiën (pedagogischestudien.nl)